Pallo-Iirot palasi voittojen tielle

16.6.2016

Ensimmäisen jakson suvereeni esitys riitti 3-1 (2-0) voittoon. Lopputulos oli helpottava Pallo-Iiroille ja joukkue pääsi pienelle lomalle hyvissä tunnelmissa. Kapteeni Juho Patola iski kaksi maalia ja miesten edustusjoukkueessa sarjapelissä avausosumansa teki heti toisessa ottelussaan 16-vuotias Juuso Snicker.

Pallo-Iirot haki ottelussa ryhtiliikettä ja esiintyikin erittäin hyvin koko ensimmäisen puoliskon ajan. Maalipaikkoja Pallo-Iiroilla oli useita, mutta hieman huolimattoman viimeistelyn vuoksi klassista maalilaulua päästiin Alsecco stadionilla fiilistelemään vain kaksi kertaa. Molempien maalien isänä oli kapteeni Juho Patola.

Ensin kahdeksan minuutin kohdalla hieman löysästi pelannut TKT-puolustus ei huomioinut maaliahnetta Patolaa, joka iski takaa voimalla tilanteeseen. Peliväline päätyi Patolan haltuun ja mies läpiajoon, josta seurauksena varma viimeistely.

Patolan lisäksi avopaikat siunaantuivat muun muassa Jouni Tukiaiselle läpiajossa sekä Mikko Valtaselle pariin otteeseen aivan maalin edessä. Hieman ennen puoliaikaa Juho Patola iski kauden 14. maalinsa kun pirteästi kymppipaikalla pelannut Miika Pertola vapautti Patolan läpi. Kova laukaus upposi tolpan kautta pussiin eikä TKT:n paras pelaaja maalivahti Tuukka Tolvanen voinut maalille mitään.

Ensimmäisellä 45 minuuttisella TKT:lla ei ollut käytännössä yhtään paikkaa eikä vaarallista hyökkäystä, mutta toisella puoliskolle Kisatoverit tulikin huomattavasti väkevämmin. Etenkin Salim Hariwan loi vaarallisia paikkoja peliälyllään ja taidoillaan.

"Menetimme keskialueen jostain syystä"

Pallo-Iirot vaihtoi puoliajalla Aake Rapalan ja Miika Pertolan pois. Kentällä heidän paikkansa ottivat Tuomo Ruotsalainen ja Topias Silvennoinen. Koko toistapuoliaikaa leimasi keskikentän kontrollin menettäminen mikä johti Pallo-Iirojen pallollisen pelin romahtamiseen.

- Menetimme keskikentän täysin toisella puoliskolla jostain käsittämättömästä syystä, Antti Horjanheimo veisteli pelin jälkeen.

- Tärkeintä silti, että pääsimme takaisin voittokantaan ja ensimmäinen puolisko olikin meiltä hyvää peliä.

Päävalmentaja Kimmo Hörkkö komppasi puolustaja Horjanheimoa.

- Meiltä hyvä ensimmäinen puolisko, mutta toinen oli suorastaan katastrofaalinen. TKT käveli ylitsemme keskialueella minkä vuoksi pelimme oli ensimmäiset parikymmentä minuuttia täysin sekaisin, Hörkkö pohti.

- Pidämme nyt pienen tauon ja loman, joten voiton kanssa toki mukavaa lähteä tauolle ja varmaan saamme sairastuvaltakin pelaajia takaisin seuraavaan otteluun, Hörkkö lisäsi.

Juuso Snickeriltä hieno sisääntulo

Pallo-Iirojen loukkaantumissuma on saanut jo koomisia piirteitä. Pitkäaikaispotilaiden Konsta Siivosen, Aleksi Toivosen ja Niklas Kuusion lisäksi Juho Torkkeli oli tänään loukkaantuneena sivussa kuten myös Stanley Ukwuoma, joka oli jo merkkattuna kokoonpanoon. Maalivahti Panu Erama taas viimeistelee palvelustaan armeijassa.

Sekä Torkkeli että Ukwuoma ovat käytettävissä seuraavassa ottelussa 30.6. Loisketta vastaan. Lisäksi Konsta Siivonen on todennäköisesti myös pelikunnossa. Niklas Kuusion ja Aleksi Toivosen paluita saadaan ottaa heinäkuun loppupuolelle.

Pallo-Iirojen onneksi omista nuorista on löytynyt tasokkaita paikkaajia. Eero Ojala aloitti vasemmassa laidassa ja pelasi kelpo ottelun. Isokokoinen hyökkääjä taisteli ja pelasi boksin läheisyydessä vahvasti. Pallo-Iiroille Region's Cupissa kaksi maalia iskenyt maalintekijä Juuso Snicker teki Ilves2:ta vastaan ensiesiintymisensä sarjaottelussa edustuksen paidassa.

- Siinä on hyvä poika kasvamassa, Hörkkö kommentoi pelin jälkeen.

Tänään toinen sisääntulo ottelun 62 minuutilla johti reilun kymmenen minuutin päästä hienoon maaliin. Eetu Setänen avasi pitkällä pallolla omalta puoliskolta, johon Snicker kirmasi nopeasti perään. Snicker voitti kaksintaistelun ja murtautui boksiin viimeistellen viileästi upealla yksilösuorituksella. 3-0 maali katkaisi lopullisesti TKT:n selkärangan ja loppupeli oli enemmän ja vähemmän pallottelua.

Kisatoverit pääsivät vielä ylirajalla tekemään kavennuksen kun Joonas Liemula jatkoi boksin sisällä pallon takanurkkaan.

Pallo-Iirojen maalivahtivalmentaja ja tänään maalivahti Panu Eramaa tuurannut Antti Salonen hyvästeli Alsecco stadionin ja siirtyy kasvattajaseuransa TKT:n riveihin.

Pallo-Iirot toivottaa hyvää jatkoa opettajaksi valmistuneelle Antille!

Yleisömäärä tänään sateisessa kelissä 220 henkilöä.

Ottelun videokooste Antti Horjanheimon ja Kimmo Hörkön haastatteluilla täältä.

Aral Kaklin kuvagalleria.

- - -

Seuraava ottelu pelataan 30.6. Loiskeen vieraana ja kotikentälle päästään vasta 29.7. Pitsiyön spesiaalissa Tampere Unitedia vastaan.