”Jos katsoo pelin kokonaiskuvaa ja hallintaa niin ihan oikeutettu tulos. Jos katsoo maalipaikkojen määrää niin ehkä meni väärin”

20.8.2021

Pallo-Iirojen ja FC Interin reservijoukkueen kohtaamisesta ennakoitiin kahden palloa pitävän joukkueen taistoksi. Pelissä FC Inter2 aloitti vahvasti, mutta pelin edetessä Pallo-Iirot alkoi kääntämään ottelua itselleen. Lopulta tasapelistä jäi 253-päiselle yleisölle ehkä kitkerä maku.

Ensimmäiset 20 minuuttia ottelusta FC Inter liikutti palloa sekä miehiä hyvin Buena Vista stadionilla. Vastustajan hyvä liike ja korkea prässi vaikeutti Pallo-Iirojen pelaamista.

Iirot taas pääsi hyökkäämään hyvistä katkoista ja muutamaan otteseen raumalaiset saivat hyviä vastahyökkäyksiä laitojen kautta. FC Interin paras maalipaikka syntyi hyvän prässin seurauksena, joka pakotti Iirojen tekemään pelinavaamisessa virheen.

Tämän seurauksena syntyi läpiajo, jonka Sakari Korri hoiti maalillaan erinomaisesti. Vierailijat hätyyttivät pariin otteeseen kotijoukkueen maalia, mutta vedot tulivat melko pienistä kulmista.

Pallo-Iirot siirtyi puoliajalle johtoasemassa. Aleksi Leppänen sai Juho Torkkelin syötön ja haltuun ottaessaan ohitti taitavasti FC Interin puolustajan. Läpiajosta Leppänen ei erehtynyt ja pallo upposi varmasti ohi FC Inter-vahti Virkin.

- Vastustaja oli ennakoidun hyvä pallon kanssa ja joukkueessa oli nuoria urheilullisia kavereita. Kyllä me siinä ensimmäiset 20 minuuttia jäimme liikkeessä jälkeen emmekä puolustaessa löytäneet eväitä ottaa heiltä hyökkäyksen käynnistämistä pois, päävalmentaja Kimmo Hörkkö pohti ottelun heti päätyttyä.

- Mitä pidemmälle peli ja ensimmäinen puoliaika kului, niin sitä paremmin hoidimme puolustamisen. Mun mielestä kokonaisuudessaan pallollinen pelaaminen oli OK ensimmäisellä puoliajalla, vaikka teimmekin liikaa virheitä. Kokoajan saimme kuitenkin jotain rakennettua varsinkin laidoilta.

- Tasainen puoliaika, jossa pääsimme johtoasemassa tauolle. Toiselle jaksolle teimme muutoksia prässiin ja selkeytimme pelaamista. Meillä ei ollut suurta tarvetta prässätä ylhäältä. Huolehdimme, että muoto on tiivis ja se toteutui kiitettävästi. Jätkät teki nöyrästi töitä.

Vastustaja tasoitti harmittavalla tavalla

Toiselle puoliajalle Pallo-Iirot tiivisti peliään ja sai pidettyä FC Interin poissa hyviltä maalipaikoilta. Raumalaisten harmiksi ottelun 71 minuutilla tasoitus syntyi hieman halvalla tavalla.

Sivurajan tuntumasta keskitykseksi tarkoitettu pallo leijaili ohi Sakari Korrin maalin takanurkkaan. Iirot ei maalista kuitenkaan masentunut ja aivan ottelun lopussa pallo kävi muutaman kerran maaliviivalla ja vielä viimeisellä sekunnilla pallo sudittiin parista metristä ohi.

Se jätti varmasti Buena Vista stadionille saapuneille Iirot-sydämille katkeran maun suuhun.

- Jos katsoo sellaista ottelun kokonaiskuvaa ja pelinhallintaa niin voisi sanoa, että ihan oikeutettu lopputulos. Jos katsoo maalipaikkojen määrää, niin sitten meni ehkä väärin. Kyllä meillä niitä varsinkin ottelun loppupuolella oli. Pari kertaa maaliviivalla ja vielä viimeisellä sekunnilla suditaan parista kolmesta metristä ohi.

- Se tässä eniten harmittaa, että tuollaisia maaleja tulee omiin. Me teemme helkkarin paljon töitä maalien eteen ja puolustetaan pääsääntöisesti peleissä hyvin, vaikka prässi ei tänään parasta mahdollista ollutkaan. Maalipaikkoja vastustajille tulee tottakai jokaisessa pelissä, mutta tuollaiset maalit jotka esimerkiksi tarkoitettu keskityspalloiksi ja oppoavat sisään. Kun muistaa millainen maali VG-62-pelissä päästettiin ja FC Ålandia vastaan niin näitä vähiä hiuksia pitää entisestään rapsuttaa pois miettiessä miten tuollaisia maaleja vastaan voi harjoitella, Hörkkö mietiskeli.

Pallo-Iirojen pelit jatkuvat ensi viikolla ÅIFK:n vieraana perjantaina ja perussarjan viimeinen kotiottelu Maskua sitä seuraavana keskiviikkona.