Ei tyylikästä, mutta tehokasta

2.6.2017

Pallo-Iirot teki mitä joukkueen pitikin ja nappasi kärkitaistelun kannalta tärkeän voiton Toejoen Veikoista. Vapauttava voitto tarkoitti myös ensimmäistä voittoa 313-päisen kotiyleisön edessä, joten raumalaisleirissä syytä on tyytyväisyyteen, vaikka pelillisesti keltapaidat eivät parhaimpaansa pystynytkään.

Pallo-Iirojen ennakkoasetelmat otteluun olivat haastavat. PaiHa-ottelussa heti ensimmäisillä minuuteilla loukannut Eetu Setänen ei pystynyt tänään pelaamaan ja topparia erinomaisesti Paimiossa paikannut Aleksi Pihlainen joutui myös jäämään sivuun. Joukkueharjoituksissa jo mukana ollut Stanley Ukwuoma ei myöskään pystynyt pelaamaan, joka avasi paikan kokoonpanossa vuonna 1998 syntyneelle Artturi Saarelalle, joka pelasikin ensimmäiset minuuttinsa miesten edustusjoukkueessa ottelun loppupuoliskolla. Saaralalle pelaaminen oli erilaisten vammojen vuoksi ensimmäinen vuosiin.

Ottelu alkoi Eetu Kaipion palkitsemisella. Kaipio palkittiin Länsi-Suomen piirin Kolmosen toukokuun pelaajana. Eetu kunnostautui hyvien peliotteiden lisäksi erikoistilanteissa, joista keskikenttäpelaaja iski toukokuussa kolme maalia. Myös tänään Kaipion nimi jäi historiankirjoihin maalinteossa. Rangaistuspotkut varmasti sisäänlaittava Kaipio viimeisteli tänäänkin pilkulta kun Konsta Siivosta rikottiin keskityspallossa ja tuomari Miikka Lähdesmäki vihelsi rikkeen pois.

Pallo-Iirot sai otteluun lentävän alun. Vain neljä minuuttia ehti Äijänsuon digitaalit näyttää kun Mikko Valtanen vapautti Juho Patolan juoksuun boksissa. Pallo-Iiroissa yli 150 maalia tehnyt Patola sijoitti pallon varmasti ohi ToVe-vahti Janne Järnstedtin.

Kotijoukkueen loistavaa alkua seurasi sekavahko vaihe, jossa myös Veikoilla oli paikkansa iskeä. Tänään vahvoja nousuja tehnyt Aki Jylli pelasi laidassa loistavasti ja harhautuksen jälkeen keskitti hyvän pallon Pallo-Iirojen boksiin. ToVe:n epäonneksi Kalle Marttila puski avopaikasta yli maalin.

Suvantovaiheen jälkeen Pallo-Iirot otti pelin haltuunsa ensimmäisen puoliskon loppupuolelle. Paineen kasvaessa kotijoukkue sai toimitettua palloa ToVe:n maalille. Lopulta Juho Patola pelasi vahvasti laidalla ja keskitti pallon kohti Konsta Siivosta. Toppari Tuomas Kallioinen rikkoi Siivosta, jonka seurauksena Eetu Kaipio iski kauden viidennen maalinsa pilkulta.

Pallo-Iirojen otteet heittelehtivät ensimmäisellä puoliajalla. Hyvää alkua seurasi sekava vaihe ennen väkevää loppua.

"Ei tyylikästä, mutta tärkeä voitto ja vain pisteet merkitsevät nyt"

Toisella puoliajalle Pallo-Iirot sai pelinsä paremmin kulkemaan. Lopulta voittajasta ei epäselvyyttä jäänyt, vaikka ToVe:lla oli kahden kotijoukkueen puolustuspään koomailun jälkeen paikat kaventaa. Pallo-Iirojen onneksi Tero Laiho ampui käytännössä tyhjästä maalista volleylla ohi.

Myös Pallo-Iiroilla oli paikkansa lisätä johtoa, mutta Veikkojen isomman rynnistyksen jälkeen peli alkoi kääntymään selvään Pallo-Iirojen hallintaan. Kotijoukkueen kolmas maali herätti parran pärinää vastustajissa kun Aleksi Toivonen kaadettin kuudentoista sisällä. Tilanne sisälsi mahdollisuuden viheltää ja pallo vietiin toisen kerran pilkulle. Miika Pertola korvasi aikaisemmin Eetu Kaipion, joten Juho Patola tälläsi illan toisen maalinsa varmasti maalin alanurkkaan.

ToVe:n paketti alkoi takaiskusta hajota ja vain neljä minuuttia maalista Roope Virtanen viimeisteli kauden kolmannen osumansa. Juuri Juho Patolan tilalle vaihdosta kentälle tullut Roope Virtanen pääsi avopaikkaan kun Aleksi Toivonen prässäsi loistavasti pallon keltapaidoille. Virtanen viimeisteli hienon maalin ja nosti molemmat kätensä kohti ilta-aurinkoa.

Viimeisen vartin aikana lähempänä lisäosumiin oli Pallo-Iirot kun debyyttinsä tehneelle Artturi Saarelalle avautui parikin paikkaa laittaa palloa maaliin, mutta Artturi säästi avausmaalinsa myöhempään ajankohtaan.

- Ei tästä tyylipisteitä jaeta, mutta tärkeä voitto ja vain pisteet merkitsevät nyt. Emme pelillisesti pystyneet parhaimpaamme, päävalmentaja Kimmo Hörkkö pohti pelin jälkeen.

- Olen tänään kuitenkin tyytyväinen kotikentän avausvoiton lisäksi laitapelaajiemme tekemiseen. Aleksi Toivonen, Topias Silvennoinen ja Roope Virtanen tekivät paljon töitä tänään.

- ToVe:n pelaaminen ei hirveästi yllätyksiä tuonut, mutta hyviä nousuja tekivät siellä laitapelaajat, Hörkkö summasi.

Voitolla Pallo-Iirot nousi vain kahden pisteen päähän ToVe:sta ja säilytti asemansa kärkiparin takana. Seuraavaksi Pallo-Iirot matkustaa juuri FC Ålandin vieraaksi viikon päästä lauantaina. Toistaiseksi ahvenanmaalaiset eivät ole päästäneet vielä maaliakaan sarjassa. Myös ToVe:n maalisuhde sarjassa oli ennen iltaa 18-2, joten 4-0 voittoon voi tuloksellisesti olla tyytyväinen.

Pallo-Iirot TV tarjoilee tänään maalikoosten lisäksi Juho Patolan haastattelun.

Pallo-Iirot kiittää yleisöä!