Pallo-Iirojen toiminnan yhteiskunnallinen arvo on 9,26M€, mutta mikä merkitys seuralla on raumalaisille?

20.9.2021

Euroopan jalkapalloliitto (UEFA) yhteistyössä Suomen Palloliiton kanssa toteuttaa UEFA SROI – mallinnuksen suomalaisista jalkapalloseuroista, jotka ovat mukana Palloliiton laatujärjestelmässä.

UEFA SROI (Social Return On Investment) – mallinnus on työkalu, jolla mitataan jalkapalloon sijoitetun pääoman sosiaalista tuottoa. Työkalun kehittämisessä UEFA on käyttänyt useita asiantuntijoita mm. Maailman Terveysjärjestö (WHO), Euroopan Unioni (EU) sekä useampi eurooppalainen yliopisto.

Eri maiden yhteiskunnalliset erot on myös huomioitu mallinnuksessa ja Suomesta yhteistyötahoina on ollut mm. Kilpailu- ja huippu-urheilun tutkimuslaitos (KIHU) ja Terveyden ja hyvinvoinninlaitos (THL).

Pallo-Iirot on merkittävä liikuttaja ja raumalaisen identiteetin rakentaja

Rauman kaupungin sivistyksen toimialajohtaja Soile Strander näkee, että Pallo-Iiroilla on suuri merkitys Rauman kaupungille, mutta erityisesti raumalaisille.

- Jos ajattelee seuran toimintaa, niin se ulottuu ikäryhmästä toiselle. Pallo-Iiroilla on toimintaa, johon hyvin pienet lapset voivat osallistua ja kasvaa toiminnan mukana. On Iirolandiaa ja hienot Mini-Iirolandiat, on Nappulaliigaa ja junioritoimintaa, joka on huikean laajaa. Pallo-Iirot on Rauman suurin liikuttaja seuratoimijoista.

- Tottakai on myös edustusjoukkueet, mutta toiminta ei pysähdy siihen, vaan jatkuu edelleen aikuisväestöön ja ikäihmisiin. Tavallaan Pallo-Iirojen toiminta kattaa kaikki raumalaiset pienestä lapset ikäihmisiin.

Katso YouTube-kanavaltamme Soile Stranderin arvio siitä mikä merkitys Pallo-Iiroilla on raumalaisille ja raumalaisten identiteetin rakentumiseen.

Pallo-Iirojen toiminnan tuottama arvo yhteiskunnalle on yhteensä 9,26 miljoonaa euroa

Mallinnuksessa hyödyt on jaoteltu kolmeen kategoriaan: terveydelliset hyödyt, sosiaaliset hyödyt ja taloudelliset hyödyt. Pallo-Iirot tuottaa säästöjä terveydenhuollolle 4,79M€, säästöjä sosiaalimenoissa 1,782M€ ja toiminnan suorat taloudelliset vaikutukset ovat 2,683M€.

Pallo-Iirojen toiminnanjohtaja Janne Koivisto on syystäkin ylpeä seuran toiminnasta.

- UEFA SROI:n lukema Pallo-Iirojen osalta on erittäin vaikuttava ja pohjautuu pitkälti siihen, että meillä on paljon erilaisia toimintamuotoja, jotka osaltaan näkevät luvussa. Kyse ei ole pelkästään pelaajamäärästä, vaikka erityisen ylpeä olen siitä, että seuran säännöllisessä toiminnassa on mukana melkein 1600 henkilöä. Juniorijoukkueiden toiminnassa on melko tarkkaan puolet tuosta luvusta ja tämän lisäksi meillä on Nappulaliigaa, Iirolandiaa, kerhotoimintaa ja myös aikuisliikuntaryhmiä, jotka toivottavasti vielä kasvavat tulevaisuudessa. Tavoitteemme on osaltaan auttaa raumalaisia oppimaan liikunnallinen elämäntapa ja sitä kautta saavuttaa hyvinvointia omaan elämäänsä.

- Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös se, että vapaaehtoistoimijoiden osuus luvusta on tasan miljoona euroa. Ilman laajaa toimijajoukkoamme emme pystyisi mitenkään pyörittämään näin laajaa toimintaa. Ja kuten luvusta voi päätellä, niin emme myöskään pystyisi tuota lukua kattamaan esimerkiksi ostopalveluna. Jokainen P-Iirojen toimija on ansainnut kiitoksen ja toivottavasti mahdollisimman moni näkee tälläkin mallinnuksella oman toiminnan vaikuttavuuden ja arvon.