Toisen jakson tehokkuus toi naisille avauspisteet

10.5.2016

Rosa-Mariia Ketolan vapaapotkusta seurasi voittomaali

Hieno kiri toisella jaksolla avasi P-Iirojen naisten voittotilin tiistai-iltana Äijänsuolla. Turun Weikot jäi lopulta kakkoseksi ykkösen ottelussa numeroin 3-1 (0-1). Avausjakson epätarkkojen syöttöjen ja runsaiden pallonmenetysten jälkeen toinen jakso toi kentälle aivan uudenlaisen joukkueen. Kolmella maalilla P-Iirot käänsi ottelun voitoksi 3-1 (0-1).

Ottelun alku oli kotijoukkueelta hermostuneen oloinen. Weikkojen kova prässipeli ja nopeat hyökkäyksiin lähdöt tuottivat vaikeuksia kotijoukkueelle. Oma hyökkäyspeli sen sijaan pysähtyi jo rakenteluvaiheessa hähäisiin ratkaisuihin paineen alla, ja harhasyöttöjen määrä oli liian suuri. 19. minuutilla vieraat saivat kulmapotkun, joka johti lopulta avausosumaan. Kulmureista ja sivuvapareista tulivat muutenkin Weikkojen vaarallisimmat tilanteet. Kotijoukkueella oli avausjaksolla oikeastaan vain yksi kunnon maalitilanne vaparin jälkeen, mutta muuten vieraat hallitsivat kenttäpeliä P-Iirojen pallonmenetysten takia.

Toiselle jaksolle kotijoukkue tuli aivan uudesti syntyneenä. Hyvin pelin vanhetessa tuntumaan päässyt Meri Huttunen onnistui roikottamaan takanurkkaan yli vastustajan maalivahdin 51. minuutilla. Sen jälkeen valmennus haki vaihdoksilla pientä taktista muutosta peliin, ja ilme kentällä alkoi muuttua. Weikot ei enää onnistunutkaan prässipelissään yhtä nopeasti kuin avausjaksolla ja ote siirtyi maalipaikkojen osalta kotijoukkueelle. 66. minuutilla vaihdosta kentälle tullut Rosa-Mariia Ketola antoi hyvän keskialueen vaparin, joka kimposi puolustajan päästä yli maalivahdin. Kun Selma Laaksonen pääsi vielä 84. minuutilla viimeistelemään 3-1 Saana Sinisalon hyvästä syötöstä, alkoi peli olla selvä.

Kolme peräkkäistä tappiota olivat selvästi syöneet kotijoukkueen itseluottamusta. Toisen jakson onnistumiset näyttivät tuovan lisäpituutta jokaiseen pelaajaan. Nyt otetut avauspisteet olivat jatkoa ajatellen erittäin tärkeät. Seuraavassa ottelussa joukkue kohtaa vieraissa Jyväskylän PK:n. Seuraava kotiottelu on puolestaan 21. toukokuuta klo 13 Rovaniemen Palloseuraa vastaan. B-tytöt puolestaan pelaavat seuraavan kerran kotona ensi sunnuntaina. Vastassa klo 15 alkavassa ottelussa on Sport yj.