Tylympi ÅIFK korjasi pisteet Raumalta

19.5.2017

Pallo-Iirojen ja ÅIFK:n ottelu oli tasainen kuten oletti saattaa, mutta vierailijat voittivat ottelun ollen vaadittavissa tilanteissa tylympi. Mikael Lahtivuoren ja Hiep Hyunhin maaleilla ÅIFK matkasi Turkuun 0-2 (0-1) voitolla.

Ottelu oli kovaa taistelua, mutta peli pysyi kuitenkin siistinä, vaikka erotuomari Miikka Lähdesmäki joutuikin kolme kertaa näyttämään Pallo-Iiroille keltaista korttia ja kerran ÅIFK:lle. Tasaisessa ottelussa hallintajaksot vaihtuivat joukkueelta toiselle, mutta ensimmäisellä puoliskolla ÅIFK oli niskan päällä.

- Meillä oli hyvä ottelu alla Paraisilla. Kyllä jäi mietityttämään miten annoimme ensimmäisellä puoliajalla vastustajan pyörittää peliä omalla kotikentällämme, Pallo-Iirojen valmentaja Sami Vahanto pohti pelin jälkeen.

Pallo-Iirot lähti otteluun vahvasti ja ensimmäisen kymmenen minuutin aikana pallo liikkui hienosti keltapaidoilta toiselle. Kotijoukkue sai ensimmäisen paikkansa avausminuuteilla kun Severi Kankkunen pelasi laidasta pallon Topias Silvennoiselle, joka tiputti alas pallon vetopaikkaan Eetu Kaipiolle. Veto sujahti kuitenkin ohi maalin.

Pallo-Iirot sai rakennettua muutaman tilanteen Roope Virtasen laidan kautta. Biniam Habte oli ajottain vaikeuksissa, mutta hoiti kuitenkin nousut pääosin hyvin. Paras paikka syntyi kun Roope Virtanen syötti matalan ja kovan syötön Stanley Ukwuomalle boksin sisään. Vahva Ukwuoma pääsi kääntymään ja vetämään, mutta veto meni metrin verran ohi tänään loistavan pelin pelanneen maalivahti Henri Saarisen.

Ensimmäisen vartin jälkeen vierailijajoukkue ÅIFK alkoi saamaan yliotetta Pallo-Iiroista. Korkealle nostettu kova prässi alkoi puremaan raumalaisjoukkueen peliin. Etenkin pelinavaamisessa oli suuria vaikeuksia kovassa turkulaisprässissä.

Avausmaali syntyi kaudella jo neljä maalia ennen perjantaita tehneen Mikael Lahtivuoren toimesta. Vasemman jalan potkua kertaalleen väläytellyt Lahtivuori pääsi vapaaseen paikkaan Pallo-Iirojen boksiin, kun virheen seurauksena ÅIFK pääsi katkomaan vaarallisessa paikassa. Lahtivuori upotti pallon varmasti vasempaan takanurkkaan ja ÅIFK siirtyi ansaitusti johtoon.

Toiselle puoliajalle täysin erinäköinen kotijoukkue

Vierasjoukkueen näkyvin pelaaja Jeremias Kaari oli tänään ÅIFK:n näkyvin pelaaja. Fyysisesti pelannut Kaari oli usemmiten Åbo IFK:n hyökkäyksien takana, mutta toisella puoliajalla Kaarikin hieman katosi kuvasta kun Pallo-Iirot löysi uuden vaihteen peliinsä.

Kentälle saapui huomattavasti latautuneempi kotijoukkue ja Pallo-Iirot pystyi rakentamaan tilanteet, joissa tasoituksen olisi voinut tehdä. Aivan toisen puoliajan alkupuoliskolla keltapaidat pitivät paineen ÅIFK:n puolustusalueella. Hienosti pelatun tilanteen päätteeksi Topias Silvennoinen jatkoi ovelalla syötöllä Stanley Ukwuoman nokikkain Henri Saarisen kanssa. Nopeasti reagoinut Saarinen ehti peittämään tilanteen ja Pallo-Iirojen käteen jäi vain kulmapotku.

Toinen puoliaika eteni Pallo-Iirojen pitäessä palloa ja ÅIFK:n iskiessä vastaan Iirojen hakiessa tasoitusta. Myös ÅIFK:lla oli omat jaksonsa toisella puoliajalla, mutta Iirot oli kokonaisuudessaan niskan päällä. Ottelun 57 minuutilla valmennusjohto vaihtoi Roope Virtasen pois kentältä Juho Patolan tullessa vaihdosta kentälle. Patola pääsi muutamaan otteeseen käyttämään nopeuttaan hyväksi, mutta vierasjoukkue ei tänään juurikaan ylimääräistä tilaa antanut ja puolusti huolellisesti.

Heti Ukwuoman läpiajon perään Konsta Siivonen pääsi viidestä metristä puskemaan Eetu Kaipion kierteiseen kulmaan, mutta tämänkin maalivahti Henri Saarinen pelasti upealla torjunnalla.

ÅIFK pääsi loppupuoliskolla vielä pariin hyvään vastahyökkäykseen, mutta yritykset tyrehtyivät joko heikkoihin syöttöihin tai vetoihin. Pelikellon näyttäessä jo täyttä aikaa ÅIFK sai pidettyä palloa raumalaisten puolustusalueella ja Iirot haki riskilläkin riistoa. Laitapuolustaja Juho Torkkeli tuli tilanteeseen kovaa selästä ja Lähdesmäki vei pallon pilkulle.

Hiep Hyunh hassutti rankkarissa pienellä chipilla sijoittaen pallon eri suuntaan mihin Pallo-Iirot maalivahti Panu Erama syöksyi ja varmisti samalla ÅIFK:lle kolme pistettä.

Tappion lisäksi Pallo-Iirot koki kaksi takaiskua kun sekä Konsta Siivonen että Mikko Valtanen otettiin kentältä pois loukkaantumisten vuoksi. Topias Silvennoinen vaihdettiin kentältä pois viimeisen vartin aikana. Tilalle tulivat Aake Rapala, Jouni Tukiainen ja Aleksi Toivonen

Tasaisessa ottelussa myös Pallo-Iiroilla oli paikat, mutta lopulta ÅIFK oli tylympi ja toisaalta puolusti erittäin tiiviisti. Pallo-Iirojen seuraava ottelu on viikon päästä lauantaina Paimion Hakan vieraana.

Illan yleisömäärä oli 251, Pallo-Iirot kiittää!

Ottelun kooste ja Kimmo Hörkön haastattelu