Pallo-Iirot 85 vuotta

7.6.2015

Pallo-Iirot 85 vuotta 7.6.2015
Pallo-Iirot on Suomen 15. suurin jalkapalloseura

Pallo-Iirot täyttää tänään 7.6.2015 kunnioitettavat 85 vuotta. Tänä päivänä Pallo-Iirot on Rauman suurin urheiluseura ja Satakunnan suurin jalkapalloseura. Suomessa Pallo-Iirot on 15. suurin jalkapalloseura

Pallo-Iirojen 80-vuotispäivänä muisteltiin seuran alkutaipaleita seuraavasti.

”Kesäkuun 7. päivänä vuonna 1930 kokoontui palloilun harrastajat Länsi-Suomen toimitukseen. Suuri ei ollut perustavan kokouksen osanottajamäärä, olipahan yhteensä vain 14 henkeä. Seuran innokkaimmat puuhaajat tiesivät kuitenkin, että asian takana on paljon sellaisia aktiivisia pelaajia, jotka eivät halua esiintyä kokouksissa, vaan ainoastaan kentällä.

Ja vaikka tämänkin kokouksen aikana myöhemmin selvisi, että näistä neljästätoista suunilleen puolet oli hankkeen vastustajia, riitti perustajilla innostusta ja uskoa lyödä asia päätökseen. Kokous päätti perustaa Raumalle palloilun erikoisseuran, joka sai kasteessa nimen Pallo-Iirot, ja jonka ohjelmaan sisällytettiin jalka- ja jääpalloilu sekä jääkiekko. Näin oli tohtori Keijo Alhon alkuunpanema palloilun erikoisseuran perustaminen Raumalle saatu onnellisesti päätökseen.”

Näin muistellaan Pallo-Iirojen syntyä vuonna 1950 ilmestyneessä Matti Sorsakiven ja Paavo Virtasen laatimassa 20-vuotisjuhlajulkaisussa.

Tänä päivänä Pallo-Iirot on Suomen 15. suurin jalkapalloseura, Satakunnan suurin jalkapalloseura ja Rauman suurin seura. Pallo-Iirot liikuttaa sloganinsa mukaan ihmisiä vauvasta vaariin. Mittavan juniorityön lisäksi Pallo-Iiroilla on muun muassa jalkapallokerhotoimintaa, Iirolandiaa, jalkapallokoulua ja Nappulaliigaa.

Miesten edustusjoukkue pelaa Kakkosessa kuten myös naisten edustusjoukkue.

Kaikki vapaaehtoiset, pelaajat, valmentajat, seurahenkilöt ja kannattajat - me olemme seura.

Paljon onnea 85-vuotiaalle seuralle!