Nousuvireisten kamppailu Alsecco stadionilla

18.5.2017

Pallo-Iirojen kausi Länsi-Suomen piirin Kolmosessa jatkuu ÅIFK:ta vastaan. Vuonna 2015 Pallo-Iirojen kanssa Kakkosesta pudonneen turkulaisjoukkueen kausi on ollut nousujohteinen. Kahden ensimmäisen kierroksen tappioiden jälkeen joukkue on ollut lennokkaalla pelipäällä murskaten TuWe:n 7-0 ja TPK:n 4-0. Viime kierroksella ÅIFK tasasi pisteet MaPS:n kanssa.

Viime kaudella Turun piirin Kolmosessa ÅIFK sijoittui viidenneksi. Sarjassa erottui selkeästi viisi joukkuetta, jotka kamppailivat loppuun asti noususta: Peimari United, KaaPo, MaPS, TPK ja ÅIFK.

Kuluvan kauden ÅIFK aloitti kotikentällään kun vastustajaksi saapui Ahvenanmaalta FC Åland. Vieraat voittivat ottelun 0-1 lukemin eikä sarjakakkosena majaileva ahvenanmaalaisryhmä ole päästänyt vielä maaliakaan verkkoonsa. ÅIFK kärsi seuraavalla kierroksella tappion samoilla lukemilla FC Boda:a vastaan, mutta tämän jälkeen keltapaitojen peli alkoi tuottamaan tulosta. Murskavoiton ÅIFK otti siis Turun Weikoista ja Turun Pallokerhosta.

Viime kierroksella turkulaisryhmä kohtasi kotikentällään Maskun Palloseuran ja pisteet tasattiin 2-2 lukemin. Ottelussa kumpi tahansa olisi voinut voittajana poistua. ÅIFK:n maalit tekivät Jeremias Kaari ja Mikael Lahtivuori, joista kumpainenkin on paukuttanut jo 4 maalia Kolmosessa. Näiden herrojen kanssa Pallo-Iirojen pitääkin olla erityisenä tarkkana.

Pallo-Iiroilta vahva esitys alla

Myös kotijoukkueen peliotteet ovat olleet nousujohteisia. Avaustappion jälkeen Pallo-Iirot ei ole enää hävinnyt ja kasassa on 8 pistettä, joka oikeuttaa sarjan neljänteen sijaan. ÅIFK hiillostaa takana vain pisteen päässä sijalla kuusi.

Ottelusta on varmasti tulossa tasainen. Joukkueet kohtasivat lokakuussa 2016 Turussa Suomen Cupin 4.kierroksen ottelussa ja silloin Pallo-Iirot eteni jatkoon Juho Patolan kahdella maalilla 1-2 lukemin. Tuoreempi kohtaaminen löytyy harjoituskaudelta.

Tammikuun 15. päivä ÅIFK ja Pallo-Iirot kolistelivat sapeleitaan Kupittaalla ja silloin turkulaisjoukkue oli tuloksellisesti selkeästi parempi voittaen 4-1 (raportti). Pallo-Iirot loi paljon paikkoja, mutta toisin kuin kotijoukkue niin ei saanut paikoistaan sisään. ÅIFK:n vahvuus on ollut tilanteiden nopea kääntäminen, joten pallonmenetyksiin ei ole varaa.

Viime kierroksella Pallo-Iirot haki hienon voiton Paraisilta kun kotijoukkue PIF kaatui selkein numeroin 0-4 (0-1). Kotijoukkueelta tosin puuttui kokoonpanostaan useampi avauksen pelaaja, mutta toisaalta myös Pallo-Iiroilla oli merkittäviä poissoloja. Peliesitys ja -ilme oli kuitenkin raumalaisilta erittäin hyvä. Päävalmentaja Kimmo Hörkkö kiittelikin pelin jälkeen koko joukkueen onnistuneen kentän kaikilla osa-alueilla.

PIF-ottelussa Pallo-Iiroista maalin tekivät huimaan vireeseen päässyt Roope Virtanen, joka on tehnyt maalin nyt kahdessa pelissä putkeen, vapaapotkusta Eetu Kaipio ja hyvää vauhtia kuntoutumassa oleva Stanley Ukwuoma, joka paukutti kaksi maalia kotijoukkueen verkkoon. Ukwuoman lisäksi kaksi maalia Pallo-Iiroilta ovat tehneet juuri Roope Virtanen ja Eetu Kaipio.

"Nyt oli järkeä tekemisessä"

Pallo-Iirot otti viime kierroksella voiton PIF:sta, erittäin hyvällä pelillä. Kaudella 2015 edustusjoukkueeseen murtautunut Konsta Siivosen pelipaikka on ollut keskikentän keskustassa ja kymppipaikalla. PIF-ottelussa Siivonen pelasi keskikentän keskustassa.

- Alkukauteni oli vaikea kuten joukkueella, mutta Paraisilla pelasimme hyvin. Nyt tekemisessämme oli järkeä, Siivonen pohtii.

- Pääsin pitkästä aikaa keskikentän pohjalle ja pelaaminen siinä tuntui todella hyvälle. Kymppipaikalla pelaaminen on ollut vähän hakemista, mutta nyt kulki hyvin.

Päävalmentaja Kimmo Hörkkö ei muistele tammikuun kohtaamista harjoituskentällä.

- Peli oli meille silloin haastava. Pelasimme nuorella joukkueella ja ottelu oli ensimmäinen isolla kentällä. En aio siihen enempää uhrata aikaa.

- Perjantaina vastaan tulee nousuvireinen joukkue, jossa on yksilöitä joihin meidän pitää kiinnittää huomiota. Pelimme pitää olla vähintään samalla tasolla mitä PIF:ia vastaan ja meidän pitää ottaa muutama puolustuspään virhe pois.

Kimmo Hörkön ja Konsta Siivosen kattavampi haastattelu Pallo-Iirot TV:sta.

Pallo-Iiroilta sivussa perjantain kamppailusta ovat Juuso ja Eetu Snicker sekä Miika Pertola, joka näillä näkymin palaa joukkueharjoituksiin ensi viikolla.

- - -

Luvassa on erittäin hieno keli ja miltei 20 asteen lämmössä. Terassi on auki ja kaikki palvelut toimivat. Tervetuloa!

Jos et pääse paikalle, niin ottelun kulkua voi seurata miltei reaaliajassa täältä.