Pallo-Iirot saa vastaansa hallitsevan suomenmestarin

9.2.2017

Raumalaisjoukkueelle Suomen Cupin lohkovaiheen seuraava ottelu tarjoilee vastustajan kotimaan huipulta kun lauantaina Eckerö Hallenissa vastaan asettuu hallitseva suomenmestari IFK Marienhamn.

Pallo-Iirojen miesten edustusjoukkueen talvikauden helmi on edessä lauantaina kun tasoa päästään mittaamaan kotimaan ehdottoman kärjen kanssa. IFK Marienhamn on aloittanut Suomen Cupin lohkovaiheen pelinsä hieman yskähdellen. Kotikentällä Ahvenanmaan ylpeys voitti FC Legiruksen selkeästi 4-0 (2-0).

Toisessa ottelussaan IFK Marienhamn joutui tyytymään tasapeliin Turussa TPS:aa vastaan 1-1 (1-0) lukemin. Tosiasiassa tappiokaan ei ollut kaukana. Tämä kertoo myös FC TPS:n vahvasta vireestä.

Harvemmin kolmosdivisioonan joukkue pääsee pelaamaan Veikkausliiga-joukkueita vastaan, mutta tähänkään otteluun raumalaisten ei ole tarkoituksena lähteä nöyristelemään. Suomen Cupissa Pallo-Iirot ei ole onnistunut vielä pistetiliä avaamaan, mutta pelillisesti käyrä on ollut ylöspäin.

Avausottelussa FC TPS oli selkeästi parempi 5-0 (3-0) ja toisessa ottelussa Raumalla Pallo-Iirot oli jopa niskan päällä, mutta joutui taipumaan Ykkösessä pelaavalle EIF:lle 1-2 (0-1).

Juuso Snicker innokkaana Ahvenanmaalle

Viime kaudella miesten edustusjoukkueen pukukopin ilmapiiriä haistelemaan päässyt 17-vuotias Juuso Snicker on tärkeä osa Pallo-Iirojen kuluvan kauden joukkuetta. Jo viime kaudella maalintekijä iski viidessä pelaamassaan sarjaottelussa kolme maalia. 190 senttinen hyökkääjä voitti pari vuotta sitten myös taitokisojen SM-kultaa, joten pallokin tottelee kiitettävästi. Tällä kaudella Snicker kuuluu alusta asti osana edustusjoukkuetta.

- Huomattavasti helpompi on harjoitella kauden alusta asti saman joukkueen kanssa. Kovaa on treenattu ja pelattu kovia pelejä, josta ei voi olla kuin hyötyä kesää ajatellen. Cupin matsit ovat tosi hienoja pelejä kenelle tahansa, pääsee testaamaan ja näyttämään todellista tasoaan maan parhaita jengejä vastaan, Snicker kiittelee.

EIF-ottelussa Snicker tuli kentälle toisella puoliajalla. Saldona oli ensin kova veto tolppaan ja ottelun loppupuoliskolla upea viimeistely vasemmalla jalalla maalin ylänurkkaan.

- Kaksinkamppailupelaaminen on yksi kehityskohta joka tulee varmasti kehittymään mitä enemmän pelejä tulee vyölle, Snicker miettii isompia kehityskohteitaan.

Päävalmentaja Kimmo Hörkkö allekirjoittaa Juuson vahvuudet. Kehittämistä pääkäskijä näkee röyhkeydessä.

- Teknisissä, taktisissa ja fyysisissä ominaisuuksissa kaikissa on pieniä juttuja jotka on saatava paremmalle tasolle, niin kuin kaikilla pelaajilla on, ja tietenkin kaikki ominaisuudet on vahvasti yhteydessä muihin ominaisuuksiin, mutta Juusolla ehkä ne akuuteimmat kehityskohteet on tuolla henkisellä puolella. Lisää sellaista aktiivisuutta, valtavaa paloa halusta olla pelissä esillä ja tilannekovuus pelitilanteissa.

- Valmius raivata itselle tarvitsemansa pelitila, on se sitten pienellä "kyynärpäätaktiikalla" tai jollain muulla keinolla, mutta sellaisiakin työkaluja täytyy tarvittaessa löytyä miesten tasolla, Hörkkö miettii.

- Se, että Juuso tulee ainakin näillä näkymin olemaan ensimmäistä kertaa koko kauden miesten mukana, ei voi olla näkymättä muuta kuin positiivisesti näissä asioissa.

Ennakkoon Pallo-Iiroille ei lauantainakaan povata pistetilin avaamista, mutta Juuso Snicker näkee silti myös mahdollisuuksia.

- Vaikka suomenmestari onkin, niin uskon meillä olevan omat mahdollisuutemme.

Myös Kimmo Hörköllä on asiasta selkeä näkemys mitä asioita lauantaina painotetaan.

- Rohkeutta pelata. Ihan turha lähteä pelaamaan peläten ja arkaillen, pelkkää pitkää palloa potkien. Tämä on nyt todellinen tasonmittaus meidän ja Suomen kärjen välillä. Haluamme mitata miten meidän peli puree IFK:hon, emme vain sitä kuinka kauan pystymme pitämään nollan omassa päässä.

- Ei ole mitään taktisia muutoksia luvassa. Samoilla aseilla lähdetään kuin EIF:ä vastaan, pykälään valmiimpana vaan, kiitos paremman pelituntuman. Meidän hyökkäyspelaamisemme täytyy olla aktiivista ja energistä. Koko joukkueen puolustaminen tulee ennen kaikkea lähteä kollektiivisuudesta: tiivis muoto, vaihdellaan prässitasoa tilanteen mukaan, liikutaan ja prässätään yhdessä ja niin edelleen, Hörkkö linjaa.

Pallo-Iirojen terveystilanne on kohtuullisen hyvä. Muutamalla pelaajalla on pieniä vammoja ja pelaaminen ratkeaa torstain harjoitusten jälkeen. Varma poissaolija on Eetu Snicker. Lisäksi Pallo-Iirojen edustusjoukkueen mukana on seuraavan kahden viikon aikana vanha tuttu laituri Stanley Ukwuoma, joka on kahden viime kauden aikana on tehnyt Pallo-Iiroille 30 maalia. Testijakson jälkeen Ukwuoman kanssa neuvotellaan lisää tulevasta kaudesta.

- - -

Ottelu alkaa klo 19 ja pelataan Eckerö hallissa. Ottelusta on luvassa miltei reaaliaikaista seurantaa täältä.