Iiro-Vaarit etsii uusia jäseniä ja kokoaa Pallo-Iirojen 90-vuotishistoriikkia

23.3.2017

Iiro-Vaarien puheenjohtaja Pertti Isaksson (edessä) ja varapuheenjohtaja Timo Itämies toivovat, että yhdistykseen saataisiin rekrytoitua lisää jäseniä.

Pallo-Iirojen edustusjoukkueen peleissä Äijänsuon stadionilla on jo 20 vuoden ajan kuulutettu pelin jälkeen, kenet Iiro-Vaarit on Pallokisansa merkeissä valinnut kotijoukkueen parhaimmaksi. Harva kuitenkaan tietää, mikä Iiro-Vaarit ry:n rooli Pallo-Iirot -perheessä on.

Iiro-Vaarit ry perustettiin vuonna 1988 Pallo-Iirot ry:n ja Iirot ry:n tukiyhdistykseksi tukemaan taloudellisesti näiden kahden yhdistyksen ja niiden jäsenten urheilutoimintaa sekä vaalimaan seurojen perinteitä ja ylläpitämään suhteita vanhoihin iirolaisiin.

Tällä hetkellä yhdistyksessä on noin 60 jäsentä, mutta lisää kaivattaisiin.

Yhdistyksen puheenjohtaja Pertti Isaksson ja varapuheenjohtaja Timo Itämies kertovat, että uusia jäseniä on nyt ryhdytty rekrytoimaan päättäväisesti.

- Jäseneksi pääsee kuka tahansa vähintään 50-vuotias Iirojen tai Hakrien parissa läheisesti toiminut henkilö. Urheilullista taustaa ei kuitenkaan vaadita. Niin ja lisäksi pitää olla hyvämaineinen, niin säännöissä sanotaan, naurahtaa Itämies.

Tilanne Iiro-Vaareissa on harmi kyllä sama kuin monessa muussakin yhdistyksessä.

- Valitettavasti yhdistyksestä poistuu jäseniä sieltä varttuneemmasta päästä ja uusia kaivataan tilalle, että toiminta jatkuu edelleen aktiivisena, Itämies toteaa.

Pertti Isaksson kertoo, että Iiro-Vaarit on takavuosina tehnyt monenlaisia talkootöitä, mutta nyt yhdistys on keskittynyt taloudelliseen tukemiseen.

- Lahjoitimme viime vuonna Pallo-Iirojen junioreille 90 palloa ja tänä vuonna on tarkoituksena tukea pallojen hankkimista tuhannella eurolla.

Lisäksi yhdistys osallistuu mm. seuran kalenterin ja vapaakorttien painatuskustannuksiin.

Parhaillaan Iiro-Vaareilla on käynnissä mittava urakka, sillä yhdistys on teettämässä Pallo-Iirojen 90-vuotishistoriikkia seuran juhlavuodeksi 2020.

- Historiikin kirjoitustyö on parhaillaan meneillään ja sitä varten on kerätty seuraan liittyvää materiaalia ja digitoitu vanhoja valokuvia ja asiakirjoja, Isaksson kertoo.

Yhdistyksen johtokunta kokoontuu kuukausittain Hakrilassa 10 kertaa vuodessa. Johtokunnassa on puheenjohtajan lisäksi 13 jäsentä.

- Kokouksissa keskustellaan seuran, kaupungin ja maailman asioista. Lisäksi meillä on ollut perinteenä jokakeväinen ottelumatka Turkuun, Isaksson kertoo.

Iiro-Vaarit ry:n suurimmat tukijat ovat Erkki Paasikiven Säätiö, Service Champions Oy ja Kalaset Oy.