Pitkäjänteinen työ alkaa kantaa hedelmää: C14- ja C15-pojat pääsivät ikäluokkiensa SM-lopputurnauksiin

29.9.2021

Kuva: Sami Kivistö

Pallo-Iirojen C14- ja C15-ikäiset pojat pääsivät kummatkin ikäluokkiensa SM-lopputurnauksiin. Saavutus on Pallo-Iiroille merkittävä sillä pojissa viimeisin ikäluokka on päässyt turnaukseen 15 vuotta sitten.

Pallo-Iirojen junioripäällikkö ja C14-poikien päävalmentaja Pasi Lehtonen näkee kaksi syytä oman ikäluokkansa taustalla pääsystä SM-lopputurnaukseen.

- Ensinnäkin on nostettava esiin hyvä seurayhteistyö, joka aloitetaan Pallo-Iiroissa jo F8-iässä. Yhteistyö seurat UPK, Laitilan Jyske, Lauttakylän Luja, FC Eurajoki, FC Rauma ja Euran Pallo ovat olleet vahvasti mukana meillä alusta lähtien. Tässä ikäluokassa varsinkin esimerkiksi LLujasta Huittista on kolme pelaajaa sekä Eurajoelta ja EuPa:sta yksi pelaaja mukana lopputurnauksessa. FC Raumasta on kolme pelaajaa mukana, joten aika tarkkaan puolet pelaajista on tullut yhteistyöseuroista lopputurnausjoukkueeseen. Se on todella tärkeä yhteistyö Pallo-Iiroille, Pasi Lehtonen linjaa.

- Toiseksi tässä on taustalla pitkäjänteinen työ. Reilu kymmenen vuotta sitten teimme isoja muutoksia pelaajakehitykseen ja rupesimme panostamaan enemmän harjoitusten määriin ja laatuun sekä valmentajien koulutuksiin. Pitkäjänteinen hyvä työ konkretisoituu nyt hyvänä tuloksena kun joukkueet alkavat menestymään.

- Tietenkin se tässä on myös tärkeää, että se tulee näkymään edustusjoukkueessa muutaman vuoden päästä kun joukkueessa on lisää hyviä omia nuoria, Lehtonen lisää.

Johan Suomisen neljä kautta kestänyt menestyksekäs projekti vuonna 2006 syntyneiden kanssa tulee päätökseensä hienolla tavalla

Vuonna 2017 loppusyksystä valmentaja Johan Suominen hyppäsi vuonna 2006 syntyneiden peräsimeen. Tuon kauden päätteeksi joukkue nousi korkeimmalle sarjatasolle Etelä-Länsiliigaan. Siitä asti joukkue on myös ikäluokkansa korkeimmalla sarjatasolla pelannut.

Ikäluokalla on ollut useampi peliryhmä, joista ykkösryhmä on pelannut Etelä-Länsiliigaa ja muut alempia sarjatasoja.

- Aika paljon ovat tulokset muuttuneet matkan varrella. Tämä peli, joka nyt varmisti meidän SM-sarjalopputurnaus paikan (Pallo-Iirot - FC Jazz 1-0 27.9.2021) oli meidän neljäs perättäinen voitto ja neljäs perättäinen nollapeli. Silloin kun nousimme tälle sarjatasolle, niin kärsimme aika raskaita tappioita. Muun muassa useampi yli kymmenen maalin tappio.

- Muistan kun hävisimme Ilveksen vieraana, olisiko peli päättynyt 14-0, niin istuin pelin jälkeen pallon päällä. Apuvalmentaja sanoi, että pitää varoa ettei luikahda sisään, Suominen naurahtaa.

- Nyt etenkin puolustuspelaamisemme on kehittynyt huomattavasti kaikilla pelaajilla. Peli ei ole enää pelkästään maalien ja hienojen suoritusten yrittämistä, tietynlaista egosentrisyyttä, vaan se on joukkuepeliä ja joukkue on kasvanut työntekoon joka saralla. Töitä tehdään kentällä peleissä voiton eteen, töitä aamuharjoittelun muodossa ja töitä tehdään omalla ajalla harjoitellen. Joukkue on kasvanut voittamiseen ja työntekemiseen ihan huomattavasti.

Tavoite SM-lopputurnauksessa on selkeä.

- Tavoitteena on voittaa turnaus. Vaikka se ei ole kovin realistinen tavoite, koska Suomessa on muutama meitä selkeästi parempi joukkue ja useampi jonkun verran parempi joukkue, mutta mun mielestä olisi outoa laittaa tavoitteeksi olla vaikka TOP 10:ssa, koska mun mielestä tavoitteen tehtävä on ohjata työntekoa. Me haluamme tehdä sitä työtä niin hyvin, että voimme voittaa mestaruuden ja olisi hassua tehdä jotain muuta kuin hakea sitä voittoa. Oli se sitten kuinka epätodennäköistä tahansa.

Johan Suomisen kohdalla neljän vuoden mittainen projekti vuonna 2006 syntyneiden kanssa tulee ainakin tällä haavaa päätökseensä. Toisaalta myös joukkue tulee muutenkin osaksi B-junioreita ja saattaa osa pelaajista mennä jopa edustuksen mukaan.

- Olen aloittanut tänä syksynä luokanopettajana ja sen yhdistäminen vastuuvalmentamiseen aloittavalle opettajalle ei ole kovin fiksu idea. Ainakin tämä vuosi otetaan hieman rauhallisemmin, mutta varmasti jollain tavalla olen mukana Pallo-Iirojen valmennuksessa. B-juniorien vastuuvalmentajaksi siirtymistä tämän ikäluokan kanssa en kuitenkaan pitänyt realistisena yhdistettynä päivätyöhöni.

Molempien joukkueiden edesottamuksia SM-lopputurnauksissa voit seurata muun muassa joukkueiden omilta Instagram-tileiltä.

Pallo-Iirot 07

Pallo-IIrot 06

Tai turnauksen omilta sivuilta.

C14-poikien turnaus tänään

C15-poikien myöhemmin lokakuussa