Panoksia riittää syksyisellä Alsecco stadionilla

16.9.2016

Vastustaja Ilves2 taistelee putoamista vastaan ja kotijoukkue Pallo-Iiroilla taas on vielä teoreettinen mahdollisuus suoraan nousuun. Iiroilla on myös revanssi mielessään sillä kauden ensimmäinen tappio tuli juuri Ilves2:ta vastaan kesäkuun alussa.

Tampereen piirin Kolmonen lähestyy loppuaan. Pallo-Iiroilla on vielä jäljellä kolme ottelua, joista kaksi pelataan kotona. Tulevana sunnuntaina Ilves2:ta vastaan, viikon päästä lauantaina TKT vieraissa ja sarjakausi päätetään kotiottelulla Loisketta vastaan lokakuun ensimmäinen päivä.

Fakta on, että käytännössä Pallo-Iirojen nousutavoite on mennyttä. Sarjakärki Tampere Unitedille riittää kahdesta viimeisestä ottelusta pistekin varmaan nousuun ja kahdella tappiollakin Iirojen pitäisi hoitaa omat pelinsä ja  kiriä maalierossa. Kuitenkin niin kauan kuin teoreettinenkin mahdollisuus on olemassa, niin kentällä on parastaan laitettava.

Myös Ilves-Kissat kamppailevat vielä tiiviisti Pallo-Iirojen kanssa. Joukkueet ovat tasapisteissä ja tamperelaisjoukkue kohtaa vielä EuPa:n kotikentällään, vieraissa TamU:n sekä NoPS:n kotipelissä.

Valitettavasti suomalaisessa jalkapallossa on nähty kausittain joukkueiden kaatumisia, jotka ovat aiheuttaneet ketjureaktion tavoin täydennysmenettelyn kautta vähemmän intohimoisia nousuja. Tämän vuoksi sarjan kakkospaikkakin saattaa olla vielä arvokas.

- Panoksia tosiaan on koko loppukauden ajan, vaikka sarjan kärkipaikka näyttää hieman karanneelta jo. Suomifutiksessa saattaa tapahtua mitä vain ja kakkossijakin saattaa olla hyvinkin arvokas lopulta. Mutta mitään takaportti nousuja on nyt turha miettiä. Lähdemme hakemaan hyvää ehjää peliä ja vielä nousujohteista loppukautta sarja- ja cup-pelien osalta, Pallo-Iirojen pääkäskijä Kimmo Hörkkö muistuttaa.

Pallo-Iirojen kausi Kolmosessa päättyy lokakuun 1. päivä, mutta vuoden 2017 Suomen Cupin ottelut jatkuvat vielä tämän jälkeen.

Ilves2 haluaa välttää putoamisen

Pallo-Iirojen vastustaja Ilves2 on ollut kuluvalla kaudella ennakkoon ajatellen selkeä pettymys. Joukkuetta povattiin korkealle sarjataulukossa. Ilves2:n olisi otettava voitto Raumalta, koska muussa tapauksessa putoaminen on yhä todennäköisempää. Vastustaja onkin ollut yksi niistä joukkueista, jonka pelipäiväkohtainen vahvuus on aina kysymysmerkki. Tämän sai Pallo-Iirot kokea kesäkuussa Lammin kentällä kun Ilves2 voitti Iirot raumalaisten karkeiden virheiden jälkeen 3-1 lukemin.

Viimeisestä viidessä ottelussa tamperelaisten kunto on ollut alavireinen sillä joukkue on hävinnyt neljä kertaa ja kerran tasannut pisteet TP-T:n kanssa. Ilves2 paras maalintekijä on Topias Järvelä, joka upotti Iiroja vastaan kesäkuussa kaksi maalia. Järvelä on tehnyt yhteensä 7 maalia kuluneella kaudella.

Pallo-Iirot ehjänä otteluun

Iirot lähtevät hyvistä asetelmista otteluun sillä tuore vahvistus Eetu Kaipio pelasi Suomen Cupissa ensimmäiset täydet minuuttinsa keltaisissa. Lisäksi sairastuvalle ei ole ilmaantunut uusia nimiä. Eetu Setänen taas lähentelee jo pelikuntoa.

- Kokoonpano näyttää hyvinkin ehjältä, kuten se jo viime peleissä onkin ollut. Setäsen Eetukin lähenee kovaa vauhtia pelikuntoa, mutta tuleeko sunnuntai vielä liian aikaisin, sitä on vaikea sanoa. Tämän asian suhteen tehdään päätös lauantain aamutreenien jälkeen, Hörkkö lisää.

Näyttäisi siltä, että Pallo-Iirojen riveistä puuttuu erilaisten vammojen vuoksi vain Aleksi Toivonen ja Topias Silvennoinen.

Päävalmentaja Kimmo Hörkkö on linjannut, että loppukauden tavoitteena on myös kehittää pelaajien henkilökohtaisia ominaisuuksia pelitilanteissa. Yksi tavoite voisi myös olla kapteeni Juho Patolalla, joka on iskenyt Kolmosessa kuluvalla kaudella 18 maalia. Patola on maalin perässä pörssiä johtavasta Ilves-Kissojen Berat Grabovcista.

Liput 5/3€, tervetuloa!

Jos et pääse paikalle, niin Iirojen liveseurantatili palvelee Twitterissä. Tilin seuraaminen ei vaadi kirjautumisia tai tilin luomista.