Naiset hävisivät tasaisen taistelun Vaasassa

29.6.2020

Naisten joukkue vieraili sunnuntaina jälleen Vaasassa. Tällä kertaa Elisa Stadionilla emännöi VIFK. Varsin vauhdikkaan ottelun loppunumerot olivat kotijoukkueelle 2-0 (0-0).

Ottelun ensimmäinen jakso oli luonteeltaan sellainen, että molemmilla oli omat painostusjaksonsa. VIFK pelasi suoraviivaisesti palloa jo syvältä puolustusalueeltaankin Iirojen puolustuslinjan taakse. Tämä teki ottelusta pelaajille melko rankan, koska pelin suunta muuttui jatkuvasti. Iirottarilla oli hienoisia vaikeuksia pelin avaamisen ja rakentelun kanssa, koska fyysisesti vahva VIFK prässäsi aggressiivisesti ylhäältä. Siitäkin huolimatta ensimmäisen jakson parhaat maalipaikat siunaantuivat raumalaisille. Jakso päättyi kuitenkin maalittomana.

Toinen jakso oli suoraa jatkumoa ensimmäiselle. Vierasjoukkueella oli jakson alkupuolella muutama hyvä maalintekopaikka, mutta viimeistelyssä ei onnistuttu. VIFK sen sijaan onnistui ensimmäisen kerran 54. minuutilla tekemään numeroiksi 1-0. Iiroilla oli vielä tämänkin jälkeen hetkensä, mutta vaasalaiset menivät 62. minuutilla 2-0 johtoon. Loppua kohden alkoivat jalat painamaan jo molemmilla joukkueilla, eivätkä Iirotkaan enää pystyneet kovin vaarallisia hyökkäyksiä luomaan. 2-0 jäi siis ottelun loppunumeroiksi.

"VIFK oli tosi fyysinen ja aggressiivinen joukkue. Siihen heidän pelitapansakin perustui, meidän puolustuslinjamme joutui jatkuvasti juoksemaan pitkien syöttöjen perään ja taistelemaan vahvojen vaasalaishyökkääjien kanssa pallosta" totesi Iirojen päävalmentaja Iiro Koivula. "Tämä ei missään nimessä ollut meiltä huono peli, mutta ihan samalle tasolle emme päässeet kuin kahdessa ensimmäisessä pelissä. Toki vastustaja oli kiistatta kovin tähän astisista. Nyt tulevassa kotiottelussa olemme heidän suhteensa viisaampia, ja pystymme valmistautumaan sen mukaan", jatkoi Koivula. "Tänään B-tytöistä debytoi naisten ykkösessä hyökkääjä Anni Hakasalo, joka meni toisella jaksolla vaihdosta sisään. B-tyttöjen SM-sarja alkaa ensi viikonloppuna, ja tämä tulee tietenkin vaikuttamaan heidän pelaamiseensa naisissa. Nyt kolmessa ottelussa saatiin ajettua sisään seitsemän nuorta, ja saimme arvokasta tietoa siitä miten he naisten peleissä pärjäävät. Jatkossa valintoja tehdään tarkan harkinnan jälkeen, koska pelaajien rasitustakin on seurattava tarkkaan", kertoi Koivula.

Seuraavaksi naiset pelaavat ensi lauantaina 4.7 Turussa, Raunistulassa TuWe:n vieraana. Ottelu alkaa kello 15:00.