Avausvoittoa metsästämässä

25.4.2017

Pallo-Iirot matkustaa keskiviikkona Turkuun Jyrkkälän Tykit vieraaksi. Viime kaudella Turun piirin Kolmosen kahdeksanneksi sijoittunut joukkue on varsinainen värilaiska ainakin viestinnässään.

JyTy on perustettu vuonna 1993. Joukkueen kotisivuilta voit tutustua lisää seuran toimintaan. Kotijoukkue JyTy on myös hakemassa avausvoittoaan sillä joukkue taipui sarjanousija Toejoen Veikkojen vieraana viime lauantaina 2-0 (1-0) ja samoihin lukemiin päättyi myös avauskierroksen kotitappio Maskun Palloseuraa vastaan.

Pallo-Iirot vuorostaan taipui avauskierroksella TPK:lle Alsecco stadionilla hukattuaan selvätkin maalipaikat. Toinen kierros lihotti Iirojen pistesaldoa yhdellä pisteellä kun Maskussa pisteet jaettiin 1-1 (0-1) tuloksella. Pallo-Iirot oli voitossa kiinni aivan viime minuuteilla asti, mutta MaPS tuli tasoihin rangaistuspotkusta.

Molemmat joukkueet siis hakevat kauden avausvoittoaan. MaPS-ottelun jälkitunnelmissa päävalmentaja Kimmo Hörkkö oli tulokseen pettynyt, mutta oli tyytyväinen maalipaikkojen määrään joita joukkue otteluissa on tuottanut. Etenkin viimeistelyyn Hörkkö toivoi kliinisyyttä.

Pallo-Iirot vahvistui juuri MaPS-ottelun alla kun joukkueeseen liittyi jo neljännen kautensa aloittava Stanley Ukwuoma. Sekä laidassa että kärjessä pelaava Ukwuoma on tehnyt Iiroille 72 ottelussa 41 maalia.

JyTy ei ole vielä maalitiliään onnistunut avaamaan, Pallo-Iiroilta taas kuparisen rikkoi Eetu Kaipio rangaistuspotkulla MaPS-ottelussa.

Topias Silvennoinen ryminällä mukaan miesten peleihin

Vuonna 1999 syntynyt Topias Silvennoinen tuli jo viime kaudella mukaan miesten edustusjoukkueen rinkiin ja pelasikin muutamassa ottelussa. Kuluvaksi kaudeksi Silvennoinen on vakiinnuttanut paikkansa miehistössä ja jopa avauksessa. 17-vuotias nopea ja taitava pelimies on kuitenkin löytänyt itsensä hieman vieraalta pelipaikalta.

- Meillä oli tungosta keskustan paikoille, joten testattiin harkkapelissä pelaamista laidalla. Peli on kulkenut siitä asti ihan mukavasti, Topias pohtii.

- Laiturin paikka ei ole entuudeltaan tuttu. Eniten kehitettävää mulla uuden pelipaikan myötä on sijoittumisessa. Myös viimeistelyssä on parantamisen varaa, koska laidalla olen saanut enemmän maalipaikkoja. Suurin vahvuuteni on mielestäni pallon kanssa suunnan vaihtaminen ja jaksan myös hyökkäysten jälkeen tulla puolustamaan, Silvennoinen analysoi.

Pallo-Iirojen pukukopissa paikkansa ovat ottaneet myös muut nuoret pelaajat. Myöskin vuonna 1999 ovat syntyneet Juuso Snicker ja Aleksi Toivonen. Heidän lisäkseen 2000-luvun puolella ovat syntyneet Mikael Nurmi ja Eetu Snicker.

- Koppiin ja harjoituksiin on ollut alusta asti mukava tulla. Ilmapiiri on rento, vaikka harkoissa vedetään täysillä. Kokeneemmilta pelaajilta saama kannustus motivoi ja auttaa jaksamaan, Silvennoinen kiittelee.

JyTy on Pallo-Iiroille vieras vastustaja, mutta jotain kuvaa heidän pelaamisestaan on.

- JyTy on luultavasti hieman erillainen pelityyliltään kuin kaksi edellistä vastustajaa, mutta meidän ei tarvitse muuttaa mitään vaan jatkaa samalla tavalla ja asenteella. Maalin edessä on vain oltava kliinisempi niin voitto tulee, Topias päättää.

Pallo-Iiroilta varmasti poissa keskiviikkona on tällin MaPS-ottelussa saanut Roope Virtanen, jonka poissaolo ei kuitenkaan veny pitkäksi. Lisäksi maalivahti Panu Eraman pelaaminen on vielä epävarmaa.

Ottelun kulkua voit seurata Pallo-Iirojen livetililtä täältä.