Ilotulitus Alsecco stadionilla

23.3.2017

Pallo-Iirot iski peräti 10 maalia MuSa2:n verkkoon päästämättä maaliakaan. 10-0 (5-0) päättynyt ottelu oli alusta loppuun kotijoukkueen dominointia. Kotijoukkueen suurin onnistuja oli neljä maalia iskenyt Juuso Snicker.

Pallo-Iirojen tarkoitus oli hakea ottelusta nuorille pelaajille fyysistä kamppailua MuSa:n kakkosjoukkueen miehiä vastaan. Suunnitelma ei kuitenkaan toteutunut kun MuSa:n riveistä oli poissa peräti 16 pelaajaa. Joukkue koostuikin pääasiassa seuran junioreista.

- Tarkoitus oli hakea nuorille pelaajillemme tosiaan fyysistä peliä. MuSan kakkosjoukkueessa on monta kokenutta pelimiestä. Suunnitelma muuttui, mutta toki saimme hyvää harjoitusta viimeisen kolmanneksen pelistä. Tuli ainakin paljon toistoja, päävalmentaja Kimmo Hörkkö naurahti pelin jälkeen.

- Se on kuitenkin ihan eri pelitilanteessa päästä murtautumisvaiheen pelissä paikoille kuin harjoituksissa. Siinä mielessä peli palveli meitä. Paljon tuli onnistumisia.

Pallo-Iirot aloitti maalinteon Juho Torkkeli lähetti laidaltaan vasemmalla jalalla millin tarkan keskityksen boksiin. Juho Patola jatkoi taitavasti suoraan ilmasta pallon alanurkkaan.

Patola oli myös seuraavassa maalissa mukana. Tänään vaikeana pideltävänä ollut Patola sai Miika Pertolalta vapauttavan syötön ja puikkelehti boksiin. Jatkopallo löysi maalin edestä Mikko Valtasen, joka jatkoi pelivälineen tyhjään maaliin.

Vain minuutti edellisestä ja pallo kaivettiin taas maalista. Jälleen Patola oli läpiajossa ja chippi maalivahdin yli päätyi yläriman kautta Pertolalle, joka jatkoi pallon maaliin. Avustavana tänään liputtanut Marko Nieminen tosin manasi puoliajalla, että tilanne olisi lähtenyt paitsiosta. Ensimmäisellä puoliajalla osuivat vielä Eetu Snicker Topias Silvennoisen upeasta läpisyötöstä ja Silvennoinen itse Patolan syötöstä.

"Tuntuu loistavalta"

Ottelu alkoi 15 minuuttia ilmoitettua myöhemmin, joten puoliajan puheet pidettiin lyhyenä. Pallo-Iirot vaihtoi puoliajalla Juuso Snickerin, Konsta Siivosen, Jouni Tukiaisen, Leevi Ahosen sekä maalivahti Iiro Kosken sisään. Suihkun puolelle pesulle poistuivat Juho Torkkeli, Eetu Kaipio, Miika Pertola ja Juho Patola. Topias Silvennoinen tuli vaihtoon, mutta jäi värjöttelemään saman viltin alle valmentaja Sami Vahannon kanssa.

Toinen puoliaika jatkui kuten ensimmäinen loppui. Ensin Mikko Valtanen vapautti upealla läpisyötöllä Juuso Snickerin laidasta läpi ja maalintekijä naulasi varmasti vasurilla pallon maaliin. Muutaman minuutin kohdalla vanhempi Snicker teki illan toisensa Konsta Siivosen alustuksesta.

Tunnin kohdalla nähtiin yksi illan komeimmista maaleista kun Mikko Valtanen pyörähti nopeasti pienessä tilassa ja jätti puolustajan kannoilleen. Kova ja tarkka veto sujahti vastustamattomasti MuSa-maaliin. 65 minuutin kohdalla Snicker viimeisteli hattutemppunsa voittamalla kaksintaistelun boksin takana ja vedon mennessä hieman helponlaisesti maaliin.

Kymmenen maalin rajan ahne hyökkääjälupaus viimeisteli 77 minuutilla, tälläkin kertaa vasemmalla jalalla.

- Tuntuu loistavalta, Juuso Snicker tiivisti ajatuksensa pelin jälkeen.

- Oli todella mukavaa pitkästä aikaa päästä taas maalintekoon.

Pallo-Iirojen mukana oli myös kaksi joukkueen kanssa harjoitellutta pelaajaa. Keskikentällä yleensä pelaava Topias Laine pelasi itselleen hieman erikoisella pelipaikalla topparina. 25-vuotias Aleksi Pihlainen muodosti Laineen kanssa Pallo-Iirojen topparikaksikkona kun Eetu Setänen, Valtteri Veijanen, Severi Kankkunen ja Aake Rapala olivat kaikki sivussa.

- Topias Laine pelasi itselleen vieraalla pelipaikalla ja oli ihan luonnollista, että hän oli välillä sijoittunut väärin. Toisella puoliajalla kun pääsi omalle paikalleen keskikentälle niin pelasi perusvarman pelin, Hörkkö pohti pelin jälkeen.

- Aleksin otteista näkyi kokemus. Pelasi pallovarman pelin, syötöt löysivät omille ja vähäiset tilanteet hoiti oikea-aikaisesti. Toivottavasti jaksaa harjoitella meidän mukana, Hörkkö päätti.

Pallo-Iirot suuntaa sunnuntaina kohti Espanjaa, jossa joukkue leireilee seuraavan viikon. Iirot pelaa kaksi harjoitusottelua: tiistaina paikallista CF Reddista vastaan ja viikon päästä lauantaina Islannin moninkertaista mestaria Framm Reykjavikia vastaan.

Viikon aikana on tulossa monenlaista raporttia ja tunnelmaa.