Voitolla järveen

23.7.2016

Kolmen viikon pelitauolta tositoimiin palannut Pallo-Iirot eteni Region's Cupin välieriin voittamalla STPS:n Savonlinnassa 2-5 (1-1) lukemin. Pallo-Iirojen maalit kirjattiin paluun kentälle tehneelle Niklas Kuusiolle, Stanley Ukwuomalle kahteen otteeseen sekä Mikko Valtaselle ja Antti Horjanheimolle. Kulttipelaaja Horjanheimolle maali oli uran toinen. Ensimmäinen syntyi Tammelassa vuonna 2011 ja toinen heti perään tänään.

Pallo-Iirojen alku otteluun oli vaikea. Pallotuntuma oli kateissa ja kliseisesti jalatkin tuntuivat jääneen ainakin osittain bussiin. STPS prässäsi vahvasti ja aiheutti vierailijoille pallonmenetyksiä ja syöttöharhoja. 20 minuutin kohdalla kentän parhaimmistoon kuulunut Zakaria Abahassine unohtui Pallo-Iirojen puolustukselta ja Veikkausliigassakin pelannut pelimies karkasi läpiajoon. Kaunis nosto yli oikeaoppisesti tilanteeseen tulleen Panu Eraman ja kotiyleisön riemuksi keltapaidat siirtyivät johtoon.

Ensimmäinen puolituntinen oli Iiroilta vaikea, mutta pikkuhiljaa Iirot sai pallollista peliään käyntiin.

- Pallotuntuma oli meiltä kateissa, vaikka hyvin olimmekin harjoitelleet. Se on kuitenkin eri asia kuin pelitilanne, jossa aikaa ja tilaa on vähemmän. Itseasiassa vastustaja prässäsi paremmin kuin kukaan meitä vastaan tällä kaudella, päävalmentaja Hörkkö summasi.

Iirot sai ensimmäisellä puoliskolla muutaman hyvän paikan. Pallo-Iirojen parasta peliä tänään esittänyt Stanley Ukwuoma oli lähellä maalintekoa, mutta STPS-vahti Lassi Rahikainen torjui upeasti.

Aivan ensimmäisen puoliskon lopulla STPS-pelaaja pelasi kädellään kuudentoista rajalla ja Iirot sai palkinnoksi vapaapotkun. Niklas Kuusio astui pallon taakse ja kova veto upposi varmasti maalin takanurkkaan.

- Saimme tärkeän maalin ensimmäisen puoliskon loppuun. Puoliajalla täsmensin pelaajillemme, että vaikka vastustaja prässää keskeltä tiiviisti, niin pelaamme silti rohkeasti keskustan kautta. Sitä kautta meille myös avautui laidoille tilaa, joista erinomaisesti pelanneet Ukwuoma ja Jouni Tukiainen tekivät vaarallisia nousuja.

Toinen puoliaika Pallo-Iirojen hallintaa

Pelaajat ottivat Hörkön puheista onkeensa ja toisella puoliajalla Pallo-Iirot pyöritti palloralliaan. Kotijoukkue STPS kaatoi kuitenkin kylmän suihkun raumalaisten suunnitelmien päälle. Kahden minuutin pelin jälkeen Abahassine järjesti ja viimeisteli todella kauniin maalin. Pallo liikkui STPS-pelaajalta toiselle ja lopulta Abahassine sai laittaa pallon tyhjiin. Puoliajalla Hörkkö vaihtoi Panu Eraman tilalle maaliin Iiro Kosken, joka ei voinut maalille mitään. Erama sai pelitilanteessa tällin päähänsä ja otettiin varotoimena pois. Kontaktin toinen osapuoli Abahassine joutui myös jättämään pelin aikaisemmin kesken.

Puoliajalla myös Tuomo Ruotsalainen ja Miika Pertola tekivät tilaa Antti Horjanheimolle sekä Jouni Tukiaiselle. Vaihtojen myötä Severi Kankkunen siirtyi topparin paikalle.

