Kymppitytöt hopealle kovatasoisessa kutsuturnauksessa

14.9.2020

Pallo-Iirojen 2010-tytöt mukana HJK:n järjestämässä Play Like A Girl turnauksessa 11.-13.9.2020.

Pallo-Iirojen joukkue saavutti viikonloppuna T10-sarjan hopeaa kovatasoisessa turnauksessa Helsingissä. Helsingin Jalkapalloklubin järjestämään Play Like A Girl -turnaukseen (https://www.hjk-j.fi/palvelut/leirit-ja-turnaukset/play-like-a-girl-turnaus-2020/) kutsutaan vuosittain ikäluokkien kovimmat tyttöjoukkueet Suomesta ja Ruotsista. Koronatilanteen vuoksi turnaus pelattiin tänä vuonna kotimaisin voimin.

T10-sarjan joukkueet oli jaettu kahteen kuuden joukkueen alkulohkoon. Lohkon ottelut oli jaettu kolmelle päivälle ja turnauksen huipentaisi sijoitusottelu toisen lohkon samalle sijalle päätynyttä joukkuetta vastaan. Ottelut pelattiin nykyisin Bolt Arenana tunnettavalla Töölön jalkapallostadionilla sekä läheisellä tekonurmikentällä. Viereinen Olympiastadion torneineen kruunasi turnaukselle arvoisensa ympäristön.

Iirojen tytöillä turnausjännitys karisi Turku-Helsinki moottoritielle, sillä ensimmäisessä ottelussa Iirot voitti vakuuttavalla pelillä Ilveksen 3-0. Samalla myös erikoistilannepelaaminen sai takanurkkaan painuvan alun, sillä 2-0 osuma syntyi suorasta vapaapotkusta. Perjantain toisessa ottelussa kaatui Esbo Bollklubb 2-1.

Hyvin nukutun yön ja rauhassa nautitun hotelliaamiaisen jälkeen Iirot kaatoivat lauantain ensimmäisessä ottelussaan HJK sinisen 3-1. Erikoistilanneonnistumiset saivat jatkoa, sillä IIrojen kolmas osuma syntyi rangaistuspotkusta. Sateisen lauantain päätti Iirojen osalta tiukka 0-0 tasapeli Espoon palloseuraa vastaan. Mitä pidemmälle pelikello eteni sitä kovemmaksi sade yltyi. Syksyisen kylmästä säästä ja pienistä vammoista huolimatta tyttöjen taistelutahto ainoastaan kasvoi.

Sunnuntaina-aamuna syysmyrsky oli muisto vain ja turnauksen päätöspäivää vietettiin upean aurinkoisessa, jopa lämpimässä syyssäässä. Iirojen lähtökohta alkulohkon päätösotteluun Kaarinan Poikia vastaan oli selvä: voitolla ja tasapelillä finaaliin, tappiolla pronssiotteluun. Töölöläiset saivat esimakua tulevasta lännen hegemoniakamppailusta jo matkalla hotellilta stadionille. "Iirot - KaaPo" -huudot kaikuivat  kuin Stadin derbyssä ikään.

Ottelu alkoi KaaPo:n hallinnassa eivätkä Iirot saaneet omaa peliään käyntiin. KaaPo:n avausmaali syntyi ottelun kymmenennellä minuutilla. Tällä tuloksella edessä olisi siis ollut pronssiottelu. Ottelun (2 x 15 min) toiselle puoliajalle Iirot muuttivat ryhmitystään hyökkäävämmäksi ja pelin virtaus saatiin hiljalleen kääntymään. Harvalukuisen, mutta sitäkin äänekkäämmän raumalaiskannustajajoukon siivittämänä Iirot vyöryvät hyökkäys toisensa perään kohti kaarinalaismaalia. Helpottava tasoitus syntyi lopulta kaksi minuuttia ennen peliajan päättymistä. Joukkueurheilun syvimmän idean eli yhdessä onnistumisen synnyttämä riemu ei kilpistänyt tyttöjä varjelemaan tasapeliä, vaan 2-1-voittomaali syntyi minuuttia myöhemmin. Niinpä neljällä voitolla ja yhdellä tasapelillä irtosi lohkovoitto ja paikka T10-sarjan finaaliin. Iirottarien maaliero alkusarjassa oli 10-3.

Finaalissa vastaan asettui jo tammikuisesta Pirkkahalliturnauksen finaalista tuttu Leppävaaran Pallo. Finaalin arvon mukaisesti ottelun tuomitsi päätuomarin lisäksi kaksi avustavaa erotuomaria. LePa ei ollut viime kohtaamisen jälkeen heikentynyt, pikemminkin päinvastoin. He takoivat erinomaisella syöttö- ja hyökkäyspelillä taululle vastaansanomattomat loppulukemat 5-0. Turnausvoitto meni siis Espooseen, mutta Iirojen kakkossija kovatasoisessa turnauksessa on erinomainen saavutus.

Iirojen joukkueessa pelasivat Veera Hurme, Hilla Kajaan, Olivia Kuusela, Ella Lehtinen, Viivi Lehto, Alisa Pelto-Huikko, Saara Räsänen, Kaisla Savolainen, Fanni Siivonen, Lumi Simola ja Ellen Tenhonen. Joukkueen valmennuksesta vastasivat Henni Viljanmaa, Ville Siivonen ja Tuomas Pelto-Huikko. Huoltajana turnauksessa toimi Päivi Niemelä-Hurme.