Pallo-Iirot heti kovaan testiin

19.1.2017

Suomen Cupin lohkovaihe starttaa Pallo-Iirojen osalta perjantaina kun vastaan tulee heti Ykkösen kärkijoukkue FC TPS. Raumalaisille tulee lohkovaiheen alkuun kova mittari, mutta kumartelemaan ei ole tarkoitus Turkuun lähteä.

FC TPS kuuluu suomalaisen jalkapalloilun perinteisiin suurseuroihin. Vaikka edustusjoukkue kaksi kautta sitten tippuikin sarjaporrasta alemmas, niin joukkue on pystytty pitämään iskukykyisenä. Tähän on paljon vaikuttanut maamme yksi parhaimmista juniorimyllyistä, joka on tähän asti jauhanut TPS:n juniorijoukkueille menestystä eri ikäluokissa.

Viime kaudella FC TPS oli jo lähellä nousua kun paikallisvastustaja FC Inter kukisti joukkueen vasta nousukarsinnoissa.

Raumalaisille joukkueesta löytyy tuttuja niin kentältä kuin taustoistakin. Laituri Ilari Mettälä pelasi Pallo-Iiroissa kaudella 2014. Ilari pelasi 17:ssa ottelussa tehden 3 maalia. Mettälä pelasi muutenkin hyvän kauden keltapaidoissa ja siirtyi kauden jälkeen juuri FC TPS:aan.

Taustoissa taas on raumalaisille vieläkin tutumpi nimi sillä Pallo-Iiroissa kaudet 2011-2013 yhteensä 71 ottelussa maalissa pelannut Jani Tuomala toimii nyt FC TPS:n joukkueenjohtajana.

FC TPS ja Pallo-Iirot eivät ole juurikaan lähivuosina kohdanneet, mutta tuorein merkintä löytyy kaudelta 2015 kun harjoitusottelussa Pallo-Iirot voitti samalla Kupittaan kentällä 0-3 (0-2) lukemin. Silloin maalinteossa onnistui Juho Patola kahteen kertaan ja Vasile Marchis rangaistuspotkusta.

"Lähdetään kiusaamaan isoa ja perinteikästä TPS:aa"

Pallo-Iiroihin kuluvaksi kaudeksi siirtynyt toppari Valtteri Veijanen on vakuuttanut harjoituskaudella. Nopeajalkainen ja hyvin peliä avaava toppari on myös päässyt nopeasti koppiin sisään.

-Uutena pelaajana joukkueeseen tuleminen on ollut todella helppoa. Koko joukkue on ottanut lämpimästi vastaan, eikä treeneissä ole vielä tultu kauheasti sukille. Hetken aikaa sitä joutui totuttelemaan pahimpiin Rauman vääntäjiin, mutta yhteinen kieli on jo lähes kaikkien kanssa löydetty, ehkä Eetu Setäsen juttujen totutteluun menee vielä aikaa, Veijanen naurahtaa.

Perjantaina vastaan tulee ennakkoon huomattavasti Pallo-Iiroja kovempi joukkue. Verrattuna esimerkisi valtaosaan viime kauden otteluista, Iirot lähtee nyt käytännössä kaikkiin Suomen Cupin lohkovaiheen otteluihin ainakin ennakkoon altavastaajana.

- Ehkä altavastaajana on helpompi lähteä peleihin, sillä paineet voitosta ja pisteistä on toisella puolella isommat.  Senkin takia meillä on hieno tilaisuus lähteä kiusaamaan isoa ja perinteikästä TPS:ää.

Veijanen näkee kuitenkin, että Pallo-Iiroilla saattaa myös olla oma yllätysmomenttinsa.

- Se on selvä, että nämä pelit tuovat ihan eri latauksen kuin talven treenipelit tähän asti. Yllätysmomenttina meillä on todella nopea ja nuori hyökkäys, jolla on varmasti todella kova nälkä näyttää osaamistaan näissä Suomen cupin otteluissa.

Pallo-Iirojen pelaajien onkin nyt syytä antaa kaikkensa kentällä, mutta kuitenkin nauttia näistä otteluista. Paikka ansaittiin kovalla työnteolla.

- Uskon että TPS tulee pitämään palloa ja viemään peliä enemmän, mutta uskon että mekin saamme ottelussa hetkemme, jolloin pääsemme näyttämään mitä osaamme ja haastamaan TPS:aa kunnolla. Varsinkin näissä alkutalven peleissä voi käydä mitä tahansa ja siinä on näiden pelien hienous, Veijanen heittää.

"Todella kovassa seurassa ollaan"

Myöskään päävalmentaja Kimmo Hörkkö ei aseta paineita tuleville lohkovaiheen peleille.

- Onhan se kieltämättä ihan päinvastainen asetelma kuin viime kaudella, jolloin jokainen odotti meiltä voittoa kaikista peleistä ja varmaan vielä isoin numeroinkin. Samat asetelmat on nyt perjantaina TPS:n osalta. Onneksi jalkapallo on kuitenkin täynnä yllätyksiä ja siihen mekin pyrimme perjantaina.

- Kollektiivinen pelaaminen ja raivoisa taisteluhenki. Nämä kun saadaan pelissä toimimaan perjantaina, niin uskon että meillä on saumat taistella pisteistä, päävalmentaja Hörkkö pohtii menestysreseptiä.

Mitään tavoitteita lohkovaiheen pistemäärään ei olla asetettu. Pallo-Iirot on lohkonsa ainoa Kolmosen joukkue. FC TPS ja EIF pelaavat kaksi sarjatasoa korkeammalla Ykkösessä. FC Inter ja uunituore suomenmestari IFK Marienhamn taas Veikkausliigassa. FC Legirus Inter nousi viime kaudella Kolmosesta Kakkoseen.

- Jos nyt ajatellaan lähtökohtia ja joukkueiden tasoeroja jo sarjatasollisesti, niin kyllähän me todella kovassa seurassa ollaan, joten pistekin on jo hyvä tulos. 2-3 tappiotonta ottelua olisi jo erinomainen saavutus.

- En nyt uskalla tässä mitään alkaa veikkailemaan, mutta kyllä mulla ihan positiivinen kutina on näistä tulevista peleistä, Hörkkö päättää.

Pallo-Iirojen terveystilanne on erinomainen. Kaikki pelaajat ovat käytettävissä. Vain Juho Patola on sivussa tästä ottelusta, mutta aloittaa Suomen Cupin lohkovaiheen urakkansa kotiottelussa EIF:ia vastaan.

- - -

Isäntä FC TPS palvelee futiksen ystäviä upeasti sillä ottelu striimataan suorana lähetyksenä täältä.

Pallo-Iirojen liveseurantatili Twitterissä palvelee myös.

Kausi alkaa!