Revanssi mielessä Kaarinaan

26.5.2015

KaaPo - Pallo-Iirot 27.5 klo 19

Pallo-Iirot kohtaa keskiviikkona 27.5 KaaPo:n klo 19 alkaen. KaaPo haki Raumalta 3 pistettä kauden kolmannessa ottelussa

Pallo-Iirot matkustaa keskiviikkona 27.5 Kaarinaan hakemaan revanssia kauden kolmannessa ottelussaan kärsimästään tappiosta KaaPo:lle. Perjantaina 8.5 pelattu ottelu päättyi KaaPo:n 1-2 voittoon Äijänsuolla.

KaaPo on aloittanut kautensa erittäin hyvin ja sarjanousija löytyy tasaisesta sarjasta sijalta 3. KaaPo on kuudesta ottelusta voittanut kolme, pelannut kaksi kertaa tasan ja vain kerran taipunut tappioon MuSa:a vastaan vieraskentällä.

KaaPo on tehnyt kuudessa ottelussa yhdeksän maalia ja päästänyt vain kuusi maalia. Parhaat maalintekijät ova Pallo-Iiroja vastaan myös osuneet Tempo Hopsu kolmella maalilla ja Rami Ojanperä kahdella maalilla. Pallo-Iirojen paras maalintekijä Juho Patola jakaa Kakkosen Läntisen lohkon maalipörssin piikkipaikan GrIFK:n Petter Meyerin kanssa seitsemällä maalilla.

"Kovin Läntinen lohko, jossa olen pelannut"

Pallo-Iirojen kausi on alkanut ennakoitua huonommin. Kuudesta ottelusta on koossa saman verran pisteitä. Kaksi voittoa ja neljä tappiota on tosiasia. Viime kierroksella sunnuntaina Pallo-Iirot kärsi kotitappion ESC:ta vastaan 2-3 lukemin. Toinen puoliaika oli Pallo-Iiroilta rohkeampaa ja parempaa peliä, mutta KaaPo:n tavoin sarjaannoussut ESC oli todella hyvä vastustaja. Muita ei Läntisestä lohkosta löydykään.

- ESC ja KaaPo ovat nousijajoukkueina osoittaneet pystyvänsä pelaamaan tässä sarjassa hyvällä tasolla. Tämä lohko on kovin Läntinen lohko, jossa mä olen pelannut. Ei ole yhtään heittopussia eikä yhtään helppoa ottelua, se on hieno mahdollisuus kehittyä, Pallo-Iirojen varakippari Eetu Setänen linjaa.

Vaikka Pallo-Iirojen alku ei ole missään nimessä ollut sitä mitä tavoiteltiin, niin usko omaan tekemiseen on kuitenkin pukukopissa vielä korkealla.

- Henki kopissa on pysynyt hyvänä, vaikka tulokset eivät yhtä hyviä ole olleetkaan. Se on avainasioita tässä hommassa. Tappioiden jälkeen on hiljaista, mutta se mielestäni osoittaa että tässä ollaan tosissaan mukana ja tällä on jotain merkitystä.

Joukkue tarvitsee onnistumisten kautta itseluottamusta

Yksi Pallo-Iirojen alkukautta leimaava asia on ollut ensimmäisen maalin tärkeys. Molemmissa voitto-otteluissa Pallo-Iirot meni ensin johtoon, joka varsinkin Salossa vapautti peliä huomattavasti. Onko sillä kuitenkaan merkitystä?

- Onhan sillä varsinkin tällä hetkellä iso merkitys, kun tappioita on tullut enemmän kuin voittoja. SalPa-pelissä ensimmäinen maali selkeästi vapautti meidän pelaamista, mutta kyllä meidän silti pelejä pystyä tappioasemassakin kääntämään. Tässä tosielämän FIFA:ssa kun ei voi napsauttaa pelikonsolia pos päältä ja yrittää alusta uudelleen, Setänen kuvailee.

Eetu Setänen on monen muun ohella kärsinyt erilaisista vammoista niin harjoitus- kuin sarjakaudella. Miltä pelaaminen on puolustajakolossin näkökulmasta tuntunut?

- En tykkää tekosyiden latelusta, mutta kun kerran kysytään, niin eihän se hyvältä ole tuntunut. Kun tästä rahaa ei saa penninhyrrää, niin pitäisi saada nautintoa. Harva taas turpaanottamisesta nauttii. Kun omiin on mennyt 16 palloa kuudessa ottelussa, niin pitää puolustajankin katsoa peiliin. Sekin vähän järsii nautintoa, että kauden vammalistaan on merkitty nyt jo noidannuoli, käden tikkaaminen ja varpaan kapselivamma. Kun pikkuhiljaa pääsisi terveenä joukkueharjoituksiin mukaan niin josko pelikin alkaisi näyttää ja tuntua varmemmalta.

Setänen sai rinnalleen tutun toppariparin kun Vasile Marchis palasi kokoonpanoon.

- Vasu on edelleen hyvä, joissain asioissa erinomainen toppari Kakkosen tasolle. Hänen paluunsa kentälle rauhoittaa koko joukkueen peliä. Omalla kohdalla helpottaa, että toisen kanssa pelannut monta vuotta. Vaikka Vasusta ei voi kukaan aina tietää mitä se tekee, Setänen naurahtaa.

Aalto, Laaksonen ja Nyholm poissa kokoonpanosta

Pallo-Iirot sai pientä jobinpostia ESC-ottelussa kun maalivahti Mikko Laaksonen loukkaantui lämmittelyssä. Laaksonen on sivussa kummastakin tämän viikon ottelusta ja sen jälkeen tilanne katsotaan uudelleen. Myös Iiro Aalto sai pientä vammaa ja on sivussa ainakin KaaPo-ottelun.

Jonas Nyholm taas lepää korttitilin täytyttyä.

Pallo-Iirot hakee huomenna revanssia KaaPo:sta. Otetaanko se?

- Ehdottomasti, mutta ei keulimalla. Kliseisesti nyt on tärkeää elää hetkessä. On selvää, että meidän pitää pelata tasaisemmin ja päästää vähemmän maaleja. 1-2, 1-5, 5-1, 2-3..ei Särkänniemessäkään saa tällaista kyytiä. Noususta on paljon puhuttu, mutta ennen siihen junaan nousemista pitäisi löytää asemakin, Setänen päättää osuvasti.

- - -

Ottelu alkaa siis klo 19 Kaarinan keskuskentällä. Voit seurata ottelun kulkua Pallo-Iirojen liveseuranta-tilin tulkitsemana täältä.