Pallo-Iirojen kotitaika säilyy - tällä kertaa kaatui TP-T

13.5.2016

Pallo-Iirot on iskenyt jokaisessa kolmessa kotiottelussaan neljä maalia. Tällä kertaa maalintekijöinä kunnostautuivat Stanley Ukwuoma ja Juho Patola. Molemmille kirjattiin kaksi osumaa. Pallo-Iirot voitti 4-1 (3-0).

Pallo-Iirojen aloitus otteluun oli erittäin väkevä sillä jo minuutin pelaamisen jälkeen pallo oli TP-T:n maalissa. Niklas Kuusio ja Mikko Valtanen juonivat totutusti kulmalipulla ja lyhyenä pelattu kulma päätyi Kuusion jalasta boksiin. TP-T vahti Elias Peltonen ei kuitenkaan saanut korkeaa palloa liimattua ja Ukwuoma sijoitti maalin eteen jääneen pallon varmasti sisään.

- Todella hyvä aloitus meiltä. Olimme valmiita ja olimme melko suvereeneja ensimmäisellä puoliskolla. Stanley Ukwuoma oli alati vaarallinen pallon kanssa, päävalmentaja Kimmo Hörkkö kertasi.

Jälleen hyvää tunnelmaa luonut kannattajaryhmä palkittiin 16 minuutin kohdalla kun nähtiin varsin erikoinen maali. TP-T lähti Äijänsuolle pelaamaan viiden linjalla puolustuksessa ja jätti usein linjansa todella ylös. Vasile Marchis lähetti omalta puoliskolta pitkän pallon, johon Mikko Valtanen kirmasi selkeästi paitsioasemassa. TP-T linja jäi hölmistyneenä seuraamaan kun selkeästi linjan takaa lähteneellä kapteeni Patolalla oli kaikki aika katsoa mihin läpiajossa pallon ampuu. Kova ja tarkka sijoitus maalin takanurkkaan ja 2-0 olivat lukemat reilun vartin kohdalla.

Vierailijoiden näkyvin pelaaja, niin hyvässä kuin pahassa, Yasir Al-Darraji varsinkin kävi osumasta erittäin kuumana, mutta täysin turhaan.

Korkealla roikkunut linja muutti Pallo-Iirojen pelisysteemiä

TP-T lähti Äijänsuolle pelaamaan viiden puolustuslinjalla. Erikoista oli, että linja oli usein erittäinkin korkealla, joten Pallo-Iirot haki jatkuvasti palloa linjan taakse. Tässä onnistuttiinkin erittäin hyvin.

- Osasimmekin varautua tähän ja käytimme korkealla roikkunutta linjaa armotta hyväksemme. Toisaalta sitten tämä muutti meidän pelisysteemiämme ja pakotti pelaamaan tavallisesta poiketen, Hörkkö mietti.

Pallo-Iirojen kolmas maali oli myöskin seurausta tästä. Mikko Valtanen antoi upean läpisyötön Ukwuomalle, jota tänään kovilla ollut TP-T - puolustus ei pystynyt pysäyttämään. Stanleyltä varma viimeistely ja pallo ohi Peltosen.

- Yksilöistä voisin myös nostaa esiin Joonas Ojasen, joka joutui pikakomennuksella tänään vasemman puolustajan tontille. On pelannut viimeksi junioreissa ja silloinkin oikean laitapakin roolissa, mutta hyvin mies selvisi. Alussa muutama sijoittumisvirhe, mutta paransi hyvin pelin edetessä.

- Lisäksi Eetu Setänen oli tänään meidän paras avaavissa syötöissä. Monta hyvää palloa tyhjään tilaan, Hörkkö kehaisi.

Toinen puolisko Iiroilta varmaa pelaamista

Urheilun universaalitotuus on, että jos johdat useammalla maalilla ja peli näyttää ratkenneen, niin peli passivoituu. Päävalmentaja Hörkkö painotti puoliajalla, että joukkue ei passivoituisi eikä myöskään sortuisi liialliseen neppailuun, mutta ihan ymmärrettävästi tänäänkin tätä oli nähtävissä.

- Onhan se selvä, että vaikka asia nostetaan esille, niin ihmisen mieli on sellainen ettei selvässä johdossa ryhti usein riitä ihan loppuun asti. Hieman passivoiduimme toisella puoliskolla, mutta mitään hätää meillä ei ollut missään vaiheessa.

TP-T sai toisen puoliskon alkupuolella hyvää painetta, mutta 68 minuutin kohdalla Juho Patola naulasi pelin lopullisesti. Niklas Kuusion upea levittävä syöttö Patolalle laitaan, joka boksin kulmasta ampui tarkan vedon aivan maalin takanurkkaan. Maali lämmitti varmasti kapteenin mieltä, joka pelissä hukkasi myös rangaistuspotkun sekä läpiajon. Maali oli Patolan 8. kuluneella kaudella.

TP-T rikkoi Pallo-Iirojen nollaputken lopulta ottelun viime minuuteilla kun Roope Kostiainen laukoi upean vaparin boksin reunalta aivan maalin ylänurkkaan.

Päävalmentaja Hörkkö oli jälleen aktiivinen vaihtojen kanssa. Pallo-Iirot vaihtoi puoliajalla Tuomo Ruotsalaisen Aake Rapalaan, Aleksi Toivosen Juho Torkkeliin. Myöhemmin toisella puoliskolla Stanley Ukwuoma teki tilaa Jouni Tukiaiselle ja Mikko Valtanen Topias Silvennoiselle, joka pelasi ensimmäiset minuuttinsa Kolmosessa.

Yleisömäärä oli 352. Pallo-Iirot kiittää!

Ottelun maalikooste täältä.

Kuvagalleria täältä. Kuvia lisätään sitä mukaan kun ne valmistuvat.

Kausi jatkuu ensi viikon tiistaina vierasottelulla PS-44'ää vastaan.