Naisilla ja B-tytöillä synkkä viikonloppu

14.9.2020

Naisten joukkue hävisi lauantaina ykkösen ottelunsa Joensuussa FC Hertalle 1-0 (0-0). B-tyttöjen yhteisjoukkue taas kärsi sunnuntaina kirvelevän 4-3 (0-2) vierastappion FC Hongalle Espoon Tapiolassa.

Naisten ottelu pelattiin Mehtimäen tekonurmella sateisissa ja erittäin tuulisissa olosuhteissa. Päävalmentaja Iiro Koivula oli rauhoittanut B-tytöt omaan mitalitaisteluunsa, joten matkassa oltiin 14  pelaajalla. Kova tuuli teki pelistä kaksijakoisen. Ensimmäisellä jaksolla kotijoukkue pelasi myötätuuleen ja Iirojen oli ajoittain vaikea päästä prässin alta hyökkäysalueelle, koska tuuli oli niin voimakas etteivät pitkätkään syötöt oikein kantaneet. Niinpä jakso oli puolustusvoittoinen raumalaisille, vaikkakin ehkä parhaat paikat, muutamien läpiajojen muodossa, siunaantuivat kuitenkin Iiroille. Niistä ei kuitenkaan maaleja syntynyt ja puoliajalle mentiin 0-0 tasatilanteessa.

Toinen jakso oli sitten peilikuva ensimmäisestä. Iirottaret vyörytti peliä jatkuvasti kotijoukkueen alueella. Aivan loistopaikkoja ei montaa saatu aikaiseksi ja niinpä FC Hertta sai tehtyä yhdestä harvoista vastahyökkäyksistään 1-0 voittomaalin ajassa 79 minuuttia. Loppuajan vieraat myllyttivät peliä hyökkäysalueella, mutta tasoitusta ei saatu aikaiseksi. Näin Sarjan jumbona majaileva FC Hertta sai kolme arvokasta pistettä plakkariinsa ja Iirot joutui pitkälle kotimatkalle ilman kotiinviemisiä. Vierasjoukkueesta parhaana palkittiin paljon tilanteisiin päässyt Matilda Vehmasto. Myös ikiliikkkkuja Elli Lamminen voi olla tyytyväinen 90 minuuttiinsa.

Iirot on nyt sarjassa sijalla 6 ja seuraavaksi vieraskiertue jatkuu Rovaniemelle lauantaina 26.9, jossa vastassa on sarjakolmonen RoPS.

___________________________________________________________

B-tyttöjen yhteisjoukkue pelasi sunnuntaina Espoossa mitalien kannalta ratkaisevan ottelun FC Hongan vieraana. Pelissä oli selvät sävelet koska sarjan kärki oli niin tasainen. Voitolla pelattaisiin vielä jopa hopeamitaleista, häviöllä oltaisiin ulkona mitalitaistelusta. Tämä oli joukkueella tiedossa kun matkaan lähdettiin. Kaikki mahdollinen tehtiin peliin valmistauduttaessa. Ensimmäinen jakso näyttikin sitten siltä, että valmistautumisessa onnistuttiin. Jakso oli melko tasainen, mutta ehkä hieman vieraitten hallussa kuitenkin. Ottelua oli pelattu 17 minuuttia, kun Mira Pärssinen vei Iirot 0-1 johtoon. Tästä vain 10 minuuttia myöhemmin Amelia Luotonen lisäsi johdon 0-2:n. Paikkoja oli vielä lisätäkin johtoa, mutta näissä numeroissa mentiin puoliajalle , ja kaikki näytti olevan omissa käsissä.

Honka teki puoliajalla kolme vaihtoa ja ne näyttivät osaltaan vaikuttavan pelin kulkuun. Iirot ei päässyt peliin sisälle aivan samalla tavalla kuin ensimmäisellä jaksolla, mutta taisteluasenne säilyi alusta loppuun samanlaisena. Sitten 50. minuutilla kotijoukkue sai rankkarin, josta Julia Schalin upotti pallon Julia Aarnion käsien kautta maalin nurkkaan ja numeroiksi 1-2. Sen jälkeen kotijoukkue teki 20:n minuuttiin kolme maalia lisää ja tilanne olikin yhtäkkiä 4-2. Vieraitten loppukiri alkoi liian myöhään, sillä kärkeen nostettu Helmi Perkaus kavensi tilanteen 4-3:n mutta kello näytti jo 90+3 minuuttia ja loppuvihellys tuli melko pian aloituspotkun jälkeen.

Nyt Pallo-Iirot/YJ on sarjassa seitsemäntenä ja kun kaksi kierrosta on pelaamatta, näyttää siltä että viidettä sijaa korkeammalle ei enää voi nousta.

Seuraavaksi B-tyttöjen SM-sarjaa pelataan Äijänsuon stadionilla ensi lauantaina 19.9 klo 15:00. Vastustajaksi saapuu EBK Espoosta. Tervetuloa kannustamaan hienon kauden pelanneet tytöt voittoon viimeisessä kotiottelussaan!