Tuhlaileva Pallo-Iirot hävisi ÅIFK:lle

15.1.2017

Lukuisia paikkoja luonut Pallo-Iirot oli tänään huono viimeistelyssä. Kotijoukkue taas näytti terävyytensä maalipaikoissa ja voitti pakkasessa pelatun harjoitusottelun 4-1 (1-0). Pallo-Iirojen ainokaisen teki Eetu Snicker.

Pallo-Iirot pelasi vahvan ensimmäisen puoliajan. Hyvin harjoitellut joukkue jaksoi juosta ja sai pelin painettua ÅIFK:n puoliskolle. Pallo-Iirojen keskikentän kolmio Miika Pertola, Mikko Valtanen ja Konsta Siivonen dominoivat pelikentän keskustaa. Laitojen kautta Pallo-Iirot sai myös useampia hyviä hyökkäyksiä. Etenkin Roope Virtanen oli miltei pitelemätön 1-1 haastoissa.

Boksin sisällä Pallo-Iirojen viimeistely oli kehnoa. Vedot karkailivat yli tai viimeinen terävyys puuttui täysin. Kotijoukkue ÅIFK siirtyikin johtoon kun vierasjoukkueen virheestä keltapaidat pääsivät hyvään vastahyökkyäkseen. Hyvä leikkaus laidalta sisään ja tarkka syöttö boksiin, josta ÅIFK-pelaajalla oli helppo työ siirtää joukkue 1-0 johtoon. Näissä lukemissa siirryttiin myös toisella puoliajalle. Tilannetta ennen ÅIFK:lla oli vaparista hyvä paikka tehdä maali kun harhasyöttöä vastaan tullut Panu Erama pelasi tuomarin mielestä palloa kädellä. Erama kuitenkin koppasi boksin takaa tulleen vaparin upeasti kädellään väljemmille vesille.

- Huomasi, että tämä oli kauden ensimmäinen pelimme normaalikokoisella kentällä. Se näkyi erityisesti hyökkäyspelissä - pallo liikkui huomattavasti paremmin mitä TOVE-pelissä. Hyökkäyspään tekeminen oli maalipaikkojen hyödyntämistä lukuunottamatta hyvää tänään, en muista koska viimeksi ollut näin hyvää, päävalmentaja Kimmo Hörkkö kiitteli.

- Pallottomana pelaaminen isolla kentällä näkyi heti tasapainottavien pelaajien liikkumisessa. Ehditkö prässäämään, liikutko oikein vai oletko reagoinnissa hieman myöhässä.

- Vastustaja ÅIFK:n vahvuus oli tilanteenvaihtopelissä. ÅIFK lähtee nopeasti vastaan ja niistä tilanteista heidän vaaralliset paikkansa tulivatkin.Vastustajan hitaissa hyökkäyksissä meillä ei ollut ongelmia, Hörkkö mietti.

- Ensimmäinen maali juonsi juurensa kun olemme tuoneet uutta asiaa hyökkäyspeliimme. Pääsivät siitä iskemään avausmaalin. Ensimmäisen puoliajan mustaa viisiminuuttista lukuunottamatta peli oli täysin meidän kontrollissa ja loimme lukuisia maalipaikkoja. Se jäi tietysti harmittamaan, että viimeistelymme oli heikkoa.

Vaihtoruletti toisella puoliajalla

Tappioasemasta huolimatta Pallo-Iirot esitti ensimmäisellä puoliajalla hyvää jalkapalloa. Puoliajalla valmennus vaihtoi maalivahteja kun armeijasta kotiutunut Matias Ussa tuli maalinsuulle. Samalla Aleksi Toivonen teki tilaa Juho Patolalle, hyökkääjän siirtyessä laitaan pelaamaan.

Toisen puoliajan aikana kaikki saivat peliaikaa, joten vaihtoruletti pyöri aktiivisesti.

ÅIFK vastasi myös pelin toisesta maalista kun Pallo-Iirojen puolustuksessa sattui virhe ja muutamalla siirrolla pallo oli omassa maalissa. Lapsuksesta huolimatta Iirot käänsi peliä jatkuvasti ÅIFK:n maalille, mutta edelleen terävyys maalipaikoissa loisti poissaolollaan. ÅIFK teki ratkaisevan tuntuisen 3-1 maalin kun ensi kertaa maalilla sitten viime kesän pelannut Matias Ussa tiputti keskityspallon. ÅIFK:n pelaaja oli tässäkin tilanteessa terävämpänä ja irtopallo rapattiin maaliin.

Pallo-Iirot kavensi ottelun viimeisillä minuuteilla kun vaihdosta sisään tullut Jouni Tukiainen lähetti hyvän keskityspallon boksiin. Niinikään vaihdosta sisään tullut Eetu Snicker viimeisteli varmasti. ÅIFK pääsi miltei seuraavasta hyökkäyksestä vielä viimeistelemään upeasti ja ottelun loppulukemat kirjattiin hyisessä säässä 4-1.

- Toinen puoliaika oli meiltä kohtuullista pelaamista. Maalipaikkoja luotiin edelleen tosi paljon ja päästetyt maalit olivat ennemminkin yksilön virheistä johtuvia.

- Tasapainon säilyttämisessä hyökkäyspelaamisen aikana on meillä haasteita. Se tosin kuuluu tähän prosessiin tässä vaiheessa kautta.

- Onneksi saimme tämän pelin alle, koska treenipelejä peruuntui eikä saatu isolle kentälle pelejä. Tiesin, että haasteita tulee kun meillä ei ole tuntumaa isoon kenttään. Pari selkeää juttua joihin kiinnitämme heti huomiota huomisissa treeneissä.

- Edelleen kannustan pelaajia yhtä rohkeaan pallonpitoon kuten tänään. Sitä oli hienoa seurata. Virheitä tulee, se on selvää tässä vaiheessa. En murehdi, vaikka niitä nyt tulisi tässä vaiheessa prosessia ja vastustaja pääsisi niistä rokottamaan. Päätarkoitus on, että homma toimii kun ensimmäinen sarjapeli alkaa, päävalmentaja Hörkkö tiivisti.

Pallo-Iirot pelaa seuraavaksi perjantaina klo 18 alkaen samalla kentällä kun Suomen Cupin lohkovaiheen ottelussa vastaan tulee FC TPS.