Hurja loppukiri toi ainoastaan pisteen

17.6.2015

Peli oli fyysistä taistoa
ja välillä lennokasta
Niklas Kuusio
Kraft aloittaa maalinteon. Mario Rac pommittaa tästä ylänurkkaan
Kentällä ei ollut tilaa
Päät menivät hetkeksi painoksiin Kraftin tehdessä 0-2 maalin
Marchis nousi esiin ja kavensi
27 vuoden ikäerolla ei ole näissä peleissä merkitystä
Konsta Siivonen palasi avaukseen
Ukwuomalle siunaantui pari paikkaa
Vierailija oli vahva ilmatilassa lukuunottamatta ottelun loppuhetkiä
Eetu Setänen maalinedessä = hämminki
Vanha kikka - Kriba kentälle ja tästä meinasi heti helähtää
Kraftilla oli vaikeuksia saada palloa pois alueelta
Gustafsson juhlii, vastustajilla päät painoksissa
Valtanen antoi tänään hyviä vapaapotkuja, yksi kilahti yläristikkoon
Valtaselta muutenkin vahva paluu avaukseen
Severi Kankkunen tuli vaihdosta sisään
Alivoimaisena pelannut vastustaja alkoi väsymään, Pallo-Iirot haki vimmatusti voittomaalia

Kahden maalin etumatkalle Närpes Kraftin päästänyt Pallo-Iirot nousi ottelun loppupuolella tasoihin. Loppulukemat 2-2 (0-1).

- Peli oli alkukausi pienoiskoossa. Puolustetaan ja väännetään, vastustaja tekee paikoista maalit ja me yritetään kaikkemme, mutta voittoa ei tule.

Näillä sanoilla Iiro-puolustaja Antti Horjanheimo kiteytti tunnelmat ottelun jälkeen. Närpiöläiset onnistuivat tänään kovalla prosentilla maalipaikoissaan, kun taas kotijoukkueella oli kevyesti paikat puoleen tusinaan osumaan. Kipeästi pisteitä kaipaavan joukkueen toisen jakson hurja painostus ja nousu tasoihin kahden maalin takaa oli hyvä suoritus. Yksi piste jätti katkeran maun, mutta jokainen piste on tärkeä.

Kraft pyrki prässämään näennäisen korkealta ja Iirot puolestaan yritti ajoittain turhankin uskollisesti pelaamaan hitaita hyökkäyksiä. Vieraiden puolustuslinja pelasi uhkarohkean korkealla ja suorastaan kutsui torpedo Juho Patolaa syömään. Iirot ei kuitenkaan hyödyntänyt valtavaa tilaa selustassa ja ahtaaseen tilaan pelaaminen aiheutti pallonmenetyksiä vastaiskupaikkoja vieraille.

Hopeakettu Mario Rac vei Kraftin johtoon yllättävällä laukauksella 37. minuutilla. Puolustus antoi luvattoman paljon tilaa vaaralliselle konkarille ja tämä tempaisi pallon etuyläkulmaan.

Iirojen paras paikka osui Stanley Ukwuomalle, jonka komea saksipotku tippui kuitenkin maalin katolle.

Rac suihkuun ja hurja loppukiri

Toisen jakson alkuminuuteilla kävi selväksi, että Iirot oli kaikkea muuta kuin luovuttanut. Se vyörysi kovalla höyryllä närpiöläisten maalille kerta toisensa jälkeen. Palloa ei kuitenkaan saatu millään toimitettua verkkoon. Ja kuten vanha sanonta menee: ”Jos et itse tee, niin kaveri tekee”. Tunnin pelin jälkeen Kraft pääsee pallonmenetyksen jälkeen vastahyökkäykseen ja Kim Böling pääsee lopulta avopaikasta siirtämään pallon maaliin.

Maalin jälkeen valmennus reagoi tuomalla Severi Kankkusen sisään Niklas Kuusion tilalle ja vasempana pakkina pelannut Nico Rinne nostettiin ryhmityksessä ylemmäs. Noin 20 minuuttia ennen loppua Iirot tarttuu oljenkorteen. Jonas Nyholm heittää pallon maalille, Eetu Setänen tiputtaa rinnalla ja Vasile Marchis survaisee pallon reppuun.

Vain hetki myöhemmin momentum vahvistuu, kun kroaattiveri kiehahtaa ja Rac ottaa kaksi keltaista suunsoitosta. Tämän jälkeen Kristian Gustafsson tuodaan askiin Nyholmin tilalle.

Painostus jatkui ja 83. minuutilla Mikko Valtanen asteli pallon taakse hyvästä paikasta tulleessa vapaapotkussa. Valtanen hönkäisi huikean vaparin, mutta tällä kertaa ylähirsi pelasti vieraat. Seuraava paikka osui Gustafssonille, joka pääsi puskemaan viidestä metristä. Jollain käsittämättömällä tavalla pallo kilpistyi kuitenkin  Kraftin kassariin.

Lisäajalla paine toi kaksi peräkkäistä kulmapotkua ja jälkimmäisestä helähti. Rinteen antama kulma jäi elämään maalinedustalle ja lopulta Gustafsson tinttasi pallon maaliin. 93. minuutilla jälleen vapaapotku, mutta Valtasen laukaus painuu aavistuksen ohi maalin. Voitto-osumaan tuli vielä saumat kulman ja vaparin muodossa, mutta tänään ei kiri riittänyt kuin tasapisteisiin.

Nyt joukkue jää pienelle lomalle ja seuraavan kerran taistellaan pisteistä torstaina 2.7., kun Äijänsuolle saapuu Musan Salama.