Pallo-Iirot hakemaan ryhtiliikettä Nokialta

3.8.2016

Panu Erama

Viime kierroksella kauden toisen tappionsa kokenut Pallo-Iirot hakee heti korjausta kurssiinsa. Torstaina joukkue matkaa Nokialle, jossa se kohtaa Tampere-Satakunta Kolmosessa seitsemäntenä olevan Nokian Palloseuran.

Syyskauden merkeissä joukkueet kohtaavat toisensa toistamiseen kuluvalla kaudella. Pallo-Iirot ja NoPS kohtasivat huhtikuun lopulla, jolloin kotijoukkue Iirot nappasi Alsecco stadionilla 4-0 (1-0) voiton. Silloin maalinteossa kunnostautuivat Severi Kankkunen, Niklas Kuusio ja kapteeni Juho Patola kahdesti. Ottelu eteni 1-0 lukemissa aina ottelun loppupuoliskolle, jolloin Patola iski kaksi maalia 5 minuutin sisään ja peli oli ratkaistu. Päävalmentaja Kimmo Hörkkö ei ollut ottelun jälkeen kovin tyytyväinen joukkueen esitykseen, etenkin kollektiivinen pelaaminen sai silloin moitteita pääkäskijältä.

Kotijoukkue NoPS vietti Pallo-Iirojen tapaan kesällä kaksi muutaman viikon pituista taukoa. Voittoisan PJK-vierasottelun jälkeen 18.6. joukkue palasi tauolta 1.7. jolloin Ilves-Kissat kävi hakemassa Nokialta täydet pisteet niukoin 1-2 lukemin (1-0).

Tämän jälkeen NoPS siirtyi kolmen viikon tauolle, jonka jälkeen joukkue on tasannut pisteet kotikentällä TP-T:n kanssa sekä hävinnyt vieraissa sarjan ehkä kovakuntoisimmalle joukkueelle PS-44:lle. Viime peleissä NoPS on siis kohdannut sarjan kaikki kärkijoukkueet, joten yllätysvalmis ja iskukykyinen nokialaisnippu on.

- Uskoisin, että NoPS:kin on paremmassa fyysisessä kunnossa kuin keväällä ja joukkueen pelitapa on iskostunut paremmin pelaajille, joten kyllä voitosta saa ihan tosissaan taistella. Me lähdemme nyt selkeästi muuttamaan peli-ilmettämme TamU pelistä. Tulemme erittäin aggressiivisesti jahtaamaan maaleja ja voittoa ottelusta, päävalmentaja Kimmo Hörkkö linjaa.

Pallo-Iirot taas aloitti kevätkierroksen voittamalla kaikki sarjan kärkijoukkueet. Koko kauden sarjakärjessä ollut joukkue hävisi kevätkaudella Ilveksen kakkosjoukkueelle vieraissa ja viime kierroksella 742-päisen kotiyleisön edessä Tampere Unitedille 0-2 (0-0) luvuin. Tappiolla sarjan tilanne kärjessä muuttui kutkuttavaksi kun Pallo-Iirot, TamU ja Ilves-Kissat ovat tasapistein sarjakärjessä. Ilves-Kissoilla tosin ottelu enemmän pelattuna.

Syyskierroksella jokaisella ottelulla on siis panosta. Kuten jokaisella tilanteella ja maalilla.

NoPS:n paras maalintekijä on jo Raumalla vakuuttanut Joona-Petteri Valkama 6:lla osumallaan sekä miehiin 4 kertaa osuneet Pekka Äijälä ja Alessandro Järviö.

Iirojen tehokkaimmat ovat olleet sivussa oleva sarjan maalikärki Juho Patola 14 maalilla, Niklas Kuusio 6 maalilla ja 5 maalia iskenyt Stanley Ukwuoma.

Maalivahti Panu Erama tekee paluuta

Viime kaudella Kakkosessa vakuuttavasti debytoineen Panu Eraman pelikautta on hidastanut armeijassa suoritettu palvelus. Viime kauden päätteeksi Erama joutui myös leikkauspöydälle, joten täysin unelma-aloitusta kaudelle nuori maalivahti ei ole saanut. Armeija on kuitenkin nyt suoritettu ja Panu on hakenut pelituntumaa seuran A-juniorien peleistä.

- Pelituntuma on suhteellisen hyvä tällä hetkellä. A-junioreissa olen saanut pelata kaikki pelit, joihin vain armeijasta pääsin. Miesten puolella toisaalta ei ole montaa ottelua vyöllä tältä kaudelta, mikä on toki hieman huono asia, Erama veistelee.

Erama ehti jo tehdä paluun maalin suulle Region's Cupin puolivälierissä STPS:aa vastaan Savonlinnassa, mutta maalivahtilupaus jouduttiin ottamaan pois puoliajalla. Pelitilanteessa Erama teki tuttavuutta Veikkausliigassakin pelanneen Sakaria Abahassinen polven kanssa ja menetti hetkellisesti miltei tajuntansa. Maalivahti kärsi jonkun aikaa jälkioireista, mutta on nyt taas pelikuntoinen.

- Kyllä nuo tuntemukset ovat ohitse. Ja valmiina ollaan seuraavia koitoksia varten.

Fyysisesti vahva maalivahti ei kauaa mieti kysyttäessä vahvuuksista ja heikkouksista.

- Vahvuudet ovat ehkä lähitorjunnat. Ehkä suurin kehitystä tarvitseva osa-alue on keskityspallot, Erama naulaa.

Kapteeni Patola on vielä sivussa

Pallo-Iirojen kapteeni ja paras maalintekijä Juho Patola vietti häitään kuluneena viikonloppuna. Iirojen edustusjoukkueelle pääosin viiden viimeisen kauden aikana yli 100 maalia tehnyt Patola on vielä sivussa NoPS-ottelusta, mutta tekee paluun kotiotteluun Ilves-Kissoja vastaan.

Tuomo Ruotsalainen on sivussa NoPS-pelistä, mutta Antti Horjanheimo tekee paluun kentälle.

Lisäksi NoPS-otteluun paluun kentälle tekee toppari Vasile Marchis. Pitkäaikaistoipilaina edelleen sivussa ovat Eetu Setänen ja Aleksi Toivonen, jolla on vielä toivoa palata kentälle kuluvalla kaudella. Toppari Joonas Ojanen on pelikiellon vuoksi sivussa, joten muutoksia kokoonpanossa tullaan näkemään.

Pallo-Iirojen mediatiimi on paikalla Nokialla, joten voit seurata ottelun kulkua Twitterin kautta, seuran viralliselta liveseuranta-tililtä. Seuraaminen ei vaadi kirjautumista mihinkään.