Kolmosen kärkitaistossa jaossa lähtöasetelmia jatkosarjaan

31.8.2021

Alkusarjan viimeisessä ottelussa Pallo-Iirot kohtaa Maskun Palloseuran. Ottelu on tärkeä, sillä jaossa on tärkeitä asetelmia jatkosarjaa ajatellen. Pallo-Iirot on neljä pistettä jäljessä sarjakärkeä FC Ålandia, joka kohtaa alkusarjan viimeisessä ottelussaan FC TPS U23:n.

Katsauksen peliviikkoon voit katsoa YouTube-kanavalta tai InstaTV:sta. Sieltä kattavampi ennakko otteluun.

- -

Masku tippui Pallo-Iirojen kanssa samana vuonna 2015 Kolmoseen ja seura on kuulunut joka vuosi tuon jälkeen Kolmosen kärkiseuroihin, mutta nousuun asti joukkueella ei ole aivan riittänyt. Pallo-Iirot taas nousi 2018 Kakkoseen, mutta vuonna 2020 tie toi takaisin Kolmoseen.

Nyt edessä on kauden viimeinen alkusarjan ottelu, jonka jälkeen pelataan viisi jatkosarjan peliä. Yläsarjassa kolme ensimmäistä pelaa kolme ottelua kotikentällä ja kaksi vieraissa. Tähän porukkaan haluaa niin Pallo-Iirot kuin raumalaisia sarjataulukossa kolme pistettä perässä oleva Masku. Sarjaa johtaa FC Åland, jolla neljän pisteen kaula Pallo-Iiroihin. FC Åland kohtaa alkusarjan viimeisessä ottelussa viikonloppuna sarjakolmosen FC TPS U23:n.

Maskun joukkueesta löytyy raumalaiselle futiskansalle tuttuja pelaajia. Pallo-Iirot kasvatti Roope Virtanen viilettää Maskun laidalla. Lisäksi Iirojenkin kanssa muutama vuosi sitten harjoitellut Niclas Forss on tehnyt tuhojaan kärjessä. Brentfordissa Valioliigassa pelaavan Marcus Forssin veli on tehnyt yhdeksässä ottelussa seitsemän maalia. Forssia on hyvin säestänyt niin ikään seitsemän maalia tehnyt Henri Hujala.

Masku on viimeisen viiden ottelun aikana hävinnyt kaksi, pelannut tasan ja voittanut kaksi. Hieman yllättäen sarjajumbo JyTy voitti maskulaiset 2-0 lukemin. Toisaalta Masku on myös osallistunut Region’s Cupiin, joka on pitänyt pelitahdin tiiviinä.

Pallo-Iirot taas lähtee otteluun saman aikaikkunan alla kolme voittoa ja kaksi tasapeliä. Jos jotain moitittavaa keltapaitojen otteissa on ollut, niin tehokkuus. Raumalaiset luovat riittävästi maalipaikkoja, mutta pallo voisi löytää useammin tiensä maaliin suhteessa maalipaikkoihin.

Pallo-Iiroilta on sivussa ottelusta loukkaantuneet maalivahti Miko Lainio, Leevi Haromo, Markus Babb sekä armeijassa oleva Topias Silvennoinen. Aleksi Leppänen loukkaantui ÅIFK-ottelussa eikä ole myöskään käytettävissä.

ÅIFK-pelissä joukkueen mukaan armeijan vuoksi ensimmäistä kertaa päässyt laituri Arttu Virtanen on myös mukana.

"Masku on ehdottomasti yksi lohkon kovimmista joukkueista"

Pallo-Iirojen päävalmentaja Kimmo Hörkkö näkee, että Maskun on sarjan kovimpia joukkueita, jolla on myös laadukkaita yksilöitä joukossaan.

- Masku on ehdottomasti yksi lohkon kovimmista joukkueista. Masku on tiivis ja kollektiivisesti töitä tekevä joukkue. He pitävät pakan tiiviinä ja joukkueessa on hyviä yksilöitä, jotka pystyvät tekemään tulosta ylöspäin. Kyllä on taas kova peli ehdottomasti tulossa.

Jatkosarjassa Pallo-Iirojen pelit määräytyvät sijoituksen mukaan. Varmaa on, että FC Åland lähtee piikkipaikalta jatkosarjaan. Pallo-Iirot taas varmistaisi voitolla sijan 2. Kolme ensimmäistä joukkuetta saavat pelattavakseen kolme kotiottelu ja kaksi vierasottelua. Lohkon kakkonen taas kohtaa lohkoykkösen FC Ålandin vieraskentälle. Pallo-Iirot on jo kertaalleen saarelle matkannut.

- Jos sarja olisi loppunut tähän alkusarjana, niin lyhyeksi kausi olisi jäänyt. Toisaalta sitten kaksinkertaisella sarjalla pelit olisivat menneet aika pitkälle. Varmaan jokin välimalli piti keksiä ja tämä on nyt sellainen. Pelin henki ja kaavio oli jo aikoja sitten tehty selväksi, että lohkon ykkönen kohtaa kakkosen kotonaan, joten ei siinä valittamisen varaa ole. Toivottavasti sinne lähdemme ja olemme sarjassa toisina ja myös se, että peleissä on silloin vielä panosta kun käsittääkseni tuo peli on jatkosarjan viimeinen.

Tervetuloa Buena Vista stadionille jännittämään alkusarjan viimeistä ottelua!