"Odotettavissa on lämmin ja fyysinen kamppailu - pitää olla varautunut kaikkeen"

1.7.2021

Pallo-Iirojen vastustajat kauden 2021 Kolmosessa eivät ainakaan helpotu kun kovan FC TPS avauspelin jälkeen joukkue matkustaa Ahvenanmaalle yhden sarjan ennakkosuosikeista FC Ålandin vieraaksi.

Pallo-Iirot jäi hieman kaksijakoisiin tunnelmiin kauden avausottelun jälkeen. Toisaalta tarjolla olisi ollut paremmalla viimeistelyllä kolmekin pistettä, mutta vierasjoukkueella oli myös paikka jättää raumalaiset kokonaan ilman pisteitä.

Lopulta pistejako oli varmasti molempia tyydyttävä lopputulos. Pelillisesti jäi kuitenkin vielä parannettavaa kohti lauantain ottelua.

- Meille jäi petrattavaa avauspelistä. Kohtuullinen startti ja kauden avauspelissä on aina ekstralautausta. Kyllä sen aistii pelaajista, että nyt lähdetään parantamaan. Varsinkin omaa pallollista pelaamista lähdemme parantamaan, päävalmentaja Kimmo Hörkkö linjaa.

FC Åland on tullut raumalaisille tutuksi Kolmosen kausilta 2017 ja 2018. Ensimmäisellä kaudella Pallo-Iirot hävisi Ahvenmaalla 4-1 lukemin, mutta voitti kotiottelunsa. Nousukaudella 2018 Pallo-Iirot voitti molemmat kohtaamiset. Etenkin 2-1 voittoon päätynyt vierasottelu oli tunnepitoinen ja kova fyysinen vääntö, jossa pelattiin jopa 10 minuuttia lisäaikaa.

Hieman yllättäen kuitenkin FC Åland hävisi kauden ensimmäisen pelinsä Naantalissa 4-1 lukemin.

- Varmasti yksi haastavimmista vieraspaikoista pelata. Sieltä ei koskaan pisteet helpolla lähde mukaan. Varmasti tulee sisuuntuneempi joukkue vastaan heidän hävittyä VG-62:lle kauden avausottelussaan, mutta veikkaisin että jonkun verran nähdään muutoksia myös ringissä. He menevät usein aika pienellä kokoonpanolla vierasotteluihin, Hörkkö muistuttaa.

FC Ålandin otteita käytiin myös katsomassa Naantalissa. Mitään mullistavaa ei reissulta kotiin jäänyt tuotavaksi.

- Ei sinällään mitään poikkeavaa siihen verrattuna minkälaiset ne muistikuvat Ålandin pelaamisesta ovat. Se on kovaa töitä tekevä joukkue. Fyysinen ja isokokoinen jengi.

Topias Silvennoinen on menossa jahtaamaan unelmiaan lennostoon heti FC Åland-pelin jälkeen

Yksi pelillisesti lyhyeksi jääneen harjoituskauden onnistujista on laidallaan väsymättömästi töitä tehnyt Topias Silvennoinen. Itsensä todella kovaan fyysiseen kuntoon harjoitellut Silvennoinen varoittelee, että saarella kaikkeen pitää varautua.

- Näitä Ahvenanmaan reissuja on nyt tullut junnuissa ja edustuksessa tehtyä ja aina siellä on odotettavissa todella fyysinen ja lämmin peli. Ei oikein tiedä millaisella kokoonpanolla FC Åland peliin lähtee, joten pitää olla varautunut ihan kaikkeen. Kuten tähän 10 minuutin lisäaikaan vuonna 2018.

Joukkueen ja omiin otteisiin Silvennoinen on tyytyväinen. Varauksin.

- Kyllä ihan tyytyväinen pitää olla kun taukoa oli peleistä ja vähän loukkaantumisiakin. Omalta osalta TOVE-peli meni ehkä kaikkein parhaiten kun pääsin vasemmalla laidalla pelaamaan, joka tuntuu kaikkein omimmalta paikalta. Kauden avauksessa oli ehkä vähän jännitystä ilmassa ja tuli multa kuten koko joukkueelta vähän hätäisiäkin ratkaisuja. Vähän jäi tasuri kaivelemaan, mutta olisi voinut huonomminkin käydä.

- Puolustuspelaamiseen olen tyytyväinen. Meidän pitää olla tehokkaampia maalipaikoissamme ja saada pidempiä syöttöketjuja liikuttaen palloa nopeammin.

Topias Silvennoinen kävi jo kertaalleen asepalveluksensa yhtä päivää vaille, jotta voisi hakea uudelleen lennostoon. Nyt mies sinne pääsi ja pääsee jahtaamaan unelmaansa. Palvelukseen "Toppe" astuu FC Åland-pelin jälkeen ja vielä on epäselvää miten armeijasta laituri joukkueen mukaan enää irtautuu.

- Lentäminen on aina ollut unelmana. Jos hävittäjälentäjäksi haluaa, niin pitää käydä Tikkakoskella armeija ja siitä sitten eteenpäin jos pääsee.

Pallo-Iiroilta sivussa on varmuudella loukkaantuneet Jussi Aalto ja Konsta Siivonen sekä armeijassa oleva Arttu Virtanen.

Päävalmentaja Kimmo Hörkön ja Topias Silvennoisen ajatukset katsottavissa myös viikkokatsauksessa YouTubessa.

Luvassa on liveseurantaa Twitterissä seuran livetililtä.