Naisille melkoinen myllytys Helsingissä

30.1.2022

Kuva: Kalevih17

Ykkösessä pelaava naisten joukkue aloitti lauantaina ottelunsa Suomen Cupissa Helsingissä HJK:n vieraana. Kotijoukkue näytti mikä on Kansallisen liigan kärjen ja ykkösen ero latomalla taululle 8–0 (3-0) numerot.

Iiroille tämä oli uusiutuneen joukkueen ensimmäinen varsinainen ottelu tällä kaudella, ja pahempaan paikkaan ei juuri olisi voinut joutua.

Kotijoukkue peluutti ykkösnyrkin pelaajiaan ja hallitsi ottelun kulkua melko totaalisesti, vieraitten keskittyessä lähinnä puolustamaan omalla alueellaan.

Ensimmäisellä jaksolla Klubi karkasi 3–0 johtoon, ja sinikeltaiset eivät pystyneet maalipaikkoja luomaan.

Toiselle jaksolle vieraat avasivat hieman peliään, tarkoituksenaan päästä myös itse pelaamaan pallollisena enemmän. Toisin kuitenkin kävi, sillä nyt HJK:lla oli enemmän tilaa pelata hyökkäysalueellaan ja se myös hyödynsi tämän viiden maalin muodossa.

Vaihdosta sisään toisella jaksolla tullut Ria Karjalainen oli Iirojen puolustukselle mahdoton pidettävä. Vahva ja röyhkeä hyökkääjä teki 14 minuutissa hattutempun, ja osoitti kyllä olevansa Kansallisen liigan eliittiä.

Klubi siis rokotti toisella jaksolla viisi kertaa, ja lopputulos oli tuo raumalaisittain surullinen 8–0. Iirot taisteli kyllä ja yritti parhaansa mukaan pysyä pelissä mukana, mutta vastus oli nyt vain liian kova.

Jos onnistujia haetaan, niin puolustuksessa Kaisa Saarenpää taisteli hyvin puolustussuuntaan, ja pystyi katkomaan monia kotijoukkueen hyökkäyksiä. Samoin toisella puolella puolustanut Hertta Pietilä taisteli uhrautuvasti loppuun asti.

Maalissa Loviisa Helminen teki useita hienoja torjuntoja, eikä tulosta voi millään muotoa hänen piikkiinsä laittaa. Kahdelle B-tytölle tämä oli debyyttiottelu, ja se varmasti tuli kovaan ja jännittävään paikkaan. Katarina Maikola toi paljon liikettä hyökkäykseen ja Oona Mäkilä pelasi hyvin puolustuksessa.

”Ei tuon jälkeen kauheasti voi selitellä, niin vahva Klubi oli. Henkilökohtainen taitotaso, pelitempo sekä taktinen osaaminen ja ymmärrys olivat todella kovaa luokkaa. Vaikka kuinka yritimme saada pallollista peliä aikaiseksi, niin se ei vaan onnistunut, koska HJK prässäsi kovaa ja yhtenäisesti kaikilla kentän alueilla”, kommentoi Iirojen päävalmentaja Iiro Koivula pelin jälkeen”.

”Toki se, että tämä oli joukkueelle ensimmäinen yhteinen peli, näkyi myös otteissa. Ei oltu valmiita vielä ihan näin kovaan ralliin. Onneksi joukkue osaa suhtautua realistisesti tähän tulokseen, eikä sitä jäädä märehtimään, vaan katse on jo tulevan viikon harjoittelussa ja lauantain paikallistaistossa TPS:a vastaan”, jatkoi Koivula.

Seuraava Suomen Cupin ottelu pelataan tulevana lauantaina 5.2 kello 13:00 Buena Vista Stadionilla, vastaan asettuu TPS.