Pallo-Iirot jatkaa Sami Hyypiä Akatemiassa

11.4.2017

Nappulapäällikkö Kimmo Hörkkö on mielissään SHA-yhteistyön jatkumisesta.

Sami Hyypiä Akatemian yhteistyöseurana vuodesta 2011 lähtien mukana ollut Pallo-Iirot valittiin myös seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi (2017-2019) mukaan akatemian valtakunnalliseen toimintaan.

Valinnan lisäksi SHA:n toimintaan otetaan mukaan kaksi uutta ikäluokkaa eli yhteensä 6 ikäluokkaa. Niinpä akatemian kehittymisen seurantatapahtumissa käyvät vastedes 9-14 -vuotiaat palloiirolaiset.

SHA-toiminta jatkuu pääpiirteittäin pohjautuen edellisten vuosien kokemuksiin ja kehitystyöhön.

Pelaajien arjessa SHA näkyy edelleen konkreettisimmin Eerikkilän urheiluopistossa pidettävissä seurantatapahtumissa.

Valmentajakoulutus kulmakivenä

Nappulapäällikkö Kimmo Hörkön mukaan Pallo-Iirot on kuitenkin hyötynyt kaikkein eniten SHA:n tarjoamasta valmentajakoulutuksesta.

- Tämä koulutus näkyy yhä vahvemmin pelaajien ja joukkueiden arjessa. Ekkono-opetustavan jalkauttamisessa Pallo-Iirojen valmennukseen on toki vielä paljon työtä luvassa, mutta tuloksia on jo näkyvissä.

Hörkön mukaan Pallo-Iirot on ollut tiiviisti mukana valmentajakoulutuksessa yhtenä aktiivisemmista seuroista, mistä onkin saatu myös kiitosta.

- Olemme määrätietoisesti halunneet ottaa Ekkono-valmennusmetodin omaksemme ja olemme viilanneet sitä omaan toimintaamme sopivaksi.

Uusi pelianalyysijärjestelmä käyttöön

SHA tarjoaa uutena palveluna STATS-pelianalyysijärjestelmän, jota Hörkkö pitää tervetulleena lisänä.

- Nyt päästään ensimmäisen kerran sisälle itse peliin vertailukelpoisten faktojen ja analyysin kautta. Järjestelmä auttaa seuraamaan objektiivisesti meidän joukkueittemme kehitystä ja vertailemaan joukkueitamme muiden seurojen joukkueisiin.

STATS-analyysissä joukkeiden pelit taltioidaan monikamerajärjestelmällä, minkä jälkeen kansainvälinen jalkapalloanalyytikkojen verkosto laatii pelistä raportit, jotka voidaan räätälöidä joukkueen tarpeiden mukaisesti.

- Joukkueet pystyvät ottamaan tämän arkikäyttöön, koska videot voidaan helposti lähettää STATSiin analysoitaviksi, Hörkkö kertoo.