Lauantaina 19.3. talviharjoitteluhallissa nähdään kovatasoisia C14-ikäluokan joukkueita

18.3.2016

C14-poikien turnaus 19.3.2016

Lauantaina talviharjoitteluhallissa nähdään kolmen Veikkausliiga - seuran C14-ikäluokan joukkuetta Pallo-Iirojen vieraana. Kotijoukkueen lisäksi lauantaina pelaavat MIFK, SJK ja VPS.

Varsinaisesta turnauksesta ei kuitenkaan ole kysymys, vaan joukkueet kohtaavat toisensa kertaalleen. Mistä on siis kyse, C14-poikien joukkueenjohtaja Gustaf Westberg?

- Haimme pelipäivään joukkueita, joita emme usein kohtaa. Pois lukien Maarianhamina, jonka kanssa olemme tehneet muutenkin yhteistyötä.

- Halusimme kovatasoisia pelejä ja niin, että osallistuminen olisi mahdollisimman yksinkertaista. Yksi pelipäivä ja illaksi kotiin. Jokainen joukkue kohtaa toisensa kerran. Olemme nyt kaksi vuotta olleet mukana C14-poikien kanssa Etelä-länsi liigassa. Sitä kautta meidät on opittu tuntemaan ja joukkueet halusivat Raumalle tulla, Westberg kertoo.

C14-pojat ovat olleet mukana Sami Hyypiä - akatemiassa vuodesta 2013

Pallo-Iirot läpäisi SHA:n pääsykriteerit syksyllä 2013 ja siitä asti nykyinen C14-ikäluokka on ollut mukana akatemiassa. Käytännössä mukana oleminen tarkoittaa sitä, että pojat ovat harjoitelleet riittävästi ja etenkin riittävän laadukkaasti. Kehittymistä mitataan ja testataan säännöllisesti.

- Pojat ovat niin testien mukaan kuin pelillisestikin menneet huimasti eteenpäin. Toki osa varsinkin fyysisten- ja nopeustestien kehityksestä menee kasvun ja fysiikan parantumisen piikkiin, koska muun muassa askelmitta on kasvanut. Toisaalta taas pallollisten testien tuloskehitys on suoraan nähtävissä omassa arjen tekemisessä niin joukkueen kanssa kuin omatoimisesti, valmentaja Jari Aalto kuvailee.

- Parin viikon päästä menemme Eerikkilään kuudenteen seurantatapahtumaan. Lisäksi olemme olleet kahdesti mukana SHA - kesäturnauksessa.

Harjoitukset ovat monipuolisia, mutta edelleen huippufutariksi noustaan omatoimisten harjoitteiden kautta.

- Joukkueemme on harjoitellut koko talven neljä kertaa viikossa, kahdesti hallissa pelillisiä asioita, kerran salissa futsalia ja toisen kerran salissa fysiikkaa ja liikkuvuutta, kuten kuntopiirejä.

-  Harjoituspelit ovat sujuneet tämän talven osalta vaihtelevasti, kokoonpano on vaihtunut melkein jokaiseen peliin eikä täydellä ryhmityksellä ole pelattu yhtään peliä. Osin pelien ailahtelevuus johtuu siitä, että olemme ottaneet peleihin erilaisia teemoja joita olemme sitten pyrkineet noudattamaan. Toisaalta pelejä on pelattu testimielessä myös erilaisilla peliryhmityksillä. Futsalissa voitimme kaikki pelit ja otimme kolmannen perättäisen piirimestaruuden, Aalto kertaa.

Pojat ovat menestyneet ikäluokassaan

Akatemiassa mukana oleminen on tuonut omalta osaltaan laatua tekemiseen, joka on myös näkynyt tuloksina kentällä.

- Joukkue on ainoana raumalaisena joukkueena noussut Etelä-länsi liigaan ja tehnyt sen kahtena vuonna peräkkäin, hieno saavutus ja kertoo joukkueen potentiaalista. Lisäksi muutaman turnauksen voitto reilun kahden vuoden aikana, muun muassa SJK:n isännöimä Tigers 2014, Jari Aalto kertoo.

- Satakunnassa olemme piirimestareita ja toisena vuonna peräkkäin Etelä-länsi liigassa. Ikäluokkamme haastajajoukkue nousi myös Alueliigaan. Pelit sujuivat paremmin Etelä-länsi liigassa ja olivat tasaisempia viime kaudella, vaikka putosimmekin, Westberg kertaa.

- Pitää myös mainita, että 02-syntyneiden ikäluokka on hyvin pieni. SHA:n kautta meille tuli YJ-joukkue FC Rauman kanssa ja mukana on poikia myös Eurasta ja Eurajoelta. Olemme lähialuiden joukkue, Westberg lisää.

Tulevaisuuden edustuksen pelaajia?

Puhuttaessa Sami Hyypiä - akatemiasta, niin nousee usein kysymys olisiko akatemian läpikäyneistä tulevaisuudessa edustusjoukkueen kantaviksi voimiksi. On huomattava, että edustustason jalkapalloilijaksi nouseminen vaatii joukkueharjoitusten lisäksi myös omalla ajalla tapahtuvaa harjoittelua. Olennaista on myös miten nuoren innostus jalkapalloa kohtaan säilyy.

- Potentiaalia joukkueesta löytyy, joten uskon, että tulevia edustuspelaajia on myös. Totuus on kuitenkin se, että lopullisen tason määrittää omalla ajalla tehty työ, ei niinkään joukkueharjoittelu. Omaan harjoitteluun panostaminen on kiinni jokaisen omasta halusta, joukkueen valmennus voi ainoastaan kannustaa siihen tai antaa "pieniä porkkanoita", Aalto päättää.

Turnauksen aikataulut:

klo 12:00           P-Iirot – MIFK
klo 13:00           VPS – SJK
klo 14:00           P-Iirot – VPS
klo 15:00           SJK - MIFK
klo 16:00           MIFK- VPS
klo 17:00           P-Iirot - SJK

Pelit 11v11, 2x25min + 5min puoliaika.