Pallo-Iirot ei maalista häkeltynyt vaan pyöritti kärsivällisesti omaa peliään. Lopulta vajaan tunnin kohdalla Jouni Tukiainen harhautti upeasti vartijansa ja leikkasi laidalta läpi. Loistava keskitys päätyi Ukwuomalle, joka tälläsi pallon varmasti maaliin.

Voittomaali nähtiin reilun vartin kuluttua kun kärjessä Juuso Snickerin korvannut Juho Patola pelattiin Niklas Kuusion toimesta juoksuun. Patola jätti kantapäällä pallon boksissa Ukwuomalle, joka keskitti kohti maalilla  päivystäneitä Mikko Valtasta ja Jouni Tukiaista. Sekavan tilanteen jälkeen avustava tuomari näki pallon ylittäneen maaliviivan. Kotiyleisö protestoi Valtasen pelanneen palloa Rahikaisen kädestä, mutta pallo oli jo ylittänyt maaliviivan ennen tätä.

Värikkään toisen puoliskon aikana nähtiin viisi maalia ja kaksi uloajoa. Pallo-Iirojen lukemia kaunisteli läpiajosta Stanley Ukwuoma, joka oli tänään STPS:lle paha pideltävä.

- Jos ajatelleen kokonaisuutta, niin Stanley oli meidän paras tänään. Teki töitä 90 minuuttia ja oli kokoajan vaarallinen, Hörkkö kehaisi.

Myös pitkän pelitauon jälkeen kentälle palaneen Kuusion otteisiin Hörkkö oli tyytyväinen.

- Poika kyllä osaa pitää itsestään huolta. Jaksoi pitkän tauon jälkeen tehdä kovalla moraalilla töitä. Ensimmäisen puoliajan Kuusio ei paljoa palloa saanut ja ajatui useasti liian keskelle. Toisella puoliajalla Tukiainen otti paikan laidalta ja keskellä pelannut Kuusio oli hyvä kuten ennen loukkaantumistaan.

Viidennen maalinsa Pallo-Iirot sai lisäajalla kun läpiajoon pelattu Niklas Kuusio kaadettiin rangaistuspotkun arvoisesti. Haamed Thaaerille  tuomittiin suora punainen, joten mies pääsi aiemmin kentältä ajetun kapteeni Juuso Kautosen seuraksi suihkuun.

Rangaistuspotkun perille toimitti Antti Horjanheimo. Johtuiko sitten Horjanheimon miltei historiallisesta maalista vai joukkueen etenemisestä Region's Cupin välieriin, mutta koko joukkue kirmasi suoraan kentältä juhlimaan voittoa vieressä sijaitsevaan järveen.

Hörkkö antoi tunnustuksen vastustajalle

Päävalmentaja Kimmo Hörkkö oli erittäin tyytyväinen pelin jälkeen.

- Olen tyytyväinen siihen, että jätkät uskalsivat pelata vaikka prässi olikin ajottain kovaa. Toisaalta sitten jouduimme tekemään paljon töitä tässä ottelussa mikä palvelee meidän lähtöä syyskauteen Kolmosessa.

- Vastustaja STPS olisi korkealla Tampere-Satakunnan Kolmosessa. Toteuttivat hyvin pelitapaansa, mutta fysiikka ei ehkä kestänyt ihan loppuun asti, Hörkkö antoi tunnustusta.

Pallo-Iirot eteni Region's Cupin välieriin. Vastustaja ja ajankohta tarkentuvat myöhemmin kun muut joukkueet saavat ottelunsa pelattua.

Ottelun maalikooste.

Muutama kuva Aral Kaklin ottamana.

Pallo-Iirojen kausi jatkuu ensi viikon perjantaina kun todella isojen panosten pelissä vastaan asettuu Tampere United. Tervetuloa Äijänsuolle!