Otteluruuhkaa puretaan keskiviikkona Eurassa

6.9.2016

Pallo-Iirot matkustaa paikallisvastustajansa EuPa:n vieraaksi keskiviikkona. Joukkueet kohtasivat kauden avauskierroksella Alsecco stadionilla, jolloin Pallo-Iirot oli parempi 4-0 lukemin. EuPa löytyy tällä hetkellä sarjataulukon viimeiseltä sijalta ja matkaa pois tippujan paikalta on 8 pistettä.

EuPa on ajautunut tuloksellisesti negatiiviseen kierteeseen sillä joukkue on voittanut viimeksi toukokuussa. Viimeisen viiden ottelun aikana euralaiset ovat hävinneet neljä kertaa ja kerran tasanneet pisteet TKT:n kanssa. Joissain peleissä EuPa on ollut totaalisesti alakynnessä, varsinkin kun kokoonpano on juuri ja juuri saatu raavittua kasaan. Toisaalta sitten pelillisesti EuPa on laittanut sarjataulukossa selvästi ylempänä olevia kampoihin.

Ehkä jo kliseisesti sanottuna tästäkään pelistä ei helppoja pisteitä ole tarjolla. Varmasti EuPa haluaa voittaa paikallisvastustajansa.

EuPa:n paras maalintekijä on ollut kuudella maalillaan Antti Julin.

Tuloksellisesti Pallo-Iirotkaan ei ole pystynyt parhaimpaansa. Joukkueella on alla kaksi tappiota TP-T:n ja NoPS:n vieraana. Kotikentällä raumalaiset onnistuivat voittamaan selkeänumeroisesti sekä PS-44:n että viime kierroksella PJK:n.

Pitääkseen edes teoreettisia nousuhaaveita yllä, niin Pallo-Iirojen pitää keskiviikkona rästiottelunsa voittaa. Ottelun enemmän pelanneet Ilves-Kissat ja Tampere United ovat pisteen ja seitsemän pisteen päässä Iiroista.

Pallo-Iirojen paras maalintekijä on ollut Juho Patola 17 maalilla, Stanley Ukwuoman seuratessa 8:lla maalilla ja viime kierroksella osunut Niklas Kuusio 7:lla maalilla.

Kasvattajaseura merkitsee Eetu Setäselle

Pallo-Iiroihin jo juniori-ikäisenä siirtynyt Eetu Setänen on ylpeä juuristaan. Euralla ja EuPa:lla on edelleen paikka topparikolossin sydämessä.

- Kyllä mä kasvattajaseuraa todella tärkeänä pidän. Olen aika kiitollinen, mitä kaikkea olen jalkapallolta jo tähän mennessä saanut, vaikka täytyy toki rehellisesti myöntää, etten ajatellut tässä vaiheessa pelaavani enää kasvattajaseuran kanssa samassa sarjassa. Silti monta hienoa ja huonoa arvokasta kokemusta olisi jäänyt saamatta, jossei EuPa olisi mua eteenpäin potkaissut. Aina muistan mainita ja korjatakin, että olen euralainen ja Euran Pallon kasvatti, Setänen veistelee.

EuPa:ssa pelaa edelleen Setäsellekin tuttuja pelaajia. Myös niitä kenen kanssa Pallo-Iirot saa olla keskiviikkona tarkkana.

- Joku saattaa jäädä mainitsematta, mutta vuotta nuoremman Julinin Antin ja vuotta vanhemman Tuomas Rostedtin kanssa olen ainakin pelannut samoissa joukkueissa. Varsinkin Antti olisi ilman loukkaantumisia pärjännyt paljon ylempänäkin kuin Kolmosessa. Tarkkana saa nytkin olla, sillä kaveri osaa kyllä laittaa pallon pönttöön.

Eetu Setänen loukkaantui Loiske-ottelussa kesäkuun lopulla. Kausi ehdittiin jo julistaa päättyneeksi. Kuitenkin Setänen on ollut tuttu näky esimerkiksi joukkueen alkulämmöissä. Voidaanko topparia odottaa takaisin kokoonpanoon?

- Alkuperäinen ortopedin arvio pelikunnosta oli 3-4 kuukautta. Nyt on menty reilut kaksi kuukautta ja toivon, että oltaisiin aikataulusta vähän edellä. Se, että vammaa ei lopulta tarvinnutkaan leikata, saattaa suoda mulle pelin pari vielä tällä kaudella. Paljon pystyy jo tekemään, mutta ei vetämään ristipalloja. Ja jos en voi vetää palloa taivaalle, niin mut on aika lailla riisuttu aseista, Setänen naurahtaa.

Tavoitteena jatkaa PJK-ottelun hyviä esityksiä

Pallo-Iirot pelasi vahvan kotiottelun PJK:ta vastaan ja hallitsi peliä alusta loppuun. Tavoitteena on jatkaa hyviä esityksiä, mutta myös kehittyä yksilötasolla.

- PJK-ottelussa kollektiivinen tekeminen oli hyvällä tasolla, mutta myös yksilötasolla nähtiin erittäin hyviä esityksiä. Muun muassa Severi Kankkunen teki loistavia ratkaisuja pallon kanssa ja Mikko Valtasen pelaaminen 6-paikalla menee koko ajan parempaan suuntaan.

- Tämä onkin yksi loppukauden tavoitteistamme, eli pelaajat pystyvät saavuttamaan uusia kehitysaskeleita pelipaikkakohtaisessa pelaamisessaan, Hörkkö linjaa.

Pallo-Iirojen otteet ovat ailahdelleet vieraskentällä. Välillä tuloksentekeminen on ollut vaikeaa, välillä joukkueen viimeinen rutistus on puuttunut kokonaan.

- Joukkuetasolla valmistautuessa ei ole juurikaan mitään eroja bussireissujen lisäksi. Tietenkin vieraissa tulee pelejä luonnonnurmella, mikä on eroavaisuus kotikenttään, mutta toisaalta olemme pelanneet hyviä pelejä silläkin alustalla, esimerkiksi Nurmijärven ja Savonlinnan otteluissa, joissa tämä kuuluisa bussimatkakin oli paljon pidempi kuin näissä Tampereen reissuissa. Vaikea sanoa, mikä nihkeiden vieraspelin takana on ollut syynä, mutta parannetaan sitäkin asiaa loppukauden aikana, Hörkkö päättää.

Pallo-Iiroilla ei kokoonpanohuolia

Keskiviikon ottelusta pitkäaikaistoipilaiden lisäksi poissa on estynyt Severi Kankkunen. Pallo-Iirojen tuore sopimuspelaaja Eetu Kaipio liittyy joukkueen mukaan keskiviikkona, mutta pelaaminen on vielä epävarmaa. Joonas Ojanen on taas puolestaan pelikuntoinen.

Luvassa liveseurantaa täältä.