Suvereeni TPS ei jättänyt mitään jossiteltavaa

20.1.2017

TPS murskasi Pallo-Iirot 5-0 (3-0) lukemin. Kotijoukkueelta terävinä tänään olivat kahden maalit miehet Ilari Mettälä ja Jani Virtanen. Kertaalleen maalipuiden väliin osui ikinuori Mikko Hyyrynen.

Pallo-Iirot lähti hakemaan pelistä parasta mahdollista tulosta altavastaajana. TPS ei kuitenkaan sortunut minkäänlaiseen asennevammaan, vaan rummutti pelin alusta loppuun asti peliä Pallo-Iirojen kenttäpuoliskolle.

Vierasjoukkueella oli kuitenkin paikkansa mennä ottelussa johtoon kun keskialueen pallonriiston jälkeen Mikko Valtanen vapautti Roope Virtasen juoksuun. Nopea Virtanen ohitti TPS-puolustajat ja nousi kohti maalia, mutta veto sujahti ohi maalin. TPS:n maalivahti Jonathan Viscosi ei tämän jälkeen hirveästi enää töihin joutunutkaan toisen puoliajan loppupuoliskoa lukuunottamatta.

Ottelun avausmaali nähtiin kun hyvä keskitys löysi Mikko Hyyrysen maalin edestä. Kokemusella Hyyrynen laittoi pallon varmasti maaliin, oikeaoppisesti sinne nurkkaan mistä maalivahti Panu Erama oli tulossa.

Ensimmäisen puoliajan toinen maali syntyi vapaapotkusta kun Jani Virtanen laittoi vasurillaan pallon maaliin. Hieman pallo lipsahti muuten hyvin pelanneen Eraman näpeistä.

Virtasen toinen maali sai alkunsa harmittavasti harhasyötöstä ja taitava Virtanen ei boksissa erehtynyt. Pallo-Iirojen kannalta maali tuli ikävään paikkaan, juuri ennen taukovihellystä.

Pallo-Iirot ei luovuta vaikka lukemat repsahtavat

Toisen puoliajan kirivaihe tyrehtyi kun alle kymmenen peliminuutin jälkeen Valtteri Veijasen jalka kopauttaa TPS-pelaajaa boksissa. Tuomari näki rikkeen ja pallo pilkulle. Pallo-Iiroissakin muutama kausi sitten pelannut Ilari Mettälä nakkasi illan ensimmäisensä sijoittamalla pallon varmasti keskelle maalia.

Vahvasti pelanneella kotijoukkueella oli toisella puoliajalla useampikin maalipaikka, mutta Pallo-Iirojen maalivahti Panu Erama esitti muutaman loistotorjunnan. Mettälä viimeisteli illan toisella maalilla TPS:n 5-0 johtoon, jotka jäivät loppulukemiksi.

Iirot vaihtoi toisella puolialla Eetu Kaipion Miika Pertolan tilalle. Myöhemmin kentälle pukivat myös Jouni Tukiainen sekä edustusjoukkueen ensimmäinen vuonna 2001-syntynyt pelaaja virallisessa pelissä: Eetu Snicker. Tilaa kentältä tekivät Roope Virtanen ja Juuso Snicker. Pallo-Iirot saikin ottelun loppupuoliskolla hyviä hyökkäyksiä luotua hieman maltillisemman pallokontrollin kautta. Paras paikka syntyi Mikko Valtasen noususta, jonka seurauksena Eetu Kaipio tykitti vapaapotkun kohti alakulmaa. Maalivahti Viscosinilta upea torjunta.

"Numerot eivät valehdelleet, mutta liikaa ei kannata murehtia"

Toppari Eetu Setänen oli toisaalta yllättynyt, vaikka TPS:n pelitapa ei juurikaan yllätyksiä tarjonnut.

- Ei tässä nyt liikaa kannata murehtia. Numerot eivät valehdelleet tippaakaan, joten siinä mielessä tässä on helppoa olla.

- Tehtiin se mitä pystyttiin ja olen ylpeä siitä, että ei luovutettu, vaikka peli repsahtikin. TPS oli vaan tänään edellä.

- Se kuitenkin yllätti, että TPS oli ajankohtaan nähden näinkin hyvässä tikissä. Se taas ei yllättänyt, että kotijoukkue rakensi peliä laitojen kautta niin hyvin. Vaikka tiesimme sen ennakkoon, niin tekivät vaan hommansa niin hyvin. Täysi kunnia siitä heille, Setänen kehui.

Rumista lukemista huolimatta Pallo-Iirojen ei ole syytä lannistua. Seuraava ottelu on kotiottelu toista Ykkönen seuraa vastaan kun EIF saapuu Äijänsuolle.

- Meidän pitää ymmärtää, että vaikka pelaisimme maailman parhaan pelimme, emme siltikään voi saada aina tulosta näin kovia vastustajia vastaan. Vaikka häviäisimme, niin voimme saada aina jotain irti. Hanskoja ei kannata heittää tiskiin, vaikka lukemat repeisikin. Onhan nämä paljon hienompia pelejä kuin harkkamatsit.

- Päävalmentaja Hörkkö laittaa nyt pannun kuumaksi ja tekee videoanalyysiä, varmaan opimme tästä paljon, Setänen päättää.

Pallo-Iirojen seuraava ottelu Suomen Cupissa kahden viikon päästä lauantaina kun Alsecco stadionille saapuu Ekenäs IF Tammisaaresta. Tervetuloa!