Ehjällä pelillä ansaittu voitto

3.6.2016

Esiottelu Rauman vastaanottokeskuksen turvapaikanhakijoiden ja Pallo-Iirojen välillä päättyi 4-3 lukemiin.

Pallo-Iirot kohtasi helteisessä säässä Hämeenlinnan Härmän. Selvästi kotijoukkueen hallinnassa edennyt ottelu päättyi lopulta 2-0 (1-0) voittoon. Kumpikin joukkue lähti siipirikkoisena otteluun loukkaantumisten ja poissaolojen vuoksi.

Vierailija Härmä lähti otteluun erikoisesta tilanteesta sillä pelipäivänä seura tiedotti päävalmentaja Kari Lindholmin jättäneen tehtävänsä odotettua heikomman menestyksen vuoksi. Lisäksi loukkaantumisten ja siviiliesteiden vuoksi Härmällä oli vain kolme vaihtopelaajaa käytössään.

Myös kotijoukkue lähti otteluun vahvasti siipirikkoisena sillä peräti kuusi pelaajaa oli sivussa loukkaantumisten vuoksi ja sen lisäksi armeija- ja työkiireet harvensivat entisestään rivejä. Pallo-Iirojen penkillä aloittivat Jouni Tukiainen, Antti Salonen, Miika Pertola ja A-nuorista Eero Ojala. Jälkimmäinen tekikin ottelussa debyyttinsä miesten edustusjoukkuessa ja senteistä oli kiinni ettei Ojala myös heti avannut maalitiliään.

Pallo-Iiroilta kokonaisvaltaisen vahva esitys

Maali-iloitteluun ehkä tottunut kotiyleisö ei nähnyt tänään Iiroilta ilotulitusta, mutta kauttaaltaan joukkueen peli oli etenkin pallollisesti hyvää. Ottelun ensimmäisen kymmenenminuutin aikana niin tänään kauden 12. maalinsa tehneellä Juho Patolalla kuin Mikko Valtasella oli paikat tehdä maali. Valtasen upea vapari taas sijahti vain hieman yli ja Patolan veto lipui pallon verran ohi tolpasta.

- Hyvä peli meiltä tänään. Pelasimme hyvin kautta linjan ja oikeastaan ensimmäisen puoliskon aikana vain murtautumiset hieman epäonnistuivat. Hieman hiki meinasi tulla kun emme saaneet maalia aikaan, mutta lopulta Stanley Ukwuoman osuma vapautti peliämme. Toinen puoliaika olikin sitten meiltä todella hyvää peliä. Oikeastaan vain pitkät pallot linjojen taakse epäonnistuivat meiltä tänään, päävalmentaja Kimmo Hörkkö summasi.

Pallo-Iirojen maali syntyi kulmapotkusta kun läpiottelun lipulla juonineet Mikko Valtanen ja Juho Torkkeli miettivät hetken kunnes Valtanen lähetti hyvän pallon boksiin. Tänään kentällä paljon uurastanut Stanley Ukwuoma iski pallon verkkoon. Osuma selvästi vapautti fiilistä niin kentällä kuin katsomossa ja toisella puoliajalla kotijoukkue tulikin entistä vahvemmin peliin.

Vierailija Härmä ei tänään maalipaikoille päässyt, mutta Juuso Lindrooksen ja Jussi Ojalan erikoistilanteista antamat keskitykset olivat laadukkaita. Tänään topparipari Eetu Setänen ja Vasile Marchis hoitivat kuitenkin päillään hyvällä prosentilla valtaosan palloista.

Toisella puoliajalla tunnelma nousee

Härmä prässäsi koko ensimmäisen puoliajan hyvin ja sai tätä kautta hidastettua Iirojen pelinrakentelua. Oman alueensa vihreäpaidat otti tarkkaan eikä kotijoukkue päässyt missään vaiheessa ilmaiseksi maalipaikoille. Kuitenkin toisella puoliajalla Iirot lisäsi tempoa ja keskialueelle alkoi syntymään tilaa. Tämän keskialueen haltuunottaneet Mikko Valtanen, Aake Rapala ja Topias Silvennoinen käyttivät hyväkseen. Hyvin palloa liikuttanut kotijoukkue rakensi tilanteita keskeltä ja laitoihin juoksuun.

Ennen peliä esiottelussa pelanneet turvapaikanhakijat kohtasivat Pallo-Iirojen junioreista ja reservin pelaajista koostuneen sekajoukkueen. Esiottelun jälkeen stadionille mukaan tulleet kannattajaryhmän jäsenet loivat hyvää tunnelmaa, joka yltyi ottelun edetessä. Samaa tahtia Pallo-Iirot rakensi tilanteita.

- Etenkin toisella puoliajalla saimme hyvin liikutettua palloa ja rakennettua useita hyviä maalipaikkoja, kapteeni Juho Patola linjasi.

Reilun tunnin kohdalla keskityksiään hionut Antti Horjanheimo löysi hyvällä pallolla Juho Patolan boksista, joka puski pallon yli Härmä-maalivahti Tommi Vainion. Vastaavanlaisesta tilanteesta Patola osui pelissä aikaisemmin jo ylärimaan. Maali oli Patolan 12. kahdeksassa ottelussa.

Mitä pidemmälle ottelu eteni niin sitä vahvemmin kotijoukkue vyörytti hyökkäyksiä, mutta ei päässyt enää kaunistelemaan lukemia. Tästä myös kunnia erittäin tiiviisti ja hyvin taktiikkaansa toteuttaneelle Härmälle.

Pallo-Iirot vaihtoi toisella puoliajalla Joonas Ojasen debyyttinsä tehneeseen Eero Ojalaan sekä Miika Pertolan Aake Rapalan tilalle. Kovaa pelaava Pertola ehti tänään olla pari minuuttia kentällä kunnes ottelussa hyvin viheltänyt Vesa Hätilä palkitsi keskikentän härän varoituksella.

Pallo-Iirot jatkaa sarjakärjessä. Seuraava ottelu on ensi viikon keskiviikkona Tampereella Ilves2:n vieraana. Joukkue on tällä hetkellä sarjassa viimeisenä, mutta iskukykyyn vaikuttaa pitkälti mitä pelaajia se saa Veikkausliigassa pelaavasta ykkösjoukkueesta.

Ottelun kooste YouTube-kanavallamme. Lisäksi Pallo-Iirot tarjoilee myös Aral Kaklin kuvagallerian ottelusta. Elmeri Elon kuvagalleria täältä.

Yleisömäärä 345. Pallo-Iirot kiittää!