Historiallinen kausi päättyy Alsecco stadionilla

29.9.2016

Tampere-Satakunta Kolmonen päättyy lauantaina Pallo-Iirojen osalta Alsecco stadionilla. Samalla Tampereen ja Satakunnan välinen yhteistyö tulee tältä osin päätökseensä sillä ensi kaudella Iirot pelaa juuri perustetun Länsi-Suomen piirin Kolmosessa.

Pallo-Iirot tippui viime kauden päätteeksi Kolmoseen kun Kakkosen lohkosta kymmenestä joukkueesta peräti neljä tippui sarjatasoa alaspäin. Raumalaisten tavoite oli nousta nopeasti takaisin Kakkoseen. Kausi on ollut historiallinen sillä Pallo-Iirot on viimeksi pelannut Kolmosta vuonna 1989, jolloin joukkue nousi maalierolla 94-9 Kakkoseen. Toisaalta myös Tampere-Satakunta piirisarjojen yhteistyö päättyy tähän kauteen ja Pallo-Iirojen osalta se tarkoittaa pelaamista Kolmosta ensi kaudella Turun alueen joukkueiden kanssa.

Pallo-Iirojen tavoite tälle kaudella ei toteutunut. Tampere United tarrasi Pitsiyön spesiaalin voiton kautta nousupaikkaan eikä siitä enää luovuttanut. Lisäksi vahvan loppukauden pelannut Ilves-Kissat on noussut pisteen edelle Pallo-Iiroja kun yksi kierros on pelaamatta.

Viimeisellä kierroksella on siis vielä panoksena sarjana kakkossija, joka saattaa olla vielä arvokas. Pallo-Iirot kohtaa siis Sääksjärven Loiskeen ja Ilves-Kissat NoPS:n kotikentällään.

Juuri NoPS kohtasi viime kierroksella Loiskeen kotikentällään, murskaten 8-2 lukemin. Pallo-Iirot ja Loiske kohtasivat kesäkuun lopussa ja silloin Iirot oli parempi vieraskentällä 1-4 (1-1) lukemin.

- Viimeinen sarjapeli. Tavoitteena on säilyttää sama taisteleva peli-ilme kuin viime ottelussa, nyt meidän täytyy olla vain huolellisempia ja parempia molempien maalien edustalla, päävalmentaja Kimmo Hörkkö miettii.

"Jos haluaa pelata ilman paineita niin tavoitteet voi heittää romukoppaan"

Pallo-Iirojen kapteeni ja seuran edustusjoukkueelle jo 129 maalia tehnyt Juho Patola pohtii syitä siihen miksei kauden tavoite täyttynyt.

- Nyt kun katsoo taaksepäin, niin kausi jakautuu vaikeampiin ja parempiin vaiheisiin. Harjoituskaudella ennen Suomen Cupin vierasmatkaa Kajaaniin ja Viron leiriä niin viikko sen jälkeen oli vaikea vaihe ja monet pelaajat eivät saaneet itsestään irti paljoakaan. Nämä kaksi reissua muutti kuitenkin menoa ja kauden ensimmäinen puolisko oli hyvää tekemistä tuloksellisesti, Patola miettii.

- Regions Cupin ja Suomen Cupin tuomat ohjelmamuutokset sekä Kolmosen kesätauko toivat mukanaan todella sekavan rytmin peleihin ja samalla meni meidän oma peli sekaisin ja loppukausi on taas ollut puristamista, joka näkynyt varsinkin tehottomuutena, vaikka kaikissa peleissä maalipaikat on ollut selvästi meille.

Hyvän alkukauden jälkeen Pallo-Iirot alkoi menettää pisteitä vastustajien säilyttäessään tasonsa. Alkoiko puristaminen nousupaineista?

- Nousu oli ainut tavoite ja niin se pitikin olla. Ehkä paineet vaikuttivat osaan pelaajista, mutta jalkapallo on tulosurheilua ja Iirojen sarjataso ei kuulu olla Kolmonen. Jos haluaa pelata ilman paineita voi tavoitteet heittää romukoppaan. Tästä kaudesta jokaisen pitää ottaa oppia ja miettiä mitä voi tehdä paremmin, että ensi kaudella nousu tulee, Patola linjaa.

Kapteeni Patola ei myöskään ole tyytyväinen omaan esitykseensä, vaikka maaleja onkin tullut jo 18 kappaletta.

- Alkukausi oli ihan ok, mutta kokonaisuudessaan epäonnistuin tällä kaudella. Ainoa tavoitteeni oli nousu. Hyökkääjän tärkein tehtävä on maaleilla auttaa joukkuetta voittamaan ja peleissä joissa menetimme pisteitä en onnistunut maalinteossa. Yleisestikin maalimääräni jäi pienemmäksi kuin mitä Kakkosessa olen tehnyt ja sarjan taso on paljon huonompi, joten tyytyväinen ei voi olla millään tavalla.

Kokoonpanossa muutamia poissaoloja

Viimeisestä ottelusta sivussa ovat pienten vammojen vuoksi Severi Kankkunen, viime pelissä loukannut Miika Pertola sekä Vasile Marchis. Mikko Valtanen on puolestaan pelikiellossa.

Ottelu alkaa lauantaina klo 13 Alsecco stadionilla, tervetuloa! Jos et pääse paikalle, niin liveseurantaa täältä.