Pallo-Iirot matkustaa nälkäisen PS-44:n vieraaksi Valkeakoskelle

16.5.2016

PS-44 - Pallo-Iirot

Ennakkoon sarjan ylempään kastiin povattu PS-44 on aloittanut kautensa yllättävän heikosti. Valkeakoskelaiset ovat saalistaneet viidestä ottelusta vain pisteen ja joukkue löytyy sarjataulukon pohjalta. Huomattavaa on kuitenkin, että joukkue on hävinnyt ottelunsa Ilves-Kissat ottelua lukuun ottamatta maalin marginaalilla, joten ensimmäistä voittoa haetaan varmasti intohimolla.

Pallo-Iirot taas löytyy sarjataulukon toisesta päästä. Raumalaisjoukkue on voittanut kaikki viisi peliään maalisuhteella 19-2. Pallo-Iirot pelasi viime perjantaina ja silloin kaatui Äijänsuolla TP-T 4-1 lukemin. PS-44 taas pelasi päivää aikaisemmin torstaina Pirkkalassa PJK:n vieraana ja oli jo 3-0 tappioasemassa nousten kuitenkin maalin päähän.

PS-44 on tehnyt sarjassa neljä maalia. Toistaiseksi joukkueesta ei löydy kahta maalia tehnyttä pelaajaa. Futiksen seuraajille tuttu nimi on varmasti FC Hakassa yli 200 ottelua pelannut Jarno Mattila, joka on kertaalleen jo maalipuiden väliin osunutkin Tampere-Satakunnan Kolmosessa.

Pallo-Iirojen puolustuspelaaminen on ollut erittäin tiivistä. Joukkueelle on tehty vain kaksi maalia ja nekin ovat tulleet vapaapotkuista. Varsinaista pelitilannemaalia Iiroille ei ole vielä tehty. Päävalmentaja Kimmo Hörkkö on kierrättänyt laajaa rinkiään paljon, mutta puolustuksessa Antti Horjanheimo, Joonas Ojanen, Vasile Marchis ja Severi Kankkunen ovat useimmiten olleet avauksessa. Toisaalta toppari Eetu Setänen antoi viime ottelussa hyvät näytöt osaamisestaan ja Severi Kankkusen pelikunto on vielä epävarma, joten kenenkään pelipaikka ei ole kirkossa kuulutettu.

Keskikentällä Mikko Valtanen pelaa tällä hetkellä upeaa kautta ja taitavan pelaajan jalasta on lähtenyt useampikin maaliin johtanut syöttö. Erikoistilanteet Valtanen on juoninut yhdessä Niklas Kuusion kanssa. Hyökkäyspäässä Pallo-Iirojen tekeminen on ollut tuloksekasta sillä vain Tampere United - ottelua lukuunottamatta kaikissa otteluissa sinikeltaiset ovat tehneet neljä maalia.

Tampere-Satakunta Kolmosen maalipörssin kärjestä löytyykin Pallo-Iirojen kapteeni Juho Patola kahdeksalla maalilla. Niklas Kuusio on tehnyt kuusi maalia ja viime peleissä hyvin pelannut Stanley Ukwuoma avasi maalitilinsä ja osui kaksi kertaa. Myös puolustaja Joonas Ojanen on tehnyt kaksi maalia.

Vastassa varmasti nälkäinen kotijoukkue

Pallo-Sepot 44 on, kuten nimestä voi päätellä, vuonna 1944 perustettu jalkapalloseura. Kotipelinsä PS-44 pelaa Apian urheilupuistossa. Seuralla ei ole muita joukkueita kuin edustusjoukkue, jota pidetään kaupungin ykkösjoukkueen FC Hakan sisarseurana. PS-44:n riveissä saatetaankin nähdä vahvistuksia Ykkösessä pelaavasta Hakasta.

