Naisten ja B-tyttöjen kausi pakettiin päätösristeilyllä!

19.10.2015

Jo perinteeksi tullut risteily oli oiva kokonaisuus saattaa koko yhteisön kausi päätökseen. Pelaajat saivat nauttia vapaasta "hengailusta" ja paluumatkan virallisessa osuudessa koko kausi käytiin lävitse "viimeiseen dramaattiseen minuuttiin" asti.

Yhteisön kausihan on ollut normaalia pidempi. Alkoihan uuden yhteisön alkutahdit jo Elokuussa 2014, jolloin koko uutta yhteisöä aloitettiin suunnittelemaan, niin P-Iiroissa kuin FC Raumassakin. Hyvä henkiset keskustelut saivat myönteisen lopputuloksen ja seurat olivatkin valmiit saattamaan uuden yhteisön alulle. Olihan aikaansaatu lopputulos vain ja ainoastaan pelaajia palveleva.

Toiminta-ajatuksena meillä oli ja pitää olla edelleen luoda raumalaisella yhteistyöllä ja osaamisella raumanseutulaiseen nais- ja B-tyttö jalkapalloiluun kilpailullista kehittymistä ja sitä myötä menestystä pelatuissa sarjoissa. Tämän toiminta-ajatuksen voi nähdä toteutuneen hyvin, vaikka vajaa 50 henkilön yhteisöön mahtuu tietenkin eri-ikäisiä ja erilaisista lähtökohdista aloittavia. Kausi osoitti, että kaikki on mahdollista, kunhan vain seurat ja jokainen yhteisön jäsen tuo ja antaa oman tärkeän panoksen kokonaisuuteen.

B-tyttöjen osalta tavoite oli kehittymisessä ”raumanseutulaisen pelaajan kehittäminen ja sitä myötä menestyminen sarjassaan”. Kevään B-tyttöjen I-div päättyi kakkossijaan, josta joukkue sai syksyn sarjaan kaksi lähtöpistettä. Syksyn sarja alkoi kuitenkin hieman yskähdellen kahdella tasurilla, mutta loppukauden aikana tärkeä sarjapaikan säilyttäminen saatiin kuitenkin hyvissä ajoin saavutettua. Lopputuloksissa B-tytöt olivat kuudensia.

Syksyn sarjan aikana oli pelaajissa huomattavissa pientä väsymystä, toisella oli peliminuutteja paljon (painoihan osin naisten pelitkin kropassa), toisella taas koulun alkaminen näkyi ja olihan usealla ylioppilaskokeitakin, joihin tulee tietenkin keskittyä sen mukaisesti.

Mitä tulee B-tyttöjen kokonaisvaltaiseen kehittymiseen, niin useat pelaajat saivat peliminuutteja naisten ”kakkosessa” ja nuoremmissa pelaajissa näkyi mukavaa kehitystä, olihan koko yhteisön toimintapäivät kauden aikana laskentatavasta riippuen 201-210kpl! Kyllä siinä on jo kunnioitettava määrä mahdollisuuksia kehittyä.

Naisten joukkueen tavoitteeseen ”nousu I-div.” jäi harmittavan lähelle. Naisten ”kakkosen” sarjahan jo itsessään piti voittaa tai ainakin piti olla ”kakkosen” lohkojen paras kakkonen. Me voitimme kuitenkin oman lohkomme ja vastaan nousukarsintapeleihin saimme kokeneen naispelaajia kasvattavan seuran GBK:n Kokkolasta. Kaksi osaisen pelin juoni oli varmasti molemmilla joukkueilla selvä. Vierasmaali on tärkeä. Vieraissa pelatessamme meillä oli riittävästi hyviä maalintekomahdollisuuksia, mutta maali jäi saavuttamatta. Viimeisen kotipeliin pyrittiin valmistaumaan tietenkin niin hyvin kuin se oli mahdollista. Ikävästi kuitenkin pelin alun muutama virhe kostautui, josta GBK sai tärkeän vierasmaalin. Se mistä päävalmentajana olen todella ylpeä. Joukkue ei lopettanut uskoaan ja tehtäviään vaikka ”vuoren valloituksessa”, jouduttiin yhä jyrkempään mäen nousuun. Maali kerrallaan tultiin yhden maalin päähän tavoitteesta. Tehdessäni ”video klippejä” pelistä, niin viimeinen mahtava maalintekopaikka alkaa keskialueelta kellotaulun näyttäessä 89.54´ päättyen läpiajoon ja maalivahdin ohitukseenkin mutta …. oli kuin vuorikiipeilijä olisi juuri koskettamassa huipun viimekiveä, mutta jalka lipeää ponnistaessa lopulliseen sinettiin. Kilpaurheilu on joskus tällaista, suuria tunteita ja täynnä dramatiikkaa.

Tulevaisuuden näen raumanseutulaisella nais- ja tyttöjalkapallolla olevan hyvät kehitys mahdollisuudet. Onhan P-Iirot sitoutunut PTS:n mukaisesti strategiassaan edesauttamaan pelaajakehitystä niin, että v. 2021 naiset pelaavat liigassa! TÄHÄN ON EHTONA, ETTÄ VAIN JA AINOASTAAN YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ JA KAIKKI MAHDOLLISET VOIMAT VALJASTETTUNA TEHDÄÄN LUJASTI TÖITÄ, NIIN MOLEMMAT SEURAT, TOIMIJAT KUIN PELAAJATKIN.

Olen useasti aloituspalavereissa sanonut ja näyttänyt ”kehityksen ja matkan junaa”. Junaan astuttaessa seuraava ”pysäkki” on aina seuraavan kauden loppu, jolloin uusia ihmisiä astuu junaan sisään ja joitakin myös poistuukin. Juna kuitenkin matkaa kohti lopullista päämäärää, siitä pitää huolen tietenkin kumpikin seura tahollaan, niin P-Iirot kuin FC Raumakin.

Päävalmentajana kirjallinen sopimukseni umpeutuu ja olenkin tehnyt seuran kanssa suullisen toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen siitä, että jään tässä pysäkillä pois.

HALUAN TIETENKIN KIITTÄÄ PELAAJIA MENNEESTÄ, MUTTA ERITYISET KIITOKSET JOKAISELLE TOIMIJALLE. TÄMÄ ON OLLUT PARAS TOIMIJATIIMI, JOSSA OLEN OLLUT MUKANA!

HYVÄÄ TULEVAISUUTTA JOKAISELLE! JAKSAKAA HARJOITTELLA – VAIN SE TUO PALKINNON!

t. Masa