Naisten kärsivällisyys palkittiin TuWe:a vastaan

13.8.2021

Naisten joukkue jatkoi torstaina ykkösen taivaltaan kotiottelulla Turun Weikkoja vastaan. Kotijoukkue oli parempi toisen jakson maaleillaan ja otti kolme pistettä 4-0 (4-0) lukemin.

Ottelun lähtökohdat olivat raumalaisten kannalta "vaaralliset", sillä TuWe on sarjassa viimeisenä ja putoaminen kakkoseen on vain sinettiä vailla.

Iirot lähti peliin kuitenkin nöyränä ja oikealla asenteella. Ensimmäinen jakso olikin suhteellisen tasainen, vaikka kotijoukkue pallollista peliä hallitsikin. Jakson loppua kohden alkoi tasoero tulla näkyviin ja sinikeltaiset loivat useita maalipaikkoja, niissä kuitenkaan onnistumatta. Tauolle mentiin maalittomassa tasatilanteessa.

Toiselle jaksolle tultaessa Iirojen teema oli kärsivällisyys. Turkulaiset väsyivät pelin edetessä ja joutuivat puolustamaan syvällä omalla alueellaan. Näin oli vain ajan kysymys milloin sinikeltaisten maalihanat aukeavat.

TuWe ei pystynyt toisella jaksolla kuin iskemään nopeilla pitkillä palloilla kohti ainutta ylempänä olevaa kärkeään. Nämä tilanteet raumalaisten puolustus Laura Ketolan ja Elli Lammisen johdolla hoiteli tyylikkäästi.

Ensimmäinen maali syntyi Iirojen vapaapotkusta noin 20 metristä. Jessica Kannoston kova laukaus muutti hieman suuntaa vastustajasta ja painui verkon perukoille.

Seuraava tapahtuma ottelussa olikin sitten valitettava. Kapteeni Kannosto sai kaksinkamppailutilanteessa kovan tällin kun 65 minuuttia oli peliä käyty. Jonkun ajan kuluttua paikalle saapui ambulanssikyyti ja pelaaja saatiin asianmukaiseen hoitoon.

Sitten ottelussa seurasi hieman rikkonaisempi vaihe, mutta 77. minuutilla Jasmin Ylikraka siirsi raumalaiset turvallisempaan 2-0 johtoon. Viimeisen kymmenen minuutin aikana nähtiin sitten puoliajalla kentälle tulleen nuoren Wilma Aholan näytös.

Tuloksena oli kaksi maalia, jotka syntyivät 82. ja 90+1. minuuteilla. Varsinkin jälkimmäinen oli hieno esitys nuoren kärkipelaajan taidoista. 4-0 luvut jäivät ottelun loppunumeroiksi, ja voitto nosti Iirot jälleen hetkeksi sarjakärkeen. Joukkueilla on kuitenkin otteluita pelattuna niin eri määrät, että taulukko muuttaa muotoaan koko ajan.

"Pelin tärkein teema oli nostaa tasoa kaksinkamppailu- ja puolustuspelaamisessa. Niin asenteen kuin tilannekovuudenkin suhteen. Siinä onnistuttiin varsin hyvin, nolla pysyi omissa ja tällä kertaa kaksinkamppailuja ja kakkospalloja voitettiin selkeästi vastustajaa enemmän. Muutenkin tasoero näkyi pelillisesti, niinkuin pitikin", kommentoi Iirojen päävalmentaja Iiro Koivula.

"Pallollinen peli oli jälleen hyvää, hetkellisiä notkahduksia lukuunottamatta. Wilma Aholan esitys toisella jaksolla oli tosi vakuuttava ja kaksi maalia siitä palkintona. Ikävää oli kapteeni Kannoston loukkaantuminen, ja toivotaan ettei Jaskalle käynyt mitään pahempaa", jatkoi Koivula.

Seuraavaksi Iirot matkustaa Ouluun HauPan vieraaksi. Ottelu pelataan lauantaina 21.8 klo:14:00 Haukiputaalla.