Naiset pääsivät vihdoin pelaamaan

4.4.2021

Pallo-Iirojen Naisten ykköseen valmistautuva joukkue avasi harjoituspelikautensa poikkeuksellisen myöhään koronakevään pakottamana. Sunnuntaina Vaasassa oli vastassa VIFK.

Sarjan alkuun  on kolme viikkoa ja Palloliiton päätös sarjan aloittamisesta alkuperäisen ohjelman mukaan toi joukkueelle luvan pelata harjoituspelejä. Aikaa on vähän, joten heti oli käytävä toimeen.  Sunnuntaina joukkue matkusti Vaasaan ensimmäiseen harjoituspeliin, Vaasan IFK:ta vastaan. Ottelu pelattiin NYA Ehnvallenin uudella tekonurmella keväisissä olosuhteissa.

Matkassa oli mukana kolme debytanttia; viime kaudella ykkösessä PKKU:ta edustanut Jessica Pakarinen ja omista B-tytöistä Maija Karta sekä Wilma Ahola. Kaikki kolme pelasivat isot minuutit ja onnistuivat hyvin omissa rooleissaan.

Ottelu alkoi heti vieraitten kovalla painostuksella. Vaasalaiset olivat valmentajavaihdoksen myötä muokanneet myös pelitapaansa viime kauteen verrattuna. Sitten 4:llä minuutilla Iirojen puolustuslinjalle sattui hetkellinen nukahdus, joka johti osittaiseen läpiajoon ja siitä maaliin. Maalin jälkeen raumalaiset jatkoivat samaan tapaan ja ensimmäisen jakson aikana laskettiin 7-8 hyvää maalintekotilannetta. Kotijoukkue ei maalinsa lisäksi päässyt oikeastaan yhtään kertaa uhkaamaan Kiira Kaivolan vartioimaa maalia. Puoliajalle mentiin 1-0 numeroissa.

Toinen jakso jatkui aivan samanlaisena ensimmäiseen nähden. Iirot vyörytti hyökkäyksiään ja prässäsi hyvällä menestyksellä ylhäällä. Kotijoukkueella oli tosi suuria vaikeuksia pelin avaamisessa ja riistoja tehtiin paljon hyökkäysalueella. 51. minuutilla vieraitten hyökkäys katkaistiin boxissa sääntöjen vastaisesti ja seurauksena oli rangaistuspotku. Sen Jessica Kannosto laittoi varmuudella maaliin. Maali vihellettiin syntyneeksi ja pelaajat ryhmittyivät aloitukseen. Sitten alkoi uskomaton tapahtumaketju, joka johti siihen että tuomittu maali unohtui, ja rankkari määrättiin uusittavaksi. Tällä kertaa vaasalaisten maalivahti onnistui torjumaan Kannoston laukauksen.

Ottelua jatkettiin siis 1-0 tilanteesta. Pelin kulku hieman tasoittui tämän jälkeen ja VIFK onnistui myös välillä hyökkäämään, vaikka isossa kuvassa Iirot edelleen hallitsi. Pelin 81. minuutilla Pakarinen sitten näytti mallia siitä, miten tilanne pelataan loppuun asti, ja onnistui survomaan pallon maalin edestä verkkoon. Tilanne oli 1-1. Kuusi minuuttia ennen loppua vaasalaiset pystyivät siirtämään maalinedustilanteesta pallon Kaivolan selän taakse ja menivät jälleen johtoon. Iiroilla oli vielä tämänkin jälkeen muutama hyvä paikka erikoistilanteista, mutta maaleja ei enää nähty.

"Ensimmäiseksi peliksi todella kypsä esitys. Tulos oli mikä oli, ja me tiedämme syyt siihen. Itse peliä hallitsimme selkeästi ja se oli ainakin valmennuksen näkökulmasta nyt tärkein asia. Varsinkin ensimmäinen jakso oli tosi suvereenia hallintaa ja maalipaikkoja syntyi paljon", kertoi Iirojen päävalmentaja Iiro Koivula, ja jatkaa" En halua kommentoida yksityiskohtia tietyistä tapahtumista ottelussa, mutta kyllä tämä tasonmittauksena näyttää tosi hyvältä, huomioiden että kyseessä oli joukkueen ensimmäinen peli puoleen vuoteen.

Meillä on neuvottelut käynnissä Jessican (Pakarinen) kanssa, ja kyllä hän tänään näytti kuuluvansa tähän ryhmään. Samoin nuoret Maija Karta ja Wilma Ahola pärjäsivät hienosti".

Pallo-Iirot Vaasassa:

Kaivola- Lamminen- Laaksonen- Ketola- Pakarinen- Kannosto- Dahlberg - Pärssinen - Ylikraka - Hakasalo - Vehmasto/ Hannula, Karta, Ahola, sekä 2. maalivahti Julia Aarnio.

Seuraavaksi joukkue jatkaa harjoituspelejään ensi viikon lauantaina 10.4 Tampereella Ilvestä vastaan.