Kimmo Hörkkö jatkaa Pallo-Iirojen päävalmentajana

2.10.2020 klo 14:00

Kuva: Sami Kivistö

Pallo-Iirot on solminut 1+1 -vuotisen jatkosopimuksen miesten edustusjoukkueen päävalmentajan Kimmo Hörkön kanssa. Sopimuksen julkistaminen on osa seuran pitkäjänteistä tulevaisuuden rakennusprosessia.

Kimmo Hörkkö astui joukkueen ruoriin kesken tämän kauden, kun brittivalmentaja Scott Green joutui jättämän pestin ja palaamaan kotimaahansa henkilökohtaisten syiden vuoksi. Hörköllä on toki aiempaakin kokemusta tehtävästä, sillä mies toimi joukkueen luotsina myös kausina 2016-17.

Millaisista asetelmista lähdetään ensi kauteen ja mitä asioita haluat päävalmentajana tuoda esille?

- Edustusjoukkueen rakenteista ja konkreettisista toiminnallisista linjauksista tullaan varmasti kertomaan enemmän, kun uusi kausi koittaa. Mutta on sanomattakin selvää, että haluamme tulevaisuudessa hyödyntää sen mahtavan työn, jota juniorijoukkueidemme pelaajat ja toimijat ovat tehneet, Hörkkö sanoo.

- Juniorijoukkueillamme on vahva yhteinen pelillinen identiteetti. On tärkeää, että seuramme edustusjoukkue toimii jatkumona tälle hyvälle työlle, ja jossa juniorimme saavat näyttömahdollisuuden jos ja kun ovat sen ansainneet, hän jatkaa.

Pelaajapolun kehittäminen keskiössä

Pallo-Iirojen junioripäällikkö Pasi Lehtonen kertoo Hörkön jatkopestin olevan siis osa laajempaa kokonaisuutta.

- Tarkoituksenamme on rakentaa seuraavien vuosien aikana urheilulinja joka käsittää koko pelaajapolun. Nyt edustusjoukkue ollut pitkälti oma yksikkönsä, joka on toiminut aina pitkälti päävalmentajan toiveiden ja näkemysten mukaan, Lehtonen taustoittaa.

Seuran tarkoituksena on pienentää päävalmentajan valtaa, ja jatkossa linjataan yksityiskohtaisemmin millainen edustusjoukkueen toiminta halutaan olevan ja siihen etsitään aina sopiva päävalmentaja.

- Prosessia pitää johtaa seuran hyvin tunteva henkilö ja Kimmolla on vastaava kokemus junioripuolen linjausten rakentamisesta. Johtaminen vaatii mukana oloa toiminnan arjessa, joten tässä kohtaa on luontevaa että Kimmo valmentaa edustusjoukkuetta samalla kun rakentaa seuralle urheilulinjaa, Pasi Lehtonen kertoo.

- Tulemme panostamaan myös toimintaympäristöön, jossa pystymme vaatimaan pelaajilta laatua, määrää ja korkeatasoista suorituskykyä. Joten harjoittelun olosuhteet, valmennuksellinen osaaminen ja tietyt avaintoiminnot täytyy olla kunnossa, Kimmo Hörkkö tähdentää.