Kapteenien ja maalitykkien kohtaaminen

10.6.2015

GrIFK - Pallo-Iirot 12.6.2015

GrIFK:n Petter Meyeriä ja Pallo-Iirojen Juho Patolaa yhdistää moni asia. Maalipörssin ykkönen ja kakkonen ovat kumpikin joukkueidensa kapteeneita ja samankaltaisia pelaajia

Pallo-Iirot matkaa perjantaina sarjakärki GrIFK:n vieraaksi Kauniaisiin. Kotijoukkue on aloittanut kautensa erittäin vahvasti johtaen Läntistä lohkoa. Kahdeksasta ottelusta GrIFK on voittanut kuusi ja hävinnyt vain kerran kun MuSa haki Kauniaisista 2-4 vierasvoiton. GrIFK johtaa sarjaa ja joukkue on kerännyt 19 pistettä. Kahdeksassa ottelussa kotijoukkue on tehnyt peräti 24 maalia, joka tekee ottelukeskiarvoksi todella kovan 3 maalia per ottelu.

Hyökkäyspäässä GrIFK:n jälki onkin ollut tuhoisaa. Joukkueen paras maalintekijä on ollut kapteeni Petter Meyer, joka johtaa Kakkosen Läntisen lohkon maalipörssiä: 8:ssa ottelussa on syntynyt huikeat 10 maalia. Pallo-Iiroilla riittää tehtävää Meyerin lisäksi Jonas Britschgi:ssa (6 maalia) ja Daniel Langhoffissa (5 maalia), jotka ovat myös tasaisesti osuneet verkon perukoille. GrIFK:lla on alla 3-1 vierasvoitto Kraftista. Pallo-Iirojen tapaan myös GrIFK viettää juhlavuotta täyttäen 90 vuotta. Pallo-Iirot onnittelee 5 vuotta vanhempaa!

Pallo-Iirojen peli on pikkuhiljaa löytänyt uomiinsa. Viime kierroksella Pallo-Iirot voitti Maskun kotikentällään 4-0 lukemin. Pallo-Iirojen sankareina olivat kaksi maalia syöttänyt Niklas Kuusio, kaksi maalia tehnyt kapteeni Patola sekä toisessa ottelussaan toisen nollapelin pelannut maalivahti Panu Erama. Tällä hetkellä Pallo-Iirot majailee sijalla 7 kerättyään 10 pistettä.

Myös Pallo-Iirot on ollut tehokas hyökkäyspäässä. Joukkue on tehnyt GrIFK:n jälkeen toiseksi eniten maaleja. Parhaiten maalinteossa on kunnostautunut kapteeni Juho Patola, joka on maalipörssissä toisena Meyerin jälkeen 9:llä osumalla. Lisäksi Stanley Ukwuoma on osunut kolme kertaa ja Jonas Nyholm on osunut kahdessa ottelussa peräkkäin komeille vapariosumilla.

Luomanpää tyytyväinen GrIFK:n alkukauteen

GrIFK:n päävalmentaja Rami Luomanpää on tyytyväinen joukkueensa alkukauteen.

- Sikäli alkukausi on ollut positiivinen yllätys, että meillä on historiaa huonosta alkukaudesta. Yleensä vasta kesällä peli on alkanut kulkemaan, Luomanpää kertoo.

GrIFK sijoittui edelliskaudella Etäläisen lohkon kolmanneksi ja viime kaudella toiseksi. Kuluvaksi kaudeksi joukkue siirtyi Läntiseen lohkoon.

- Joukkueen sisäinen tavoite on voittaa Läntinen lohko. Seurassa ei kuitenkaan ole mitään nousupaineita. Haluamme pelata hyvää futista.

Onko Läntisessä lohkossa ollut mitään yllätyksiä verrattuna Eteläisen lohkon tasoon?

- Ei oikeastaan. En lähtisi vertailemaan lohkoja. Läntisen lohkon parhaat joukkueet olisivat varmasti parhaita myös Eteläisessä ja päinvastoin. Ehkä se on tullut pienenä yllätyksenä Läntisessä lohkossa, että moni joukkue pelaa jo tässä vaiheessa kautta puolustusvoittoista peliä. Olemme tottuneet varsin hyökkäysvoittoiseen ja rohkeaan peliin, Luomanpää linjaa.

- Myös Pallo-Iirot on meidän ohella tehnyt paljon maaleja, joten saa nähdä tuleeko perjantain ottelusta vähämaalinen taistelu vai todellinen maalijuhla, Luomanpää lisää.

Maalitykkikapteeneissa paljon samaa

Rami Luomanpäällä on käytössään todennäköisesti Kakkosen vaarallisin hyökkäyspään kalusto. Kapteeni Petter Meyer, Jonas Britschgi ja Daniel Langhoff ovat tehneet joukkueen 24:sta maalista 21 kappaletta. Minkälainen pelaaja on raumalaisille nimenä tuttu, mutta muuten ehkä vieras 30-vuotias kapteeni Petter Meyer?

- Petter on erittäin nöyrä, työtätekevä hyökkääjä. Petter hilaa esimerkillään joukkuetta eteenpäin. Se mikä Petterissä on erikoista, niin hän on joukkueen kovakuntoisimpia pelaajia kestävyysominaisuuksiltaan. Yleensä hyökkääjät eivät ole, Luomanpää kuvailee.

- Meyer ei ole mikään pallotaituri tai jonglööri pallon kanssa, mutta oikea-aikaisuudellaan ja hyvillä pystyjuoksuillaan hän on maalinedessä erittäin vaarallinen pelaaja, Luomanpää luettelee 10 maalia tällä kaudelle tehneen hyökkääjänsä ominaisuuksia.

Pallo-Iirojen paras maalintekijä oma kasvatti Juho Patola on ollut lähivuosina hyvässä maalivireessä. Neljän viimeisen kauden aikana Patolalla on alla 25, 15, 13 ja 22:n maalin kaudet. Kuluvalla kaudella Patola on tehnyt 9 maalia yhtä monessa ottelussa, joten perjantaina on luvassa kahden samankaltaisen kapteenin kohtaaminen. Pallo-Iirojen valmentaja Sami Vahanto kuvailee 25-vuotiasta Patolaa seuraavasti.

- Juho Patola on suoraviivainen hyökkääjä, joka on erinomainen pystyjuoksuissa. Patola on työteliäs ja pelaa tilanteet aina loppuun. Sarjan parhaimpia pelaajia boksin sisällä. Kehitettävää on varmasti vielä taitopuolella, Vahanto kuvailee kollegansa tavoin hyvin samankaltaisesti joukkueensa kapteenia.

Juho Patola lähestyy 100. maalin rajapyykkiä Pallo-Iiroissa sillä mies on tehnyt 173 ottelussa nyt 93 maalia. GrIFK:n Meyer on tehnyt vihreässä paidassa 159 maalia 224:ssa ottelussa.

- - -

Miten käy perjantaina, pystyykö Pallo-Iirot ryöstämään pisteitä Kauniaisista? Miten käy kapteenien ja maalitykkien kohtaamisessa?

Voit seurata ottelun kulkua Pallo-Iirojen viralliselta liveseuranta-tililtä TÄÄLTÄ. Ottelu alkaa klo 18.30.