Naisten Liiga ja Ykkönen potkaistiin liikkeelle

13.2.2016

Naisjalkapalloilun tulevaisuus näyttää sekä hyvältä että huolestuttavalta

Suomalaisen naisjalkapalloilun kausi potkaistiin virallisesti käyntiin lauantaina Palloliiton tiloissa Helsingissä. Päivän ohjelmassa oli paljon alkavan kauden käytännön asioita, mutta myös tulevaisuutta ruodittiin ja myös suunniteltiin. Erityisen mielenkiintoista oli kuulla naisten maajoukkueen päävalmentajan Andree Jeglertzin näkemyksiä suomalaisen naisjalkapalloilun tilasta ja juniorityön tasosta tyttöpuolella. Positiivista oli paljon, mutta päävalmentaja näki myös haasteita ja kehitettävää. Pallo-Iirot haluaa kulkea kehitystyössä eturivissä, siksi Helsingissä oltiin  kolmen hengen voimalla haistelemassa kärkiseurojen ja liiton kuulumisia.

Raumalaisten nousu ykköseen – vaikkakin takaportin  kautta – on merkittävä asia ajatellen naisjalkapallon tavoitetta olla pääsarjassa raumanseutulaisilla pelaajilla viiden vuoden kuluttua. Ottelutapahtumien kehittämisessä sekä markkinoinnissa ja viestinnässä P-Iirot haluaa olla kaikin tavoin valmis jo ennen seuraavaa vuosikymmentä. Tähän saatiinkin paljon vinkkejä Helsingistä. Tavoitteena on olla lähellä liigatasoa jo alkavalla kaudella.

Avauspotkun informatiivisesti tärkein anti oli Marco Casagranden esittelemä liiton strategiatyö ja ennen kaikkea naisten päävalmentajan analyysi naispalloilumme tilasta. Andree Jeglertz sanoi näkevänsä erityisen positiivisena seurojen tekemän valmennustyön tason. Hän haki U17 ja U19 -maajoukkueiden selviytymiselle Euroopan kärkimaiden joukkoon syytä juuri laadukkaasta seuratyöstä. Jollakin aikavälillä tämän pitäisi näkyä myös Helmareissa eli naisten maajoukkueessa. Huolenaiheitakin on. Niistä päävalmentaja mainitsi seurojen taustojen kapeuden, jatkuvasti kasvavat pelaajien kustannukset, kapean pelaajamateriaalin ja myös nuorten pelaajien hakeutumisen Yhdysvaltoihin, missä pelikausi on lyhyt ja pelaajan henkilökohtaisen kehityksen kaari joskus jopa laskeva.