Naisten joukkueelle voitto HauPasta

29.5.2021

Naisten joukkue otti tärkeät pisteet lauantain ykkösen ottelussa. Vaikean ensimmäisen jakson jälkeen voitto lopulta irtosi niukoin 2-1 (1-1) numeroin.

Ottelun ensimmäinen jakso oli tosiaan kotijoukkueelta nihkeää pelaamista. HauPa pelasi omilla vahvuuksillaan ja sinikeltaisilla oli vaikeuksia sopeutua tilanteeseen. Tosin pahemmilta paikoilta vieraat saatiin melko hyvin pidettyä pois.

Ottelua oli pelattu 34 minuuttia kun Iirojen kuopus Wilma Ahola pelattiin hienosti läpi, eikä hän erehtynyt, vaan siirsi raumalaiset 1-0 johtoon. Tästä ei sitten kulunut kuin kolme minuuttia ja sattui musta hetki puolustuksessa.

Saara Laaksonen joutui rikkomaan alueen sisällä ja seurauksena oli keltainen kortti sekä rangaistuspotku. Anni Konttinen laukoi pallon maalivahti Kiira Kaivolan käsien kautta sisään ja tilanne oli tasan. Tasatilanteessa edettiin puoliajalle asti.

Toiselle jaksolle Iirot haki selkeästi herätystä muutamilla vaihdoilla. Pelin kulku kääntyikin kotijoukkueen eduksi. Iirot hallitsi jakson ensimmäiset 20 minuuttia selkeästi.

Painetta lyötiin koko ajan HauPan puolustukselle ja nyt päästiin myös ajoittain toteuttamaan korkeaa prässiä, joka oli ensimmäisellä jaksolla ollut vaikeaa vieraitten pelitavan takia.

Kentälle 62. minuutilla vaihdettu Mira "Pärä" Pärssinen räjäytti sitten pankin kuusi minuuttia kentälle tulonsa jälkeen. Maalin edustalta tehty tahtomaali vei Iirot 2-1 johtoon.

Loppua kohden oululaiset pääsivät ajoittain hätyyttelemään kotijoukkueen maalia, mutta hyvin pelannut Kaivola hoiti tilanteet mallikkaasti, hienosti taistelleen puolustuksen avustuksella.

Näin edettiin loppuun asti ja tärkeät kolme pistettä jäivät Raumalle. Voitto nosti raumalaiset ainakin toistaiseksi jaetulle kolmannelle sijalle ONS:n, ja ottelun enemmän pelanneen Ilves/2:n kanssa, pisteitä kaikilla 12.

"Ensimmäinen jakso oli meiltä jostain syystä tosi väkinäistä pelaamista. Olemme olleet vaikeuksissa joukkueita vastaan, jotka pelaavat pelkästään "isoa palloa".

Emme pääse toteuttamaan yhtä vahvaa osa-aluettamme, eli aggressiivista prässiä ylhäällä. Kun pallo menetetään, se on saman tien takaisin omalla alueellamme", kommentoi päävalmentaja Iiro Koivula ottelun tauottua,

"Puoliajalla halusimme herättää joukkueen parilla strategisella vaihdolla. Varsinkin Anni Hakasalon nöyrä työnteko ja esimerkillinen taisteluntahto herättivät joukkueen ja haluttu vaikutus saatiin aikaan"

2Hienoa oli myös jatkoakin ajatellen, että nuorten maajoukkuepelaaja, futsalissa SM-kultaa voittanut Jasmin Ylikraka teki paluun isolle kentälle ja osoitti heti vaarallisuutensa"

"On myös mainittava että kokeneemmista pelaajista Katri Juhola taisteli koko ottelun hienosti ja yritti saada muuta joukkuetta "reppuselkäänsä". Unohtamatta sitä, että Mira Pärssisen tahtomaali ratkaisi ottelun", jatkoi Koivula

Seuraavaksi Iirot pelaavat ensi sunnuntaina 6.6 Espoossa sarjanousija EBK:a vastaan.

Sinikeltaiset lauantaina:

Kaivola/ Pakarinen- Karta- Laaksonen- Pietilä/

Lamminen (62' Pärssinen)- Kannosto (46' Hakasalo)- Ketola (46' Vehmasto)- Hannula ( 62' Ylikraka)/

Juhola- Ahola ( 90+1' Harjula).

Lisäksi kokoonanossa: Aarnio ja Virtala.