Tavoitteena paluu voittojen tielle

3.6.2015

Pallo-Iirot - MaPS pe 5.6 klo 18.30
Ottelu suorana lähetyksenä ilmaiseksi LSTV:sta

Pallo-Iirot - MaPS perjantaina 5.6 klo 18.30. Kakkosen Läntisen lohkon viimeisellä sijalla majaileva MaPS otti viime kierroksella kauden ensimmäisen voittonsa

Pallo-Iirojen kesäkuun kolmesta ottelusta ensimmäinen pelataan Äijänsuolla perjantaina klo 18.30 alkaen Maskun Palloseuraa vastaan. Muut ottelut ovat vieraspeli sarjakärki GrIFK:ta vastaan perjantaina 12.6 sekä kotipeli Kraftia vastaan 17.6.

Vieraileva joukkue Masku on tuttu vastustaja Pallo-Iiroille lähivuosilta Kakkosesta. Vuonna 1988 perustettu seura pelaa nyt kolmatta kautta putkeen Kakkosessa. Masku ei ole kuulunut sarjan kärkijoukkueisiin, mutta etenkin kotikentällään Taponkedolla joukkue on vaikeasti kaadettavissa. MaPS:lla on hyvää juniorityötä ja tällä hetkellä joukkueen kasvateista pelaa maailmalla muun muassa Riskin veljekset ja Kasper Hämäläinen.

Kuluva kausi on ollut MaPS:lle vaikea sillä joukkue on sarjassa tällä hetkellä viimeisenä. Tosin ottelun vähemmän pelanneena kuin Pallo-Iirot. Viime kierroksella MaPS otti avausvoittonsa voittamalla juuri kotikentällään sarjakolmosen KaaPo:n. Joukkue on siis iskukykyinen eikä kotijoukkueella ole varaa aliarviointiin. MaPS on Pallo-Iirojen ohella sarjassa eniten maaleja päästänyt joukkue, mutta sen lisäksi maalinteossa on ollut vaikeuksia. MaPS on tehnyt vasta 6 maalia. Joukkueen paras maalintekijä on kahdella maalillaan Joonas Manzo.

Kotijoukkue Pallo-Iirot majailee tällä hetkellä sarjassa sijalla 8 ja tarvitsee voittoja. Positiivista Pallo-Iirojen pelissä on ollut, että maaleja joukkue tekee riittävään tahtiin. Maalitilin on avannut peräti kahdeksan eri pelaajaa, viimeisimpänä Jonas Nyholm ja Miika Pertola ÅIFK-ottelussa.

Nico Rinne tutussa roolissa

Moni edustuksen pelejä seurannut on tottunut näkemään Nico Rinteen hyökkäyspään pelaajana. Milloin keskikentällä tai laitalinkkinä. Valmentajalle Rinne on ihanteellinen pelaaja, koska Nico pystyy pelaamaan uskottavasti miltei millä tahansa pelipaikalla.

- Vuonna 2008 kun nousin pysyvästi edustukseen, niin valmentajat Kari Latvanen ja Jari Niemi laittoivat mut hyökkäyspäähän. A-junioreissa pelasin satunnaisesti laiturina ja edustuksessa olen pelannut maalivahtia lukuunottamatta varmaan kaikkia paikkoja, Rinne kertoo.

- Historiaa löytyy paljonkin puolustajana. Pelasin käytännössä koko junioriajan vasempana puolustaja ja joskus topparina. Kyllä sen huomaa omassa pelaamisessa edelleen, että puolustajana pelaaminen lähtee selkärangasta ja hyökkäyspäässä joutuu enemmän miettimään tekemisiä. Se ei aina ole hyvä asia, Rinne lisää.

Siirto hyökkäyspäästä puolustukseen ei siis ole Rinteelle niin suuri muutos.

- Koen, että siirto hyökkäyksestä puolustukseen on mun kohdalla helpompaa kuin päinvastoin aikanaan.  Esimerkiksi puolustajana pärjää jo aika hyvin kun painaa kovalla asenteella tilanteisiin ja voittaa kaksinkamppailut. Laiturina on ainakin itsellä ollut välillä hankaluuksia löytää oikea suhde rentouden ja puristamisen välillä.

Tuttu klisee, mutta perjantaita lähestytään oman tekemisen kautta

Pallo-Iirojen peli on ailahdellut alkukaudella. Silti pelaaminen on kehittynyt selkeästi. Puolustuspelaaminen on löytänyt yhä paremmin muotonsa ja hyökkäyspäässä tehot ovat olleet riittävät. ÅIFK:ta vastaan peli hävittiin pieniin asioihin, vaikka etenkin toisella puoliajalla Pallo-Iirot näytti jo menevän omia menojaan.

- Masku sai varmasti reilusti positiivista energiaa avausvoitostaan ja tulee kovalla höngällä peliin. Meidän pitää vaan yksinkertaisesti luottaa omaan tekemiseen ja uskoa, että sitä kautta tulos tulee. Kun mennään tilanne kerrallaan ja jätkät tekee pienet asiat mahdollisimman hyvin niin summana on hyvä lopputulos, Rinne niputtaa.

Jos Maskun Palloseurasta pitäisi nostaa yksi "seuraa häntä" pelaaja esiin, niin kuka se olisi?

- Luonnollisesti pakko nostaa esiin porilainen Kari-Pekka Koivunen. K-P on varmasti yksi Maskun hyökkäyspelin tärkeimmistä pelaajista ja omaa loistavan vasurin. Vanha sanontahan menee, että "Vasurit on usein maagisia", Rinne päättää.

- - -

Pallo-Iiroilta varmasti on edelleen sivussa maalivahti Mikko Laaksonen. Ottelun voit seurata suorana lähetyksenä LSTV:sta täältä. tai liveseurantatililtämme Twitterissä.

Pelin selostaa Joel Tervonen ja kommentaattorina Pallo-Iirojen juniorivalmentaja Pasi Rantanen.

Jalkapallo on toki parasta paikan päällä, joten tervetuloa Äijänsuolle!