Pallo-Iirot kohtaa tärkeässä kärkitaistelussa Ilves-Kissat

12.8.2016

Pallo-Iirot - Ilves-Kissat
Kapteeni Juho Patola

Kotijoukkueelle tuli kahden viikon tauko NoPS-ottelun peruttua huonon sään vuoksi. Pallo-Iirot on käyttänyt viikot tiukasti harjoitellen ja joukkue lähtee luottavaisin mielin kohti sunnuntain kärkitaistoa.

Ilves-Kissat on sarjataulukossa toisella sijalla yhden pisteen enemmän Pallo-Iiroja keränneenä. Sarjakärjessä on Tampere United, joka aiheutti heinäkuun lopussa pelatussa Pitsiyön spesiaalissa Pallo-Iirojen kauden toisen tappion. TamU on pelannut kolme ottelua Iiroja enemmän ja Ilves-Kissat kaksi. Voittamalla rästiottelut Pallo-Iiroilla on mahdollista nousta takaisin sarjakärkeen maalieron turvin.

Ilves-Kissat on voittanut viimeisestä viidestä ottelustaan kolme. Kesäkuussa joukkue hävisi kotikentällään sarjakärki TamU:lle 0-4, mutta on sen jälkeen voittanut ottelunsa tiukoin lukemin. Kovassa nousukiidossa olevaa PS-44:aa vastaan Ilves-Kissat tasasivat pisteet 1-1 lukemin. Iirot ja Ilves-Kissat kohtasivat sarjan 4. kierroksella, jolloin keltapaidat kävivät hakemassa myöskin 0-4 voiton tamperelaisjoukkueen kotikentältä.

- Viimeksi saatiin loistava salama-alku peliin, kun 20 minuutin jälkeen peli oli jo 3-0. Siinä saattoi silloin kaverilla jo vähän nitkahtaa selkäranka. Pyrimme tietenkin lähtemään samalla ryminällä sunnuntaina, mutta uskon että Ilves-Kissatkin on paremmin hereillä ottelun alussa ja muutenkaan ei missään nimessä ole helppo peli luvassa, päävalmentaja Kimmo Hörkkö kertaa.

Viime kaudella myöskin Kakkosta pelannut Ilves-Kissat vilisee laatupelaajia, mutta erityisesti Iirojen on oltava tarkkoina Juho Patolan jälkeen maalipörssin kakkosena olevan Berat Grabovcin kanssa.

- Joukkueen kärjessä Grabovci heräsi kelien lämmetessä ja paukutti kovia maalimääriä kesän peleissä. Hänen lisäkseen joukkueessa on monia muitakin laadukkaita yksilöitä, Hörkkö miettii.

Berat Grabovci onkin osunut 10:ssa ottelussa jo 13 kertaa, joten viime kaudella FC Jazzissa Ykköstä pelannutta kärkeä kannattaa seurata kentän laidaltakin.

- Toki meilläkin näyttää ihan hyvältä sunnuntain peliä ajatellen. Olemme saaneet nyt pari viikkoa hyviä treenejä alle ja tilanne kokoonpanonkin suhteen näyttää kohtuullisen ehjältä, joten mielenkiinnolla odotetaan ottelua.

Grabovcin lisäksi Sasu Nieminen ja Eetu Virtanen ovat osuneet molemmat 4 kertaa maalipuiden väliin. Pallo-Iiroille hyvä uutinen on, että TamU-pelin missannut kapteeni Juho Patola on taas mukana. Patola on tehnyt 14 maalia kuluvalla kaudella, Niklas Kuusion säestäessa 6:lla ja Stanley Ukwuoma 5:lla maalilla.

Pallo-Iiroilla on edessä otteluruuhkaa

Pallo-Iirot on sarjapelien lisäksi pelannut Suomen Cupia ja Region's Cupia, jossa joukkue on edennyt jo välierävaiheeseen. Suomen Cupissa joukkue tippui AC Kajaania vastaan 5. kierroksella. Vuoden 2017 Suomen Cupin ottelut alkavat jo nyt elokuussa mikä osaltaan aiheuttaa ahtautta Pallo-Iirojen ottelukalenteriin.

- Nyt saadaan vasta vähän esimakua siitä, mitä otteluruuhka tulee olemaan syyskuussa, jolloin pelaamme 2 ottelua lähes joka viikko. Mutta en valita missään nimessä. Me tiedettiin tämä mahdollisuus kun lähdettiin Regions’ Cupiin mukaan. Tietenkin se, että Suomen Cup 2017 alkaa jo elokuussa, tuli isona yllätyksenä kun asia julkistettiin vasta alkukesällä, mutta halusimme kuitenkin mukaan ja tavoittelemme siitäkin kilpailusta menestystä, Hörkkö linjaa.

- Tuleviin otteluihin mennään niin, että Kolmoseen ja NJS-otteluun lähdetään parhaalla miehistöllä ja Cupin peliin VG-62 vastaan lähdetään osittain A-junnupitoisella ryhmällä, vahvistettuna niillä edustuksen pelaajilla, jotka eivät ole avauksessa Nurmijärvellä, Hörkkö viittaa tulevaan Region's Cupin välierään 21.8.

Juho Patola häämatkalta kokoonpanoon

Tuore ukkomies Juho Patola oli sivussa TamU-ottelun, mutta palaa pelikentille miltei suoraan häämatkaltaan. Harvoin otteluista sivussa olevalle kapteenille ei ollut helppoa seurata peliä muualta kuin kentältä nappulakengät jalassa.

- Pelejä on aina vaikeata seurata sivusta. Kentällä jännitys raukeaa, mutta katsomossa tai penkillä ei. Kyllä siinä sivusta seuratessa tulee kova tunne päästä auttamaan joukkuetta kentälle. Katsomosta tuntuu avuttomalta seurata peliä, Patola kertoo.

Pallo-Iirojen edustusjoukkueelle 123 maalia iskeneellä Patolalla on selkeä näkemys tulevasta otteluruuhkasta.

- Olemme harjoitelleet kovaa ja hyvin ja varmasti olemme valmiita siihen tahtiin. Pelaaminen on aina jalkapallon suola, joten ei haittaa yhtään, kapteeni päättää.

Sunnuntaina kasassa miltei paras mahdollinen kokoonpano

Pallo-Iirot saa sunnuntaina jalkeille pitkäaikaispotilaita Eetu Setästä ja Aleksi Toivosta lukuunottamatta kaikki pelaajansa. Ainoastaan Mustafa Musov on estynyt ja toppari Joonas Ojanen on pelikiellossa.

Ottelusta luvassa liveseurantaa täältä.

Liput 3/5€. Tervetuloa!