- PS-44 on mielestäni ja sarja-avauksessa (PS-44 vs. TamU) nähdyn perusteella hyvä pelaava joukkue, jossa on useampi taitava pelaaja. Täytyy sanoa, että itselleni on ollut suuri yllätys, kuinka nihkeästi joukkueelle on kertynyt pisteitä alkukauden otteluissa. Tietenkin joukkueen iskukyky on aina ottelukohtaista, sillä pelaajisto koostuu sekä omista, että FC Hakan Ykkösen ja A-junioreiden pelaajista. Joukkueen aloitus onkin vaihtunut joka otteluun, joten meidän on turha tehdä mitään erittäin tarkkaa analyysia vastustajasta. Tärkeintä valmistautumisessa on, että huomenna on tulossa vastaan erittäin nälkäinen ja näytönhaluinen kotijoukkue, päävalmentaja Kimmo Hörkkö linjaa.

FC Haka pelaa maanantaina 16.5. sarjaottelun Tammisaaressa ja tulevana viikonloppuna joukkueella on seuraava ottelu edessä. Jää nähtäväksi saako PS-44 vahvistuksia.

- Hakan edustuksen ottelurytmissä tällä viikolla on puolensa ja haittansa meidän kannalta. Säännöt tietenkin kieltävät kaikkien niiden pelaajien pelaamisen huomenna, ketkä tänään saavat minuutteja Hakan paidassa. Toisaalta kaikki ne pelaajat, jotka eivät pääse pelaamaan tänään, tulevat todennäköisesti pelaamaan huomenna meitä vastaan. Tämä on FC Hakan valmennuksen ja harjoittelun viikkorytmin kannalta ideaalitilanne, sillä kaikki pelaajat saisivat alkuviikkoon kovan ottelurasituksen, jonka jälkeen joukkue pääsisi yhdessä valmistautumaan tulevan viikonlopun otteluun. Uskoisin, että ainakin muutama Haka-apu on tulossa PS:n paitaan, mutta huominen sen sitten näyttää ja sitä on turha sen enempää pohtia.

Pallo-Iirojen sairastuvalta ei vahvistuksia tiistain otteluun

Ilves-Kissat ottelun jälkeen Iirojen sairastupa sai uusia potilaita Miika Pertolan, Konsta Siivosen ja Severi Kankkusen loukkaannuttua. Tiistaina heitä ei nähdä kokooonpanossa. Lisäksi TP-T:ta vastaan kauden ensimmäiset Kolmosen minuuttinsa kuitannut maalivahti Panu Erama on estyneenä armeijassa.

- Meidän kokoonpano tulee näyttämään pitkälti samanlaiselta kuin viime pelissä, ainoastaan Panu on poissa riveistä armeijan takia, joten Iiro Koski nousee taas avaukseen ja mv-valmentaja Antti Salonen tulee penkille 2. maalivahdiksi.

Tiistain ottelun jälkeen Pallo-Iiroilla on edessään puolentoista viikon tauko. Seuraava ottelu on PJK:ta vastaan Pirkkalassa lauantaina 28.5. ja kotiottelu taas perjantaina 3.6. Härmää vastaan. Härmä-ottelun alkamisajankohta on muuten aikaistunut tunnilla - ottelu alkaa klo 19.

Pallo-Iirot aikoo käyttää tauon vahvasti harjoittelemalla ellei Region's Cupin ottelua saada viikonlopulle.

- Huomenna arvotaan Regions Cupin 3. ottelukierros. Lähtökohtaisesti me toivomme ottelua pelattavaksi nyt heti seuraavana viikonloppuna. Jos tämä ei onnistu, niin sitten tulemme harjoittelemaan hyvin, saamme muun muassa kaksi fyysispainotteista harjoitusta tehtyä ja muuten käytyä taktisia juttuja, joten toisaalta olisi tämäkin vaihtoehto tervetullut, Hörkkö puntaroi.

Huomenna on tulossa liveseurantaa täältä. Tervetuloa mukaan!