Puolustusmuurista löytyi ratkaisupaikat

7.9.2016

Pelin juoni oli selkeä. Pallo-Iirot hyökkäsi ja EuPa puolusti. Vierasjoukkue piti palloa valtaosan peliajasta ja haki paikkoja, joista murtautua EuPa:n puolustusmuurin läpi. Kapteeni Juho Patolan avausmaali ensimmäisellä minuutilla vapautti Iirojen pelin hyvään lentoon.

Pallo-Iirot sai otteluun lentävän lähdön kun minuutin kohdalla Stanley Ukwuomalle pelattiin pallon laitaan ja mies murtautui boksin sisään keskittäen pallon maalin eteen. Juho Patola oli unohtunut maalille ja kapteeni Patola sai rauhassa puskea pallon EuPa-maalin alanurkkaan.

Yleisössä maali herätti nurinaa, sillä kieltämättä pallo näytti osuneen ensin Ukwuoman käteen. Pallo-Iirot sai maalista kovan paineen EuPa-maalille seuraavan kymmenen minuutin ajan, mutta keltapaidat eivät onnistuneet lisäosumia tekemään. Maalilla Riku Rissanen poimi useamman vedon varmasti.

Myös EuPa sai oman tilanteensa tulla tasoihin kun Pallo-Iirojen miesvartiointi petti kaksi kertaa ensimmäisellä puoliskolla. Molemmilla kerroilla Pallo-Iirojen maalilla nollapelin pelannut Panu Erama oli nopea reaktioissaan ja esti maalin synnyn.

- Oli vastustajalla pari pahaa paikkaa, mutta muuten en ollut kovin työllistetty, Erama kommentoi pelin jälkeen.

- Jos olisit ollut työllistetty, niin EuPa olisi tehnyt useamman maalin, huoltopäällikkö Janne Matinen lohkaisi.

- Panulle hyvä nollapeli ja joutui töihinkin pari kertaa. Poimi hyvin keskityspalloja, Kimmo Hörkkö lisäsi.

EuPa peruutti kärkipelaaja Joona Forsströmiä lukuunottamatta koko palettinsa oman boksinsa tuntumaan. Pallo-Iirot sai nätillä lyhytsyöttöpelillä rakennettua vaarallisia tilanteita, joista EuPa joutui myös rikkomaan.

Vajaan puolen tunnin pelaamisen jälkeen EuPa joutui rikkomaan ja pallon taakse asettuivat tänään useamman vapaapotkun ampuneet Mikko Valtanen ja Niklas Kuusio. Tällä kertaa Kuusio antoi yllättäen kierteisen syötön maalille, josta hyvän juoksun tehnyt Miika Pertola ampui suoraan pallon maalin alanurkkaan.

Maalista euralaisten päät hieman notkahtivat eikä kotijoukkueelta nähty enää suurta intohimoa hyökätä.

"Aikalailla yhtä maalia"

Toisella puoliajalla pelin juoni vain tehostui ja pallo pyöri käytännössä koko puoliskon EuPa:n alueella.

- Aikalailla yhtä maalia pelattiin. Isoin haaste meillä oli vartiointipelaamisessa. Oli välillä epäselviä tilanteita kuka ottaa kenet ja ensimmäisellä jaksolla oli muutama turha ylivoimatilanne näistä johtuen. Asia parani toki huomattavasti toisella puoliajalla, päävalmentaja Hörkkö mietti.

- Muuten pallo liikkui meillä kivasti. Puolustuslinjan edessä meidän tarvitsee olla vielä tehokkaampia, mutta hyvä voitto. Lisäksi saimme hyvää rotaatiota varsinkin hyökkäyspään pelaajille, jotka ovat olleet kovan otteluruuhkan rasittamia. Pari peliä vielä tätä ja sitten palaamme normaaliin rytmiin.

Pallo-Iirot siirtyi 0-3 johtoon kun tänäänkin hyvän pelin pelannutta Mikko Valtasta jouduttiin rikkomaan. Muutaman kerran lähellä maalia ollut Valtanen ja Juho Torkkeli asettuivat pallon taakse. Jälkimmäinen ampui upean vaparin 20 metristä maalin takanurkkaan eikä maalivahti Rissaselle jäänyt mahdollisuuksia torjuntaan.

Ottelun loppupuolella Iirot käytti kaikki vaihtonsa ja kentälle tulivat Antti Horjanheimo, Aake Rapala, Roope Virtanen, Leevi Ahonen ja Konsta Siivonen, joka myös viimeisteli vierasjoukkueen 0-4 maalin. Pallo otti onnekkaan kimmokkeen EuPa-puolustajan jalasta ja Siivosen veto painui maaliin.

Kaiken kaikiaan Pallo-Iiroilta nähtiin tänään tasaisen vahva peli.

- Joonas Ojanen oli hyvä tänään avauspelaamisessa. Selkeä tasonnosto viimeaikaisin peleihin, toki Joonas pelasi nyt oikealla paikallakin. Jonkin verran meillä alkoi näkymään otteluruuhkan tuoma rasitus. Pari peliä jaksetaan kyllä painaa vielä, Hörkkö päätti.

Pallo-Iirojen seuraava ottelu on tulevana sunnuntaina kun joukkue kohtaa Hämeenlinnan Härmän vieraskentällä.