GrIFK:n pitkät rajaheitot ratkaisivat Kauniaisten taistelun

12.6.2015

GrIFK - Pallo-Iirot 12.6.2015
Kapteenit eivät osuneet tänään
Ukwuoma ei päässyt tänään laidaltaan pahantekoon
Pallo-Iirojen ensimmäinen maalipaikka tuli Aake Rapalalle, jonka pusku meni hieman ohi maalin
Panu Erama otti 4-5 highlight-koppia ja poimi keskityksiä
Pallo-Iirot taisteli ryhdikkäästi
Aake huoltopäällikkö Matisen käsittelyssä
Palloa pelattiin boksiin, Setäsellä iso rooli tänään
Meyer vetää ja Rinne blokkaa
Erama poimi tämänkin ylänurkasta
Majapuro korkeammalla
Päävalmentaja Lehtonen ohjasi lopussa toppari Setäsen hyökkääjäksi
Ja tästä Eetu kurottaa jalan väliin, pallo maaliin
Majapuro lähellä maalintekoa lopussa
Rapala vauhdissa
Kotijoukkueen päivä tänään
Kuusion mallinäyte kulmapotkusta
Elja Heiskasen loistavat sivurajaheitot koituivat Pallo-Iirojen turmaksi.

Taistelupeli on ehkä rahtusen kulunut, mutta sopiva kuvaus Grankulla IFK:n ja Pallo-Iirojen väliselle perjantai-illan väännölle. Läntisen lohkon kärkijoukkue GrIFK oli lopulta kotoisella tekonurmellaan vahvempi lukemin 3-1 (0-0).

Ottelun ratkaisuksi muodostuivat GrIFK:n topparin Elja Heiskasen pitkät sivurajaheitot. Niiden jatkotilanteista kotijoukkueen Daniel Langhoff ja Jonas Britschgi runttasivat toisella puoliajalla 1-0- ja 2-0-osumat. Jo ensimmäisellä puoliajalla GrIFK sai erikoistilanteen jälkeen pallon maaliviivalle, josta sen siivosi tolppamiehenä jämptisti paikoillaan seisonut laituri Niklas Kuusio.

- GrIFK sai varmaan lähemmäs 30 pitkää heittoa, joihin tämä ottelu myös lopulta ratkesi. En oikein tiedä, miten meidän olisi ne pitänyt puolustaa eri tavalla. Ehkä ylhäältä kovaa prässäämällä olisimme välttyneet heittopommitukselta. Polvivammaisen Vasile Marchisin pääpelivoima olisi myös ollut noissa tilanteissa kova sana, Iirojen päävalmentaja Pasi Lehtonen kommentoi.

GrIFK:n vaaralliset erikoistilanteet tekivät isännistä ottelun painostavamman osapuolen, vaikka peli olikin muuten tasaista taistelua tilasta, ajasta ja irtopalloista. Puolustuspelissään Iirot onnistui erikoistilannemaaleja lukuun ottamatta hyvin, sillä esimerkiksi lohkon maalipörssin kärjessä kymmenellä osumalla keikkuva hyökkääjä Petter Meyer pysyi iiropuolustuksen pihdeissä.

GrIFK sai tosin heitostaan paikan muutamaan lisämaaliinkin, mutta kolmannen ottelunsa Iirojen maalilla torjunut 18-vuotias Panu Erama jatkoi pantterimaista virettään.

- Ei GrIFK montaa tilannetta pelaamalla luonut noiden heittojen lisäksi loppua lukuun ottamatta, jolloin me hyökkäsimme jo riskillä. Se ei toki muuta miksikään tappiota, joka tuntuu aina pahalta, Lehtonen huomautti.

Toisella puoliajalla GrIFK väsähti ja Lehtonen käytti tilaisuuden hyväkseen vaihtamalla keskikentälle pallon kanssa juonikkaat Konsta Siivosen ja Mikko Valtasen ankarasti raataneiden Aake Rapalan ja Juho Torkkelin tilalle. Iirot pääsikin paremmin ja paremmin pelaamaan maita pitkin keskialueelle ja otti pelin hallintaansa.

GrIFK sai ottaa Pallo-Iirojen loppurynnistystä vastaan jo turvallisessa 2-0-johdossa, mutta vierasjoukkue onnistui silti runnomaan kavennusmaalin. Kärkeen nostettu toppari Eetu Setänen tuikkasi jalkansa väliin laitapuolustaja Antti Horjanheimon oivalliseen keskitykseen, kun pelikello tikitti jo 90. peliminuuttia.

- Olin siinä vaiheessa aivan varma, että tulemme vielä rinnalle, Horjanheimo huokasi pelin jälkeen.

GrIFK sinetöi kuitenkin ottelun jo seuraavasta hyökkäyksestä. Iirojen hyökätessä riskillä Langhoffille aukesi kosolti tilaa sijoittaa kieltämättä komeasti illan toinen osumansa.

GriFK pysyi voittonsa turvin lohkokärjessä.  IFK on kerännyt yhdeksästä ottelusta 22 pistettä, kun perjantaina Åbo IFK:n voittanut Musan Salama vaanii kolmen pisteen päässä. Pallo-Iirot on kerännyt kymmenestä ottelusta kymmenen pistettä. Sijoitus on vähemmän mairittelevasti seitsemäs kymmenen joukkueen lohkossa.

Lupauksia antavaa on kuitenkin, että Pallo-Iirot ei kokenut Kauniaisissa pelillistä romahdusta vaan pystyi jatkamaan viime otteluissa nähtyä työteliästä ilmettään.

- Jokainen jätkä löi kaiken kiitettävästi likoon ja ennen pitkää se alkaa tuottaa myös tuloksia. Olisimme voineet ja ehkä ansainneetkin voittaa jo KaaPon ja ÅIFK:n pari ottelua sitten.  Tänään emme saaneet niin paljon maalipaikkoja, mutta roikuimme ottelussa silti hyvin mukana. Muutama flipperi sitten ratkaisi, totesi Iirojen kapteeni Juho Patola.

Seuraavaksi Pallo-Iiroilla on mahdollisuus ansaita parempi tulos ensi keskiviikkona, jolloin sarjataulukosta Iirojen alapuolelta löytyvä Närpes Kraft saapuu toista kertaa tällä kaudella kyläilemään Raumalle.