Naiset vahvistivat asemiaan sarjakärjessä

4.7.2021

Lauantaina pelattiin Buena Vista Stadionilla naisten ykkösen kärkikamppailu Pallo-Iirojen ja VJS:n kesken. Pisteet jäivät Äijänsuolle 5-2 (4-2) tuloksella.

Maalirikas ensimmäinen jakso alkoi tasaisena. Molemmat joukkueet tunnustelivat tilannetta alkuminuutit. Sitten kotijoukkue sai luotua muutamia vaarallisia hyökkäyksiä, joista yksi päättyi maaliin.

Jasmin Ylikrakan röyhkeät nousut laidalla olivat myrkkyä vastustajalle ja 10 minuutin kohdalla yksi niistä päättyi maaliin. Vain kuusi minuuttia kului tästä, kun sama kuvio toistui ja Ylikraka teki tilanteeksi jo 2-0.

Ottelu jatkui melko tasaisena, molemmilla oli vaarallisia hyökkäyksiä. Iirojen puolustuksessa sattui pieni nukahdus 26. minuutill ja Hilppa Tuomainen pääsi kaventamaan numeroiksi 2-1.

Seuraavaksi verkko heilui taas vieraiden maalissa. Eveliina Hannulan hyvä nousu VJS:n boxiin aiheutti rikkeen , josta tuomittiin sinikeltaisille rankkari. Totuttuun tapaan paikalle asteli kapteeni Jessica Kannosto, joka laukoi pallon varmasti maaliin, ja tilanteeksi 3-1.

Maalitehtailu jatkui kuitenkin jo minuutin päästä, kun Kaisa Mäki kavensi tilanteeksi 3-2. Jassu Ylikraka kruunasi hattutemppunsa 45+1 minuutilla ja teki taukonumeroiksi 4-2. Vauhdikas ja viihdyttävä ensimmäinen jakso päättyi pian maalin jälkeen.

Toinen jakso alkoi vieraiden hienoisella painostuksella, mutta pelin kulku tasaantui taas kun jakso eteni. VJS pääsi toisella jaksolla muutamille hyvillekin paikoille, mutta läpi ottelun hienosti pelannut Iirojen maalivahti Kiira Kaivola esitti jälleen parastaan, ollen itse varmuus.

Sitten 57 minuutin kohdalla päästettiin perjantaina B-tytöissä 90 minuuttia uurastanut Anni Hakasalo irti. Aikaa kului kaksi minuuttia ja Hakasalo toimitti pallon VJS- maaliin, sekä numeroiksi 5-2.

Ottelun viimeinen puolituntinen pelattiin Iirojen enemmänkin puolustaessa johtoaan ja vieraitten pitäessä palloa. Iirot kuitenkin puolusti tiiviinä ja pyrki iskemään vastaan pallonriistoista. Melko tehokkaasti vantaalaiset saatiin pidettyä poissa vaara- alueilta.

Saara Laaksonen topparina varmisti tilanteita hienosti linjan alapuolella, estäen monen vaarallisen tilanteen synnyn ennakoinnillaan. Toisena topparina pelasi hienosti, myös perjantaina 90 minuuttia pelannut B-tyttö, Maija Karta. Nuoresta iästään huolimatta hän katkoi ja voitti kaksinkamppailuja hyvällä menestyksellä.

Suurta hätää ei kotijoukkueella ollut missään vaiheessa, ja ottelu päättyi 5-2 numeroihin.

"Oli kerta kaikkiaan vakuuttava esitys. Olen todella ylpeä jokaisesta pelaajasta, joka tänään kentällä oli. Meillä on tällä hetkelllä joukkueessa sellainen vaihe menossa, että kun tuo flow- tila saadaan päälle, niin hyviä asioita vaan tapahtuu, ja paljon. Jokainen pelaaja on sitoutunut pelitapaamme ja hoitaa nöyrästi tehtävänsä. Kun siihen lisätään iso määrä positiivista energiaa sekä valtava halu voittaa, niin lopputulos on tämä", kommentoi Iirojen päävalmentaja Iiro Koivula.

"Meillä ei ollut hätää eikä paniikkia missään vaiheessa. Pystyimme hyvin pitämään vastustajan poissa vaarallisilta sektoreilta, ja ne kerrat kun vantaalaiset paikoille pääsivät niin puolustus Kiiran johdolla hoiti ne hienosti. Taas jatketaan eteenpäin peli kerrallaan, ei tässä sen kummempaa ole", jatkoi Koivula.

Seuraava ottelu pelataan jälleen kotikentällä:

La 10.7 klo 13:00 Pallo-Iirot - RoPS Buena Vista stadion