Tuoreita kasvoja rakentamaan Pallo-Iirojen kilpailutoimintaa

12.5.2017

Pallo-Iirojen miesten edustusjoukkueen kilpailutoiminnasta vastaava kilpailujaosto uudistuu. Uusina kasvoina kilpailujaostoon tulevat Kasper Nyholm, Vellu Varho ja Juho Suoramaa, joka toimii kilpailupäällikkönä. Lisäksi Jere Tammela jatkaa kilpailujaostossa.

Kilpailujaoston tehtävänä on vastata miesten edustusjoukkueen kilpailullisesta menestyksestä. Lisäksi kilpailujaosto osallistuu seuran A- ja B-junioreiden toimijavalintoihin ja toiminnan linjauksiin yhdessä juniorijaoston kanssa. Naisten edustusjoukkueen toiminnasta vastaa nais- ja tyttöjaosto.

34-vuotias Vellu Varho on pelannut miesten edustusjoukkueessa Ykköstä ja junioreissa Varho pelasi B- ja A-junioreissa SM-tasolla. Myös Kasper Nyholm on Pallo-Iirojen kasvatti ja mieheltä löytyy pelikokemusta myös edustusjoukkueesta. Nyt 27-vuotias Nyholm toimii talouspäällikkönä. Vellu Varho taas työskentelee kunnossapitoinsinöörinä. Suoramaa on kolmatta kautta vastannut miesten edustusjoukkueen viestinnästä ja kuluvan kauden myös toiminut edustuksen joukkueenjohtajana. Siviilissä 37-vuotias Suoramaa toimii vastaanottotoiminnan johtajana. Kilpailujaostossa jatkava Jere Tammela työskentelee tiimiesimiehenä.

- Sinänsä kilpailujaoston jäsenien pelikokemuksella tai taustalla ei ole merkitystä. Merkittävämpää on olla sitoutunut ja valmis tekemään nöyrästi töitä, jotta kokonaisuudessaan saamme nostettua edustusjoukkueen profiilia, Juho Suoramaa tiivistää.

Selkeä toimintasuunnitelma ja joukkueenrakentaminen ajoissa käyntiin

Kilpailujaoston tehtävänä on valmistella kilpailutoiminnan suunnitelma 2-3 vuodeksi eteenpäin ja linjata tavoitteet, mutta myös valita edustusjoukkueen päävalmentaja ja toimijat sekä koota joukkue yhdessä päävalmentajan kanssa. Pallo-Iirojen miesten edustusjoukkueen taloustilanne on haastava. Edustusjoukkueen budjetti on pienentynyt 2010-luvulla, mutta tulevaisuus näyttää valoisammalta.

- Tehtävämme on auttaa ja tukea päävalmentajaa joukkueen rakentamisessa. Se on fakta, että kovalla rahalla emme tule Raumalle kasaamaan joukkuetta, vaan runko rakentuu omista kasvateista. Ykkönen ja Kakkonen ovat vähentäneet joukkuemääriä mikä tarkoittaa sitä, että tämänhetkisessä Kolmosessakin on rutinoituneita korkeammalla pelanneita joukkueita.

- Tulemme siis tarvitsemaan myös täsmävahvistuksia joukkueeseen. Kilpailujaoston tehtävänä on koota pelaajille paketteja, jotka pitävät sisällään esimerkiksi mahdollisia työ- tai opiskelupaikkoja. Pelkällä rahalla meillä ei ole mahdollisuuksia pelaajia Raumalle saada, Suoramaa lisää.

Junioritoiminta edelleen kaiken keskiössä

Pallo-Iirot on rakentanut pitkäjänteisesti junioripuolen toimintaansa. Tästä esimerkkinä monivuotinen osallistuminen Sami Hyypiä – akatemian toimintaan. Ne ikäluokat, jotka ovat tottuneet harjoittelemaan ja pelaamaan pienestä pitäen kilpailullisessa ympäristössä sekä toimineet kansalliseen huipputasoon vertailun kestävien toimintatapojen kautta, löytyvät nuoremmista vuonna 2004 ja sen jälkeen syntyneistä. Kuitenkin on odotettavissa, että eri ikäluokista on tulossa edustusjoukkueeseen pelaajia.

- Meillähän on nyt kohtuullisen nuori joukkue koossa. A-juniori-ikäisistä upeasti sisään edustusjoukkueeseen ovat tulleet esimerkiksi Juuso Snicker, Topias Silvennoinen ja Aleksi Toivonen. Hyppäys miesten peleihin ei silti aina ole helppo, ei edes Kolmoseen, koska kentällä on vastassa usein kokeneita pelimiehiä tai oman ikäluokan SM-sarjoissa pelanneita pelaajia, Suoramaa painottaa.

Kilpailujaoston tehtäviin kuuluu myös suunnitella edustusjoukkueen budjetti ja seurata sen toteutumista. Mahdolliset budjetin ulkopuolelta tulevien pelaajien rahoitus tulee myös kilpailujaoston tehtäväksi kerätä. Kilpailujaosto onkin lähtenyt jo suunnittelemaan tulevien kausien joukkueenrakentumista.

- Moni asia on nyt mennyt kuluvallakin kaudella taustoissa eteenpäin. Haluamme kuitenkin vielä vahvistaa taustoja ja myös aloittaa joukkueenrakentaminen ajoissa.  Mikäli olet kiinnostunut tulemaan mukaan rakentamaan edustusjoukkueen toimintaa, ihan mihin tahansa rooliin, niin ota ihmeessä yhteyttä.

Entä mikä on kuluvan kauden tavoite?

- Totta kai haluamme ylöspäin. Meidän tavoitteemme on korkeammalla kuin Kolmosessa. Maailmamme ei kuitenkaan kaadu siihen vaikka emme nyt nousisikaan, koska rakennamme taustoja ja joukkuetta pitkäjänteisesti. Sen aika tulee jos on tullakseen, mutta jo nyt voi sanoa, että Länsi-Suomen piirin Kolmonen on kovatasoinen. Materiaalin puolesta emme varmasti ole vahvin joukkue, mutta meillä taatusti harjoitellaan ja valmistaudutaan laadukkaasti.

- Meidän pitää myös olla joka tasolla valmiita pärjäämään ylempänä. Nouseminen vaatii vielä kovempaa työtä kentällä ja myös taustoissa. Jokaisen on nostettava omaa vaatimustasoaan, Juho Suoramaa päättää.