Vuoristoradasta jäi käteen paha mieli

24.9.2021

Pallo-Iirojen ja ÅIFK välinen ottelu Buena Vista stadionilla tarjosi kaikki draaman kaaret ja vähän päälle. Lopulta kotijoukkue joutui pettymään ja koki ison takaiskun ajatellen nousutaistoa.

ÅIFK tuli peliin ennakkoluulottomasti ja oli parempi joukkue kentällä ensimmäisen 20 minuutin ajan. Heti ensimmäisillä minuuteilla paineettomasti pelanneet turkulaiset näyttivät mitä Pallo-Iiroilla oli edessään.

Kuuden minuutin kohdalla pitkänhuiskea hyökkääjä Elias Untamala realisoi paineen kotijoukkueen alueella. ÅIFK sai pelivälineen haltuunsa ja Untamala leikkasi keskelle laukoen pallon ohi Henri Saarisen.

Pallo-Iiroilla oli kuitenkin muistissa kauden aikana koetut tappioasemat ja kuinka kärsivällisellä pelillä oli aikaisemminkin nousu vastustajan ohi. Pikkuhiljaa puoliajan edetessä Iirot sai paremmin kiinni pelistä ja käänsi paineen ÅIFK:n alueelle. Muutamaa hyvää nousua lukuunottamatta aivan parhaimmille maalipaikoille ei ollut asiaa.

Tauolla valmennusjohto teki muutoksia ja vaihtoi loukkaantumisen jälkeen kentälle palanneen Aaro Salosen ja nuoren hyökkääjän Sulo Ketolan pois. Tilalle tulivat Topias Silvennoinen sekä kokenut Miika Pertola.

ÅIFK:n mustahetki vaihtuu riemuun

Toisen puoliajan alkuun Pallo-Iirot vaihtoi vielä lisää tulivoimaa kentälle kun Aake Rapalan korvasi Jussi Aalto. Silvennoinen, Pertola ja Aalto toivat lisää energiaa ja oivallusta Pallo-Iirojen hyökkäyspelaamiseen ja pelin suunta kääntyi pitkälti vierailijoiden puolelle.

Reilun tunnin kohdalla alkoi tapahtua. Ensin Jussi Aalto ampui kauniin ja kovan vedon ohi ÅIFK-vahdin ja tästä minuutin kuluttua Markus Babb syötti Aallon tällä kertaa antaen pallon mennä jalkojen välistä takaa juokseelle Topias Silvennoiselle, joka laukoi kotiyleisön riemuksi pallon samaan nurkkaan.

Toiveet upeasta noususta ohi ÅIFK:n toistamiseen leijuivat stadionin yllä kunnes ÅIFK-valmennus teki omat peliliikkeensä. Kentälle tullut Arman Palani ehti olla pari minuuttia kentällä kun hänelle pelattiin hieno pallo linjojen taakse. Palani otti pelivälineen ilmassa haltuun ja laukoi kotijoukkueen maalien tavoin hienosti pallon ohi Saarisen maalin alanurkkaan.

Pallo-Iiroille tasapeli ei ollut toivottu tulos, mutta lisämaaleista vastasi lopulta ÅIFK kun niin ikään kentälle lopussa vaihdettu Victor Djibalene synkensi raumalaisten nousuhaaveita tekemällä ottelun voittomaalin ja loppulukemiksi 2-3.

Kokenut Miika Pertola oli pettynyt ottelun jälkeen.

- Harmittaa. Ei kauheasti ollut onnistujia kentällä tänään. Saimme hyvän vaiheen toisen puoliajan alkupuolella ja menimme tappioasemasta ohi, mutta emme osanneet pelata tota loppua. Tosi harmillista. Tällaista se näköjään aina välillä on.

- Ehkä käsittelemme tämän huomenna harjoituksissa. Sitten pitää unohtaa ja lähteä keskittymään seuraavaan peliin. Enemmän rentoutta ja rauhallisempaa pelaamista, nyt oli aika hätäistä pelaamista. Nämä ovat kovempia pelejä nyt ja kovempi tempo. Meidän pitää kiristää tahtia. Tämä ei nyt riitä, Pertola päätti.

Pallo-Iirot pelaa seuraavaksi ensi viikon lauantaina VG-62:n vieraana.