Pallo-Iirojen kannalta olennainen muutos Rauman lukion urheilukursseissa

29.5.2020

Kesä tekee tuloaan, mutta kouluissa katseet ovat vahvasti jo ensi syksyssä. Yksi muutos raumalaisessa koulutuskentässä on myös Pallo-Iirojen junioreiden kannalta aivan ylivertainen, sillä ensi syksynä urheilun ja koulun yhdistäminen toisiinsa on aikaista helpompaa. Rauman kaupungin sivistysvaliokunta on tällä viikolla hyväksynyt ehdotuksen Rauman lukion valmennuskurssien määrän lisäämisestä.

Valmennuskurssit ovat kursseja, joita lukiolaisten on mahdollista kerätä osallistumalla oman urheiluseuransa järjestämiin harjoituksiin. Harjoitukset sijoittuvat koulupäivän ajalle, pääosin aamuun. Mahdollisesti suoritettavien kurssien määrä nousee aikaisemmasta kolmesta kurssista lukion aikana uuteen yhdeksään kurssiin koko lukiouran aikana. Konkreettisesti tämä tarkoittaa Pallo-Iirojen kohdalla sitä, että seuran junioripelaajilla on mahdollisuus saavuttaa kolminkertainen määrä kursseja osallistumalla seuran toimintaan. Uudistus tarjoaa enemmän mahdollisuuksia harjoittelemiseen ja keventää taakkaa muusta koulutyöstä. Uusi kurssimäärä myös vastaa aikaisempaa paremmin sitä aikamäärää, jota aamuharjoitteluun on vuodessa ennenkin käytetty.

Rauman lukio ei ole urheilulukio, mutta tämä uudistus antaa myös Pallo-Iirojen pelaajille mahdollisuuden urheilijan elämän ja lukio-opintojen entistä vaivattomampaan yhdistämiseen. Uudistus on monellakin tapaa tarpeellinen. Seuran järjestelmällinen työ pelaajien kehittämisessä saavuttaa yhden virstanpylvään, kun pelaajat paremmat mahdollisuudet harjoitteluun talvikauden aikana. Pallo-Iirot on myös tehnyt viimevuosina yhteistyötä lähialueen seurojen lasten ja nuorten joukkueiden kanssa. Tulevaisuudessa Rauman lukio ja Pallo-Iirojen vanhimmat juniorijoukkueet voivatkin olla entistä realistisempi vaihtoehto lähialueen pelaajien urakehityksessä. Sanomattakin selvää, että uudistuksesta hyötyvät Pallo-Iirojen lisäksi muutkin raumalaiset urheiluseurat.

Seuran aamuharjoittelussa vahvasti mukana oleva valmentaja Joel Grasso iloitsee aamuharjoittelumahdollisuuksien paranemisesta: ”Kolme aamuharjoitusta viikkoon antaa uusia mahdollisuuksia seuralle ja pelaajille ja yksi mahdollisista harjoitusajoista taitaa olla vielä aamun sijaan päivällä. Määrällisesti kehitys on huomattava ja osa organisoinnillisista asioista helpottuu. Esimerkiksi loukkaantumisia ennaltaehkäisevää ja huoltavaa harjoittelua pystytään nyt toteuttamaan kootusti usealle joukkueelle yhdellä kertaa seuran fysiikkavalmentajan Juuso Kuupakon johdolla.”

Urheilulla on merkitystä

Myös Pallo-Iirojen valmennuspäällikkö Kimmo Hörkkö oli äärimmäisen tyytyväinen tapahtumien kulusta. ”Uudistukset tuovat merkittävän lisän vanhempien juniorijoukkueiden arkeen. Lisääntynyt mahdollisuus harjoitteluun ei ole ainoa uudistuksen etu, vaan lukiolla on ajatuksena parantaa nuorten urheilijoiden hyvinvointia ja jaksamista.”

Aamuharjoittelumahdollisuuden edut ovat Hörkön mukaan huomattavat. Hänen mukaansa useamman aamuharjoituksen myötä tavoitteellisten pelaajien on mahdollista kasvattaa ohjatun harjoittelun määrää entisestään. Muutenkin aamuharjoittelu rytmittää arkea paremmin. Aamuharjoitusvuorojen myötä esimerkiksi voimaharjoittelua ei tarvitsisi toteuttaa peräkkäin lajiosuuden kanssa iltaisin, vaan sen voi tehdä jo aamulla ja kenttäosuuden illalla.

Huomionarvoista uudistuksessa myös on se, että sillä annetaan todellista arvoa nuorten urheiluharrastukselle. ”Lukio oli aloitteellinen uudistusten saralla ja heidän esitystään sai kuunnella erittäin tyytyväisenä. Tuli sellainen olo, että urheilulla nähdään oikeasti olevan merkitystä. Se on hieno signaali.”

Lukiolaiset eivät ole ainoa ryhmä, jonka harjoittelusta on tänä keväänä saatu positiivisia signaaleja koulujen suunnalta. Esimerkiksi yläalaisten aamuharjoittelu on myös ottamassa askelia kohti aktiivisempaa suuntaa. Aikaisemman tiistaiaamun lisäksi Iirot ovat saamassa mahdollisuuden järjestää aamuharjoittelua ainakin osalle pelaajista myös torstaiaamuisin. Uudistus on erittäin tervetullut, sillä kysyntää yläasteikäisten aamuharjoittelulle on ollut valtava: Ensi lukuvuoden halukkaita aamuharjoittelijoita kartoittaessa mukaan ilmoittautui noin 60 tyttö- ja poikajoukkueiden pelaajaa.

Rauma ja Pallo-Iirot ovat uudistusten myötä jälleen hieman parempia paikkoja urheilijan uraa tavoitteleville nuorille!