"Saattaa olla, että pelaajahankintoja nähdään vielä"

15.2.2016

Treenin mallia takavuosilta

Päävalmentaja Kimmo Hörkkö analysoi viikonlopun tuplapelien antia ja avaa Pallo-Iirojen pelaajasopimustilannetta

Kimmo Hörkkö, mitä viikonlopun harjoituspeleistä MuSaa ja EuPaa vastaan jäi käteen?

- MuSa-peli oli hieman kaksijakoinen. 1.puoliajalla nähtiin kohtuullisen hyvää hyökkäyspeliä, mutta toisaalta puolustaminen oli liian passiivista ja hengetöntä. Ei päästy lainkaan vastustajan iholle. Välillä se johtui hitaasta reagointinopeudesta, kommunikoinnin puutteesta ja välillä puhtaasta päättäväisyyden puutteesta.

- 2. puoliaika oli jo parempaa peliä, voisi jopa sanoa että paras 45 minuuttinen meiltä tänä talvena. Pojat laittoivat jalat liikkeelle ja tekivät yhdessä asioita. Selkeä halu voittaa yksittäisiä tilanteita niin puolustus- kuin hyökkäyssuuntaan näkyi jokaisesta pelaajasta kentällä. Harmi, että muutamaa maalia edelsi selkeä yksilötason virhe, muuten oltaisiin varmasti pelattu tiukasti ottelun voitosta, Hörkkö pohtii.

Yksilöistä Hörkkö haluaa muutaman mainita.

- Topparina pelannut Joonas Ojanen teki hyvän debyytin siihen nähden, että on treenannut vasta viikon meidän kanssa eikä ole nähnyt meidän vielä pelaavan, joten pelitapa kokonaisuudessaan varmasti oli aika mysteeri ennen tätä peliä. Keskialueen trio Ruotsalainen - Siivonen - Valtanen löytää toisensa paremmin ja paremmin joka matsissa. Patola otti myös erinomaisesti roolia 2.puoliajan prässipelaamisessa, niin työllään kuin puheellaan. Lisäksi täytyy mainita nuori Aleksi Toivonen, joka pelasi erinomaisesti vahvuuksillaan ja loi jatkuvasti painetta vastustajalle omalla laidallaan.

EuPa-ottelu myös kaksijakoinen

Pallo-Iirot vaihtoi miltei koko miehistönsä EuPa-otteluun ja lähti sunnuntain koitokseen vain yhdellä vaihtomiehellä.

- EuPa-pelin pelillinen laatu oli sitten taas laskusuhdanteinen loppua kohden. 1.puoliaika oli hyvin kontrollissa. Sijoittuminen ja kentän täyttö oli hyvää. Ratkaisumallit hyökkäyspelissä halutun monipuolisia, välillä mentiin keskeltä, välillä laidalta, välillä lyhyemmällä ja välillä pidemmällä syötöllä. Muutama hyvä murtautumisvaiheen ratkaisu, josta ensimmäinen maali oli hyvä esimerkki.

- 2.puoliaika sitten taas näytti mitä tapahtuu kun miehet väsyvät. Yritetään oikaista väärissä asioissa, liikkeet vähenee ja hidastuu, seisotaan liian aikaisin alueilla, joiden pitäisi olla "liikeketjujen päätepysäkkejä". Niin kuin aina, asiat kertaantuvat ja kohta kaikessa tekemisessä ollaan liian hitaita ja staattisia. Viimeinen 10 minuuttia olikin ihan täysin ongelmien tuottamista itsellemme. Onneksi kuitenkin saatiin pidettyä johtoasema.

- Synninpäästö täytyy kuitenkin joukkueelle siinä suhteessa antaa, että mentiin yhdellä vaihtomiehellä ja neljä pelaajista pelasi jo eilen isoja minuutteja (edustuksen ja A-junnujen otteluissa) ja lisäksi tähän otteluun lähdettäessä avauskokoonpanosta löytyi vain kaksi luontaista laitapelaajaa eikä esimerkiksi lainkaan varsinaista kärkipelaajaa, joten moni pelaajistamme joutui pelaamaan "väärällä" pelipaikalla, Hörkkö kiittää.

EuPa-pelin yksilötason onnistujista Hörkkö mainitsee seuraavasti.

- Pertola oli hyvä vasempana laitapakkina, teki kovaa duunia molempiin suuntiin. Tukiainen ja Elo pelasivat parhaan pelinsä meillä, varsinkin 1.puoliaika oli hyvää tekemistä. Rapala hoiti myös roolinsa kiitettävästi.

Kokonaisuudessaan viikonlopulta saatiin sitä mitä haettiinkin

Pallo-Iirot lähti viikonlopun tuplapeleihin selkeillä tavoitteilla, jotka myös saavutettiin.

- Tämän viikonlopun teemat ja tavoitteet toteutuivat ihan suhteellisen hyvin. Tuplapelillä haluttiin taas saada kova fyysinen rasite kaikille terveinä olleille ja toisaalta myös isot minuutit pelituntuman puitteissa. Tässä onnistuttiin hyvin, Hörkkö linjaa.

- Lauantain MuSa-ottelussa haluttiin saada taas yksi edistysaskel pelitavassamme KaaPo-otteluun nähden ja tämäkin meni jotakuinkin käsikirjoituksen mukaan ja voidaan jälleen tulevalla viikolla siirtyä opetusprosessissa eteenpäin.

Miesten edustusjoukkueella on tällä hetkellä hyvä kilpailutilanne joillakin pelipaikoilla, mutta taas toisilla se puuttuu vielä.

- EuPa-pelin yhtenä tarkoituksena oli kokeilla erilaisia variaatioita pelaajien pelipaikoissa. Yksi ongelma tämän hetken ringissämme on se, että keskisektorin viidelle pelipaikalle (2 x toppari, keskikentän trio) meillä on ringissä yhteensä 14 pelaajaa. Sitten taas muutamalle pelipaikalle ei juuri vaihtoehtoja löydy. Tästä syystä esimerkiksi halusimme nähdä, mitä Rapala pystyy tuomaan peliin hyökkääjänä. Erityylinen pelaaja tietenkin kuin Patola, mutta kyllä Aake ehdottomasti näytti, että pystyy kärkenäkin pelaamaan jos tarvitsemme Patolalle tuuraajaa.

Tryout-pelaajien kohdalla tulossa päätöksiä, myös uudet vahvistukset mahdollisia

Pallo-Iiroilla on tällä hetkellä ringissään monta tryout-pelaajaa, joiden kohtalo ratkeaa tulevan viikon jälkeen.

- Tulevan viikon jälkeen teemme ratkaisun kaikkien try-out pelaajien suhteen. Joidenkin kohdalla valitettavasti treeni- ja peliympäristö tulee muuttumaan. Tulevan Suomen Cupin ottelun jälkeen pidämme viikon tauon ja kun palaamme kentälle helmikuun lopulla, niin meillä tulee olemaan noin parinkymmenen kenttäpelaajan rinki ja tämän jälkeen ei seuran sisältä tule lisäyksiä pelaajarinkiin.

- Seuraamme kuitenkin pelaajamarkkinoita ja saattaa olla, että ennen kauden alkua tulee vielä uusia pelaajia joukkueeseen. Kaipaamme rinkiin lisää laajuutta varsinkin hyökkäyspään rooleihin sekä laitapakin tonteille, mutta aika näyttää mitä tulee tapahtumaan, Hörkkö päättää.